1e afscheid - Reisverslag uit Perth, Australië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu 1e afscheid - Reisverslag uit Perth, Australië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

1e afscheid

Door: Eef

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

05 April 2014 | Australië, Perth

Je zult misschien denken 'nu al weer afscheid?' Maar dat hoort er voor mij wel bij, 'n plek aandoen, snel de diepte in, maar dan ook weer verder. Mijn reizen zijn zeker wel bedoeld om een land te leren kennen, maar dat doe ik dus liever door van stek naar stek te gaan. Op het risico af dat je niet iedere plaats niet voldoende aandacht geeft. Maar dat neem ik dan maar op de koop toe.
Perth is wel een beetje een uitzondering trouwens, want aan het eind van de reis kom ik hier ook nog weer terug. Eigenlijk 2 keer, maar dat komt tzt dan wel. Perth is nl een héél plezierige stad! Inderdaad de relaxte sfeer die o.a. Joke mij geschetst had. Laid-back, zeggen ze hier geloof ik, en de Australiërs zeggen om de 2 zinnen 'No worries!' En dan ook nog met zo'n zwaar Australisch accent: echt heerlijk!
Gisterochtend, na een bewust gekozen trage opstart (ik zat een beetje te wachten op een jet lag, maar dat wachten was vergeefs!) ben ik het fantastisch King's Park ingewandeld. Dit park heeft veel te bieden: wandelingetje is prima, maar ook veel joggers, en een aangelegd gedeelte waar alle verschillende biotopen en 'endangered species' getoond worden (van wetlands tot desert en alles er tussen in). Dit leek mij een prima start voor de kennismaking met dit uitgesterekte land. En ondanks dat ik lang wegblijf, zal ik er straks toch maar een fractie van gezien hebben. Ook heel mooie plaatsen om prachtig uitzicht te hebben over de stad Perth en de Swan River, die eigenlijk wel meer een Lake is, maar misschien waren er al auteursrechten op de naam Swan Lake genomen in het verleden.
'S Middags een paar uurtjes zitten babbelen met een Perthse, van origine geboren Nederlandse, maar al sinds haar 1e verjaardag zestig jaar geleden hier gekomen. Familie van Jolanda/Eric, vandaar het contact. We zaten in een lekker koffie café en bleken elkaar bij toeval veel te vertellen te hebben. Ik zie haar, en haar dochter, aan het eind van de trip nog een keer; voelt een beetje vertrouwd gek genoeg. Toen ik daarna naar een van de musea wilde lopen, begon het ter hoogte van de treinstation te regenen, best wel even stevig. De temperatuur is hoog, 28 graden, dus geen zorg. Maar toch niet zo lekker. Toen heb ik het plan maar aangepast, en ben het station in gelopen, en heb de trein naar Fremantle, de kustplaats bij Perth, gepakt. Half uurtje treinen, omgeving even in ogenschouw nemen, sfeertje proeven in Fremantle en daar ook maar blijven eten. Heerlijk Indiaas: medium spicy, dus je weet het wel. Maar een piccolo'tje sparkling White (Australië heeft natuurlijk fantastische wijngebieden, ook hier in het zuidwesten) deed prima z'n werk. Niet echt een gezellig restaurantje, maar wel lekker gegeten. Terug met de trein, en dan toch maar bijtijds naar mijn hotelkamer retour gegaan: ik rekende erop dat ik nog wel een keer stevig zou slapen. Dat was trouwens niet zo, want ik viel pas tegen 12 uur in slaap. Vanmorgen om 7 uur weer zo fris als een hoentje! Behalve dat mijn voeten wat spierpijn vertonen; niet ongewoon voor mij bij een stadsverblijf.
Vanmorgen dan toch nog naar het Western Australian Museum geweest. Erg veel informatie kunnen vinden/zien over de 'indigenous people', deze term wordt geprefereerd boven de Aboriginals, er zijn véél gevoeligheden daar. Niet onbegrijpelijk als je de historie van de afgelopen 100 jaar voor deze oorspronkelijke bevolkingsgroep zien....... En al helemaal niet als je op je in laat werken dat in de zestiger/zeventiger jaren duizenden kinderen bij Aboriginal vrouwen werden weggehaald. Dat was de manier waarop de Australische regering trachtte een probleem uit de wereld te halen. Van tehuis naar tehuis, en ook veel (geestelijke en sexuele) mishandeling.......... Diep en diep treurig. En dan hebben ze nu hier een "Sorry Dag" en een "Harmony Dag"........
Momenteel op de luchthaven, en gereed om naar Adelaid te vliegen. Ongeveer nú begint het instappen, dus maar snel die kant op. Twee uur extra tijdsverschil dus pas eind van de avond ter plaatse; uurtje of 4 vliegen.

  • 05 April 2014 - 09:59

    Ansje:

    Wat n heerlyk verslag weer en in en in triest van de aboriginals kinderen.
    Mm 'sorrydag'. Zouden wij ook in moeten voeren.
    Heel goede reis verder tot snel verheug me op je volgende verslag, geweldig Eef dat je ons op deze manier laat meegenieten!
    Top
    X

  • 05 April 2014 - 13:15

    Gerry:

    Je bent er gelijk helemaal in gedoken. Zo heb je direct lekker veel te vertellen. Wat heerlijk weer om je avonturen te kunnen volgen. Succes met slapen, want door deze vlucht raak je misschien wat tijd betreft alsnog in de war. Lieve groet. Gerry

  • 05 April 2014 - 14:56

    MP:

    LOD.
    Zo kunnen we fijn meegenieten! Graag meer!
    De eerste nieuwe "kennissen" heb je dus alweer.
    'tZijn wel afstanden daar! En kijk uit met oversteken!
    Bij ons zijn inmiddels de scooters opgepept.
    Misschien halen ze Zandvoort wel (liftend).
    Intussen zorg jij goed voor jezelf!
    No riks! Lfs,MP

  • 05 April 2014 - 18:50

    Sjonnie:

    Fijn zo snel weer wat van je te horen! Zo te horen kun je dat park in Perth bijna geen park meer noemen, maar moet wel erg mooi zijn met al die verschillende "species". Misschien wat om te tekenen of te beeldhouwen? Wie weet wat deze reis nog oplevert!
    Adelaide ben ik erg benieuwd naar! wacht met smart op je volgende verslag.
    Liefs Sjon.

  • 05 April 2014 - 21:15

    An:

    Hoe zo, indiaas eten in Australie? Kennen ze daar geen kangaroeburgers of zo? Je gaat als een amerikaanse door het australische. Zorg dat je in beweging blijft en hou ons op fr hoogte van de mooie plekkies. Wie weet zetten we onze Dutch Barn nog wel eens op de boot! Veel plezier nog en be carefull down there.

  • 09 April 2014 - 19:35

    Léonine:

    Oops, 'uitzending gemist'! En wat voor één! Smul (weer) van je heerlijke verhalen! Liefs en zoen, Léonine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eef & Ron

Eef 2023

Actief sinds 01 April 2008
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 75317

Voorgaande reizen:

31 Januari 2023 - 15 Maart 2023

Argentinië: alles wat je van ver haalt .....!

19 Augustus 2019 - 18 September 2019

Suriname

01 Maart 2018 - 02 April 2018

Warm Waters in West Indies

10 April 2017 - 04 Mei 2017

Genieten in Zuid Afrika en Swaziland

21 September 2016 - 03 Oktober 2016

Alle fjorden, de Noordkaap en weer terug!

28 Maart 2016 - 27 April 2016

Indonesië: West Papua, De Molukken, Lombok

01 Mei 2015 - 30 Mei 2015

Eindeloze Zijderoute, Noord-West China

02 April 2014 - 05 Mei 2014

Awesome Australia

31 Augustus 2013 - 21 September 2013

Vesuvius, Etna, Stromboli & overige pizza's

17 Mei 2012 - 09 Juni 2012

Ameeezing Malaysia

28 Oktober 2011 - 01 November 2011

Wenen

01 Juni 2011 - 24 Juni 2011

Rondreis Kleuren, geuren en smaken

06 Augustus 2010 - 03 September 2010

Borneo, Sulawesie en Lombok

18 Juni 2009 - 12 Juli 2009

Alaska

01 Mei 2008 - 04 Juni 2008

Indonesie, Kleine Sunda Eilanden

Landen bezocht: