Op weg naar The Red Centre - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu Op weg naar The Red Centre - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

Op weg naar The Red Centre

Door: Eef

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

07 April 2014 | Australië, Alice Springs

De vlucht van vier uurtjes naar Adelaide viel natuurlijk mee.het heeft hier ook een beetje de sfeer van "commuting", en behalve wat vakantiegangers hebben veel mensen ook alleen handbagage. Dat met je mn bij het oppakken van je bagage op de band: dat gaat dus echt wel vlot.
Adelaide is voor mij alleen een overnachtingsstop: ik kom 's avonds aan en 's morgens weer weg. Op zondagochtend begint nl het deel van mijn reis dat eind tachtiger jaren al op een bepaald lijstje kwam. Toen kwam ik door een boek over lange reinreizen in de wereld als de beroemde treinreizen in Australië op het spoor. De Overlander, de Indian Pacific, The Ghan, ik geloof nog de Sunlander. Ik heb gekozen voor The Ghan van Adelaide naar Darwin, van zuid naar noord dus, dwars door dit immense land! 3.000 km, en dat niet op grote snelheid, geen hsl dus, maar voor een groot deel met een snelheid van ca 80 km/uur door een landschap dat roder en roder wordt, warmer en warmer, en praktisch onbevolkt! En is dat mooi? Doe je dat voor je plezier? Ja, ik wel, ik zie het als een groot hoogtepunt van al mijn reizen.
De zondagochtend bleek ik vrij veel tijd te hebben. Ik was bijtijds wakker, geen last van twee uur tijdsverschil met Perth, en dacht in alle rust van een goed ontbijt te kunnen gaan genieten. De dag ervoor had ik niet veel gegeten, toch een effect van de tijdsverschillen, maar vandaag had ik er trek in. Maar toen ik beneden kwam, om 7.15 u bleek het restaurant nog volop bezig te zijn met voorbereiding. Misschien toch wat vreemd, maar aan de andere kant, het was zondag.....ok....., tikje geduld dus. Maar na een kwartiertje mochten we, de early birds, naar binnen en viel mijn oog op een schoolbord met de openingsuren: werkdagen om 6.00 u en zondagen om 6.30 u!........ik niet begrijpen......maar vervolgens hoorde ik achter mij mensen praten over daylight saving time! Hahahaha! Ik was dus kwart over zes beneden, en op dat moment was het half zeven en niet half acht! Hahaha! Ja, ik ben een vroege vogel tenslotte! Maar niemand had in dit heel keurige hotel mij bij het inchecken iets gezegd over de klok die een uur terug ging! Nou, het betekende dus méér en niet minder tijd, want je moet er niet aan denken wat de situatie was geweest wanneer het andersom zou zijn. Nou, dat was het dus niet, dus een heel relaxte ochtend gehad en maar bijtijds naar het station gegaan. 11.40 instijgen, bagage afgeven, behalve wat je tijdens de reis nodig hebt, en instructies over je cabin ontvangen.
Mijn single cabin heeft 2 zetels, die 's avonds worden aangepast naar 1 bed. En een kleine wastafel, zonder afvoer, die uit de muur getrokken wordt. Zonder afvoer!?!, hoor ik enkelen opmerken? Ja, dat merkte ik de volgende ochtend, toen ik na het wassen en tandpoetsen pas merkte dat het water niet weg liep. Nee, het rvs wasbakje was helemaal dicht! Toen er later iemand Langs kwam om het bed weer terug te bouwen bleek dat je de wasbak gewoon weer omhoog/naar achteren moest kiepen, en het water liep weg. Eigenlijk dus langs de achterwand, en in feite gewoon naar buiten! Nou, moet kunnen! Wel gekke gewaarwording.
Ja, de reis zelf was natuurlijk overheerlijk: naar buiten gekeken, urenlang, ook vanuit mijn bedje, want ik liet de verduistering maar open, prachtig verlaten, ruig landschap aan mij voorbij zien gaan. En vriendelijke mensen gesproken bij eten en borrel. Alles was inbegrepen (lees: vooraf betaaald) dus men liet het zich goed smaken, en nu bedoel ik met name de borel! Beettje cruise-publiek vond ik. Maar. Het belangrijkste van deze trip laat zich zeker niet in woorden uitdrukken. Daar helpen de foto's natuurlijk veel bij, maar die kan ik momenteel nog niet plaatsen.jullie houden ze tegoed, want ze zijn prachtig!
En nu? Nou, ik ben dus halverwege die 3.000 km en zit dus in Alice Springs. Het stadje dat zijn ontstaan te danken heeft aan de opkomende communicatie behoefte ca 100 jr terug tussen Darwin en Adelaide: alleen het telegraaf-verkeer (heeft dus niks met die krant te maken!!) kon slechts beperkte afstanden overbruggen, dus tot halverwege, en op die plek moest dan eigenlijk weer een kopie van het bericht doorgezonden worden naar 'de andere kant'. Vanuit die centrale communicatierol, werden ze hier in Alice. Ook het centrale punt voor dringende medische hulpverlening, ja.....Flying Doctors!, en ontstond hier ook de School op Afstand, voor kinderen in the outback, die niet naar school konden komen, maar wel via de radio met eigen leraren hun basisschool konden doen.
Allemaal aardig, maar ik ben hier voornamelijk vanwege de natuur! Daarover meer in de volgende aflevering.
O ja, wat 'nooit' (lees: bijna nooit) gebeurd, het heeft in de nacht van zaterdag op zondag heel fors geregend, ook heel veel onweer langs de hemel zien gaan, en je ziet hier en daar plassen of water in de dirt tracts langs het spoor in een verder geheel droog landschap! Maar de rood van de aarde hier is daardoor ook heel erg warm rood! Mijn eerste stukje kangaroe gezien (helaas dood langs het spoor) en een ander stukje gegeten: lekker!

  • 07 April 2014 - 14:00

    Ansje:

    Wat een heerlijk verslag weer, en wat een plezier idd daylightsaving, wat zullen ze raar opgekeken hebben zo'n early birdie hahahaha
    geweldig maar van dat wastafeltje mmmmm daar moet ik nog eens over nadenken want lijkt mij niet prettig maar ja sowhat het is vakantie !
    heel veel plezier en blijf ons op de hoogte houden enneh kangeroe eten????? oef jeetje moet er toch niet aan denken.
    lieve groet
    Ansje

  • 07 April 2014 - 16:00

    MP:

    LOD.
    Een prachtig verslag van een prachtige reis!
    Zelfs m'n oude pc klapt er van in elkaar! Desnoods gaan we er voor naar Odijk, maar we willen in elk geval kennis nemen van je belevenissen! 't Is ruimschoots de moeite waard!
    Geniet er maar van! Wij houden ons aanbevolen voor de vervolg-verslagen.
    Lfs,MP

  • 07 April 2014 - 18:25

    Margreet:

    Ja, ik begrijp nu wel de zin die je had om die trein te nemen: heerlijk rustig genieten van alles wat er gebeurt en wat je ziet!
    Schrijf lekker verder.......ik geniet er van!

  • 07 April 2014 - 19:01

    Georgette:

    Wat een genieten moet dit zijn met fullcolourbeelden, die wij nog even moeten missen. Alleen al je beschrijving is om van te smullen. Ja, wat mij betreft ook van die Kangeroo op je bord en niet langs de weg..
    Met zo'n cruisepubliek, kan ik me voorstellen dat je extra blij bent met je luxe 'single-cabin. Dan kun je na het ' drinkgelag' weer naar de rust om van de prachtige uitzichten in stilte of met een lekker muziekje te genieten!
    Hou ons op de hoogte van al je perikelen, dat waardeert iedereen enorm.
    Liefs
    Georgette

  • 07 April 2014 - 21:22

    Sjonnie:

    Natuurlijk ben jij weer de early bird, maar dat kennen we van je. En uitslapen in zo'n prachtig land is toch zonde. W
    Wat moet die treinreis schitterend zijn, Hans is nu al jaloers!
    Je zal inderdaad prachtige natuur langs je heen hebben zien gaan, ik ben heel benieuwd naar alle foto's. Ik denk dat je maar een flinke presentatie moet gaan geven, want zo te horen is iedereen erg benieuwd!
    Veel plezier verder en blijf ons mee laten genieten van je fantastische verhalen!
    Veel liefs Sjon.

  • 07 April 2014 - 22:18

    An:

    Ik ben blij dat jij ook tegen DST problemen bent aangelopen, hadden wij ook last van hier! Maar dat hoort bij reizen. De treinreis lijkt mij prachtig, doet me een beetje denken aan onze trip in India! Wij cruisen nu tussen de ranches en over oneindig lange wegen. Have fun! And a be careful!

  • 08 April 2014 - 11:12

    Karin:

    Wat gaaf Eef! Heerlijk in een trein, hoeveel dagen ga je erover doen van de ene naar de andere kant? Stop je nog onderweg om bezichtigingen te doen? Nou, ik hoor t vast allemaal wel.
    Ja dat wasbakje is toch wel strange...

  • 09 April 2014 - 16:09

    An Cromberge:

    het is weer een feest om met jou mee te mogen reizen.Je reisverslagen zijn geweldig om te lezen.Verheug me al op de volgende.
    geweldig lijkt me zo'n reis te kunnen maken.Geniet ervan
    Groetjes An en Fer

  • 09 April 2014 - 19:25

    Léonine:

    Beetje late reactie, kreeg 't éen en ander niet volledig 'in beeld' op laptop en afspraken, afspraken ... dus sluit mij van harte aan bij vorige sprekerds! Die laatste zin gaat er overigens bij mij 'iets minder in'! Fijn dat je hetvzonnaar je zin hebt, you deserve(d) it! Give my love to the Aussies! XL

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eef & Ron

Eef 2023

Actief sinds 01 April 2008
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 75314

Voorgaande reizen:

31 Januari 2023 - 15 Maart 2023

Argentinië: alles wat je van ver haalt .....!

19 Augustus 2019 - 18 September 2019

Suriname

01 Maart 2018 - 02 April 2018

Warm Waters in West Indies

10 April 2017 - 04 Mei 2017

Genieten in Zuid Afrika en Swaziland

21 September 2016 - 03 Oktober 2016

Alle fjorden, de Noordkaap en weer terug!

28 Maart 2016 - 27 April 2016

Indonesië: West Papua, De Molukken, Lombok

01 Mei 2015 - 30 Mei 2015

Eindeloze Zijderoute, Noord-West China

02 April 2014 - 05 Mei 2014

Awesome Australia

31 Augustus 2013 - 21 September 2013

Vesuvius, Etna, Stromboli & overige pizza's

17 Mei 2012 - 09 Juni 2012

Ameeezing Malaysia

28 Oktober 2011 - 01 November 2011

Wenen

01 Juni 2011 - 24 Juni 2011

Rondreis Kleuren, geuren en smaken

06 Augustus 2010 - 03 September 2010

Borneo, Sulawesie en Lombok

18 Juni 2009 - 12 Juli 2009

Alaska

01 Mei 2008 - 04 Juni 2008

Indonesie, Kleine Sunda Eilanden

Landen bezocht: