Llandudno, Kaapstad - Reisverslag uit Llandudno, Zuid-Afrika van Eef & Ron - WaarBenJij.nu Llandudno, Kaapstad - Reisverslag uit Llandudno, Zuid-Afrika van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

Llandudno, Kaapstad

Door: Eef

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

15 April 2017 | Zuid-Afrika, Llandudno

Al weer 5 dagen achter de rug hier. En zoals zoveel informatiebronnen aangeven, het is hier zeer kleurrijk, voor elk iets te vinden of te ondernemen, ook een smeltkroes van nationaliteiten. Ik wist dat niet echt en het viel me eerst ook niet op, want bijna iedereen is zeer donkerbruin tot bijna zwart van huidskleur. Inmiddels heb ik al met heel wat mensen hier endaar een babbeltje gemaakt eb opvallend weinig heb ik gehoord dat die persoon hier geboren is. Vanuit de noorderlijker gelegen landen zijn al decennia lang mensen naar Zuid Afrika gekomen, soms gevlucht. Gister nog iemand uit Dem. Rep. Congo, maar veel vaker nog werd Zimbabwe genoemd. En niet gesproken, maar ook zijn er veel mensen met zichtbare trekken van India. En dat zie je dan weer terug in de keuken: veel indiaase gerechten en restaurants. Al met al Kaapstad maakt z'n kleurrijke reputatie wel waar.
Afgelopen dagen heb ik vrij veel van Kaapstad zelf gezien, ook al omdat ik 2 dagen een hop-on hop-off kaart had. Maar de afstanden, ook in de binnenstad, zijn fors, dus dit systeem heeft zich weer bewezen! Voor musea ben ik niet echt gekomen, maar toch wel wat tijd genomen voor het South Africa Museum, wat veel te bieden heeft op gebied van de oorspronkelijke fauna. Best interessant, veel opgezette grote dieren. Ook met aanduidingen natuurlijk van uitgestorven landen, wat me triest maakte. Maar er over nadenkend bedacht ik mij dat dat toch allemaal een kwestie van evolutie was, of natuur/klimaatveranderingen. En we zijn allemaal deel van die evolutie. Maar als nu kinderen indit museum met een overdaad aan kaartjes 'extinct' worden geconfronteerd zou het dan niet fijn zijn wanneer er ook wordt aangegeven dat en een heleboel 'nieuwe dieren' (die we nog niet kenden) worden gevonden? Steeds meer soorten of onder-soorten worden nog altijd toegevoegd. Wordt ik althans wel weer blijer van.
Het District Six museum mag ook niet worden overgeslagen; niet om blij van te worden. Een grote wijk in het centrum is in de jaren 60 'leeg' gemaakt om bewoners te herhuisvesten buiten de stad in de zgn Townships. Een droeve recente geschiedenis. Het gaat op dit gebied natuurlijk nog steeds niet goed. Een bezoek aan een Township staat voor later op de lijst.
Vrij veel tijd heb ik doorgebracht met het slenteren door het gebied rondom de oude haven, nu een heel fraai gebied met veel gezelligheid. Niet alleen eten, drinken, een giga-reuzenrad e.d. maar ook een grote hal met kleine shopjes 'Arts & Crafts' en ook de grote multi-culti Food Market mag niet onvermeld blijven! En overal waar je even blijft staan of gaat zitten raak je gemakkelijk met mensen aan de praat. Leuk om vast te stellen is dat heel veel toerisme lokaal toerisme is: de Zuidafrikanen maken graag meerdaagse trips naar steden en in de natuur. Wanneer het onderwerp dan weer (onveranderlijk...) uit komt bij de zwaar corrupte president is het voor mij tijd om weer verderop te gaan. Ook dat heeft met veiligheid te maken; religie en politiek blijf is graag weg van in een ander land.
Toch 'politiek': sinds woensdag ligt het openbare bus vervoer plat door stakingen. Inmiddels heb ik de beroemde/beruchte Uber Taxi gevonden. Een uitstekend, en niet duur, middel van vervoer met veel veiligheid voor de klant. Van tevoren krijg je het kenteken dat naar je toekomt, naam en foto van chauffeur en een aanwijzing over de licenties op de voorruit. Dit omdat je in principe in een particuliere auto stapt en niet een zichtbare taxi. Niet voor alle landen, maar hier is het een uitkomst!
Nu gereed om naar Hout Bay te gaan, waar ik gisteravond heerlijke mosselen met lokale bubbels heb gegeten! Nu strand en misschien boottripje naar een nabijgelegen zeehonden kolonie!
Have to run now!!

  • 15 April 2017 - 11:49

    Ron:

    Hoi Lievie,
    Je hebt het weer heerlijk. Zo te lezen. En alweer wat voedsel voor dat reisverslag.....
    Ik zit nog iets (paar uur vliegen) noordelijker op de Canarische eilanden alleen dat loopt maandag alweer teneinde. Aan alle goeds komt een eind. Waar jij bezig bent met alles te verkennen heb ik veel tijd besteed aan gewoon luilakken na alle drukte. Heb het nog heel goed daar. En tot gauw.

  • 15 April 2017 - 14:20

    Georgette:

    Wat heerlijk om dit weer mee te lezen en si een stukje meet te beleven.
    Klinkt weer allemaal heel fijn en ook relaxt ? Geniet verder en maak ons deelgenoot

  • 15 April 2017 - 22:01

    Léonine:

    Never a dull moment .... Van 'allerlei' dat kenmerkt jouw vakanties en zorgt voor 'meesmullen' hier. Niet altijd ... district six en dié president! Hoe is het met je ingevlochten haar???

  • 15 April 2017 - 22:18

    Hilma:

    Spannende, droeve en relaxte momenten dus! Gelukkig voel jij je veilig en geniet je ook. Fijn dat je het met ons deelt. Jaloers op de temperatuur;-) have fun!

  • 16 April 2017 - 02:27

    Anneke:

    Leuk verslag, ga je de Tafelberg nog op? Ben benieuwd naar een foto van je ingevlochten haar!
    Veel plezier nog!

  • 16 April 2017 - 18:03

    Eef & Ron :

    OK, even wat over mijn vlechtjes.....

  • 16 April 2017 - 18:04

    Eef & Ron :

    OK, even wat over mijn vlechtjes.....Rasta haardracht is hier natuurlijk heel geliefd. Nog net niet uitgevonden, want volgens mij hoort het bij de 'West Indies'/Caraïbisch gebied, maar het is wel heel erg aanwezig. En voor diegenen, blanke mensen b.v. want die zijn hier natuurlijk ook, die niet het geëigende type haar voor rasta hebben, is het momenteel echt trendy om zoveel mogelijk vlechtjes ìn je haar verweven te hebben. Geen volledige rasta kop, maar net als je bij jonge meiden in Nederland veel ziet: één of meerdere dunne vlechtjes aan één kant. En toen ik in de As & Crafts markt rond neusde en bij een stalletje stond te kijken waar een meisje wel 10 of 15 vlechtjes kreeg, kwamen de opmerkingen. Mijn a-symetrische coupe werd besproken (positieve feedback!) en vastgesteld dat die zijde erg geschikt zou zijn. Ik sputterde nog een beetje tegen.....Maar de vlechtster hield vol dat niet alleen bij mijn coupe, het ook heel passend bij de haarkleur zou zijn! Ze zou er doorzichtige, witte en zilveren kraaltjes (bleken later papierrolletjes) in verwerken.
    En ik dacht, ach 'jullie' zijn er allemaal niet om me tegen te houden, dus.....
    Een kwartiertje later had ik 5 vlechtjes hangen tussen die volle zijkant van mijn haar!! Drie heeft het geduurd, en ik vond het best grappig!! Maar tja, practisch, da's een ander verhaal. Niet goed te kammen of borstelen en niet makkelijk bij het wassen!
    Ze waren er in een kwartier ingevlochten, ik ben vijf kwartier bezig geweest ze eruit te krijgen!! Hahaha!
    Dit was de story, klein stiekum avontuurtje!

  • 17 April 2017 - 19:23

    Margreet:

    Inmiddels al weer 2 dagen verder.....ben benieuwd wat je nu beleefd hebt! Hopelijk wel een foto van de vlechtjes?? Geniet goed!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eef & Ron

Eef 2023

Actief sinds 01 April 2008
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 75320

Voorgaande reizen:

31 Januari 2023 - 15 Maart 2023

Argentinië: alles wat je van ver haalt .....!

19 Augustus 2019 - 18 September 2019

Suriname

01 Maart 2018 - 02 April 2018

Warm Waters in West Indies

10 April 2017 - 04 Mei 2017

Genieten in Zuid Afrika en Swaziland

21 September 2016 - 03 Oktober 2016

Alle fjorden, de Noordkaap en weer terug!

28 Maart 2016 - 27 April 2016

Indonesië: West Papua, De Molukken, Lombok

01 Mei 2015 - 30 Mei 2015

Eindeloze Zijderoute, Noord-West China

02 April 2014 - 05 Mei 2014

Awesome Australia

31 Augustus 2013 - 21 September 2013

Vesuvius, Etna, Stromboli & overige pizza's

17 Mei 2012 - 09 Juni 2012

Ameeezing Malaysia

28 Oktober 2011 - 01 November 2011

Wenen

01 Juni 2011 - 24 Juni 2011

Rondreis Kleuren, geuren en smaken

06 Augustus 2010 - 03 September 2010

Borneo, Sulawesie en Lombok

18 Juni 2009 - 12 Juli 2009

Alaska

01 Mei 2008 - 04 Juni 2008

Indonesie, Kleine Sunda Eilanden

Landen bezocht: