Aan alles komt n eind, ook het goede - Reisverslag uit Saint Lucia, St. Lucia van Eef & Ron - WaarBenJij.nu Aan alles komt n eind, ook het goede - Reisverslag uit Saint Lucia, St. Lucia van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

Aan alles komt n eind, ook het goede

Door: Eef

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

02 April 2018 | St. Lucia, Saint Lucia

Mijn vorige verhaaltje gaf al het einde van de zeiltrip aan, maar dat was zaterdagochtend. Met een soort hinkstap-sprong ben ik toen, vanaf Grenada dus, de terugreis begonnen.
Wat een bijzondere maand kan ik nu weer afsluiten, er waren niet zes sloten die op mij wachtten, ook niet heel spannende avondturen (ok, naar mijn maatstaven), maar een overdaad aan mooie ervaringen, momenten, plekjes en mensen. Alles zat er dus in. Toen ik de zeilreis geadverteerd zag in oktober was dit voor mij wel het startpunt om deze reis te gaan voorbereiden. Natuurlijk heb ik al heel wat kleine zeilbootjes gevaren, zelfs mijn eigen Triton, en op veel grotere meegevaren (Indonesië), maar deze had wel een andere dimensie. Met een klein clubje mensen, ook echte betrokkenheid bij het zeilen, maar vooral op het grote, best heftige water.......... De Caribische Zee en de Atlantische Oceaan kennen daar een heel constante ‘bries’ (uit de mond van Harry) die doorgaans windkracht 5of 6 is. Natuurlijk een zeetje waar ik niet zelf aaN de slag zou kunnen, maar op deze manier wel! Eigenlijk al heel lang een verstopte droom die waargemaakt is. En door de twee weken ‘zwerven over de eilanden’ vooraf had de carib wereld er al voor gezorgd dat ik in de relax-stand was. Natuurlijk enorm genieten van boot, mensen en kleine uitstapjes, maar ook heel veel turen over zee. Dat gaat nooit vervelen. En ook gingen dan regelmatig mijn gedachten ook naar de vele keren dat ik met broer Bert dit soort ervaringen deelde. Met als belangrijkste de zomer dat Bert mij twee keer een weekend geholpen had om samen de Triton heen en terug naar Friesland te varen (2004), omdat ik zo’n trip niet makkelijk alleen kon. Fantastische herinneringen heb ik daaraan. We konden samen intens genieten van het varen en van het water!
De afgelopen twee dagen dus een aantal keer in vliegtuigen gezeten en vanwege het vele wachten, ook tijd gehad om de totale trip aan mij voorbij te laten gaan.
Natuurlijk krijg ik straks thuis weer de klassieke vraag “Wat vond je nu het allermooiste?” (Toch, Sjonnie?) en ik kan nu al zeggen dat ik daar geen antwoord op weet. Het is het geheel, en de variatie, die het zo mooi maakte. Natuurlijk komt soms die avond op dat strandje met de BBQ en kreeft bovendrijven, maar dan ook weer die vrouw in het buststation op St. Vincent die ik 2keer sprak, of de ferry overtocht naar Cariacou eiland op de Lady JJ met de inmiddels beroemde 2 Duitsers Met 1 Fiets, wat hilarisch was. De rumpunches mag ik niet vergeten èn de heerlijke rum-shotjes ‘s avonds na het eten met Harry en Petra op de Vrijbuiter (de overige opstappers waren niet zo van de alkohol....).
Het was allemaal mooi, maar nu stap ik op mijn laatste vliegtuig, richting Amsterdam dus en wacht ook héérlijk ‘thuis’ weer.
Tot ziens!

• 02 April 2018 - 13:09

Anneke:

Ik hoop dat je een goede thuisreis hebt gehad, in ieder geval welkom thuis!

• 02 April 2018 - 13:19

Georgette:

Aan jouw verhalen komt hiermee weervoor een tijdje een eind. Het mooiste kan ik er ook niet uit kiezen, dat het geweldig moet zijn geweest is duidelijk met een !
    Tot woensdag

• 02 April 2018 - 15:40

Marina :

Welkom thuis en sterkte met het aanpassen in dit druilerige weer. Tot ziens

• 02 April 2018 - 20:56

Hilma:

Welkom thuis globetrotter! Hoop dat ook het laatste stukje reis aangenaam was.
    Dank voor al je belevenissen, heerlijk.
    Oost west.... spreek je gauw. Lfs

• 02 April 2018 - 21:32

Margreet:

Fijn Eef dat je weer een fantastische reis hebt gehad, met veel afwisseling! Nu lekker nagenieten.
    Welkom thuis !

• 02 April 2018 - 23:16

An Cromberge:

Welkom thuis Eef en bedankt,dat ik weer mee mocht genieten van deze reis door je mooie verhalen en foto's

• 06 April 2018 - 11:41

Eef & Ron :

Iedereen, degenen die reacties achterlieten, maar ook àlle andere lezers, heel hartelijk bedankt! Ik geniet van het af en toe schrijven van belevenissen en wat reflectie hierop. Maar het maakt het dubbel leuk wanneer anderen daar ook plezier aan beleven!
    Tot een volgende keer?