Weerzien met Kuta, Lombok - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu Weerzien met Kuta, Lombok - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

Weerzien met Kuta, Lombok

Door: Eef

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

16 April 2016 | Indonesië, Lombok

Mooi (en vroeg!) begin van de dag, gezellige avond, daar tussenin, zuchten en steunen. Vanuit Ambon via Makassar via Surabaya naar Lombok gevlogen; vandaar. Wel korte stukjes, ik was al om 14.55 u op plaats van bestemming.

Al heel vroeg gestart, mèt een continental breakfast 'on the go' op de achterbank: 2 dozen! Nog even gecheckt bij vertrek uit het hotel, maar ja, die waren voor mij (mijn kamernr. stond erop)! Toen ik doos 1 grotendeels verorberd had bleek dat toch op doos 2 een ander nr. stond!
Kuta, aan de zuidkust van Lombok, heb ik in voorbije jaren al 2 keer gezien, zij het vluchtig. Maar het leek toen een soort belofte voor de toekomst te zijn. Men wilde er een basis van toerisme opbouwen; kleinschalig, eco. Een NOVOtel dat er als enige al jaren zit leidt een mager bestaan (lees: wordt hier niet gepikt, heeft hier ook geen doelgroep). Ik was dus nieuwsgierig en daarom opnieuw het zuiden van Lombok opgezocht.
Het is hier veel levendiger geworden, echt een soort winkelstraatjes ontstaan en heel veel eten/drinken natuurlijk (geen alcohol, althans, niet al te zichtbaar). Ook behoorlijk veel volk te zien, zeker geen 'rustig en afgelegen' plekje meer. Wel merkte ik 's avonds duidelijk dat de groei gevonden was in het verder uitbouwen van 'het windsurf-gebeuren'. Jaren geleden zijn er hier door een paar doorwinterde surfers hele hoge en 'goede' golven ontdekt. En het schijnt dat 'het wereldje van de surfers' wegtrekt van Biarritz b.v. en van Cascaïs en Hawaï om dan allemaal die waves van Kuta, Lombok af te kunnen vinken. Om een lang verhaal kort te maken: beetje surfer's paradijs geworden. Veel Aussies, Amerikanen en dus ook Europeanen; beetje type 'volwassen backpackers'.

Prima, geen echt massatoerisme dus. Maar het kleurt het sfeertje wel hoor. En reden dus waarom ik vanavond (voor het eerst deze maand??!) geen indonesische maaltijd voor mijn neus heb want er zijn hier veel verschillende cuisines! Gister zat ik hiernaast, bij Nuggets Corner, maar toen nog wel met een lokale nassi goreng. Vandaag bij een Mediterraan die veel Marokkaanse tajine's heeft. Smaakt prima!
Vanmorgen heb ik mij laten rijden naar twee kleine dorpen iets verderop, waar de zgn Sasak people enigszins geïsoleerd leeft. Houden erg vast aan eigen cultuur (binnen de Lombokse) maar waar ik zelf op uit was waren de Sasakse pottenbaksters en de sarongwevers. Prima aan mijn trekken gekomen, en een uur bij een vrouw kunnen zitten en kijken die in een moordend tempo een vaas van ruim 1 m hoog van klei opbouwde! Heel sterk in de handen en dus snel van werken, wat ook noodzakelijk is want met die warmte wordt de klei anders snel te droog. Een fantastische techniek! Die heb ik zelf in het verleden mij oog eigen willen malen (keramiek periode) maar nooit goed gelukt, althans voor hoge dingen.
De weefsters, niet per sé maar vaak vrouwen, zijn ook altijd mooi om te zien werken. Bestaat natuurlijk door heel Indonesië, maar de werktuigen zijn soms wat anders en natuurlijk de kleuren en motieven die toegepast worden. Deze 1-persoons excursie werd verrassend genoeg afgesloten met een uitnodiging van mijn jonge driver, die mij uitnodigde bij hem en zijn vrouw, plus baby, te komen middageten! Heel sobertjes, huis wat eigenlijk niet echt afgebouwd is, baby gewoon op de grond met een kussen in de warmte aan 't slapen, en echtgenote zat in een apart kamertje nog te bidden (moslim). De grote hap rijst, met gado-gado groenten en gekruide tofu: best te eten. Alhoewel ik liever bestek had gehad.......... Nu dus met 3 vingers proberen bolletjes te kneden en naar en in je mond te krijgen; nog niet bedreven in.....

  • 16 April 2016 - 17:23

    Léonine:

    Ik dacht hè?? ... verleden mij oog eigenlijk willen malen ... Ik had 'm ineens: typefoutje en van het ingewikkelde soort - duurde even voor ik het door had. Om met Cruyff te spreken: "je gaat het pas zien als je het door hebt." Het lijkt me een feestje daar bij de Sasakken(?), heerlijk die handvaardigheid en prachtig om van mee te genieten! Heb je toevallig al etende met je vingers een 'selfie' gemaakt ;-) :-), zou het graag zien!

  • 16 April 2016 - 18:07

    Anneke:

    Toch is eten met je handen, balletjes draaien dus, voor een keer best leuk. Dan weet je zeker dat je echt lokaal bezig bent! Beter dan marokkaanse tajine's, je bent toch in Indonesie???? Maar wel weer een leuk verslag! Gaat zo door.

  • 16 April 2016 - 18:28

    Margreet:

    Wat leuk om alle creativiteit daar te bewonderen, er van te genieten! ( en het 2e ontbijt werd jouw lunch?)

    Ik zou ook liever bestek hebben, ondanks alle gewoontes.......maar ach, smaak en voedsel lijkt mij belangrijker dan : hoe naar binnen te krijgen!!

    Succes verder!


  • 16 April 2016 - 18:44

    Georgette:

    Leuk als je ergens al kan spreken van: 'hoe het was en hoe het is'

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eef & Ron

Eef 2023

Actief sinds 01 April 2008
Verslag gelezen: 121
Totaal aantal bezoekers 75309

Voorgaande reizen:

31 Januari 2023 - 15 Maart 2023

Argentinië: alles wat je van ver haalt .....!

19 Augustus 2019 - 18 September 2019

Suriname

01 Maart 2018 - 02 April 2018

Warm Waters in West Indies

10 April 2017 - 04 Mei 2017

Genieten in Zuid Afrika en Swaziland

21 September 2016 - 03 Oktober 2016

Alle fjorden, de Noordkaap en weer terug!

28 Maart 2016 - 27 April 2016

Indonesië: West Papua, De Molukken, Lombok

01 Mei 2015 - 30 Mei 2015

Eindeloze Zijderoute, Noord-West China

02 April 2014 - 05 Mei 2014

Awesome Australia

31 Augustus 2013 - 21 September 2013

Vesuvius, Etna, Stromboli & overige pizza's

17 Mei 2012 - 09 Juni 2012

Ameeezing Malaysia

28 Oktober 2011 - 01 November 2011

Wenen

01 Juni 2011 - 24 Juni 2011

Rondreis Kleuren, geuren en smaken

06 Augustus 2010 - 03 September 2010

Borneo, Sulawesie en Lombok

18 Juni 2009 - 12 Juli 2009

Alaska

01 Mei 2008 - 04 Juni 2008

Indonesie, Kleine Sunda Eilanden

Landen bezocht: