Beetje moe, maar heel voldaan! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu Beetje moe, maar heel voldaan! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

Beetje moe, maar heel voldaan!

Door: Eef

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

13 April 2014 | Australië, Alice Springs

Ja, een drietal dagen/nachten in The Outback gaat je ook niet in je koude kleren zitten (ook niet in de warme). Met een omgebouwde vrachtwagen, zeker inzetbaar als 4WD, werd ik om 6AM opgepikt door gids Tamara. Ik was de eerste en op mijn vraag hoeveel er in de groep zouden komen hoorde ik 'four', wat later 'full' bleek te zijn. Ik houd het op de Aussie tongval, want ik twijfel niet graag aan mijzelf. Full betekent 21 personen, dus wel iets anders als 4. Bleek voldoende internationaal van samenstelling te zijn: 1 Aussie met een Zweedse, 4 Denen, 4 Litouwers, 4 Duitsers, 2 Belgen, 1 Amerikaan, 3 Nederlanders. Dus dat zat wel goed, al hadden er best nog wat Aussies bijgemogen, want die kun je er goed bij hebben. Deze trip had een hoog padvindersgehalte dus Tamara legde al snel een lijst van Ground Rules uit, en lichtte toe wat ze van de 2 corvee groepen verwachte (de Dingo's waar ik bij hoorde, en de Emu's, die trouwens goed gebraden op het bord nog het best tot hun recht komen). Het gaat er voor het corvee mn om dat het eten, iedere keer fantastisch door Tamara voorbereid, vlot plaats vond en spul afgewassen en weer in vrachtwagen Harri (ja, ik verzin dit niet!) teruggezet werd. En dit alles ook efficient, op de goede plek in Harri en niet ineens de theemokken bij de koffiemokken inpakken per ongeluk!! Hahaha, iedereen had het gevoel in een soort boot camp terecht gekomen te zijn, ik ook! Maar ik doorzag het wel, en moest er daarom met de Amerikaan en de Aussie vaak om lachen. Feit was dat door zo te hameren ok snelheid e.d. we ook het meeste uit onze dag haalden! Wat daarbij ook hielp was dat we om 5.15 AM en om 4.45 AM opstonden: om ergens op een hoog punt de zonsopgang te kunnen aanschouwen, tijdstippen die ze uit het hoofd kende, evenals van de zonsondergangen. Maar zelfs voor ochtendmensen heeft het toch iets geks als je met de Melkweg, het Zuiderkruis en de Grote Beer boven het hoofd, vraagt op de Breakfast Tea door mag..... We stonden dus gewoon midden in de nacht op, en lagen er ook wel om 10 uur in. Dan was er op houtvuur gekookt, en het vuur flink opgestookt zodat dat 's nachts ook warmte bleef afgeven. Want we lagen er allemaal omheen, in onze 'swags': een grote, zware slaapzak, waarin ook een matrasje en een gewone slaapzak, geschikt voor buiten verblijf. Voor sommigen een geheel nieuwe ervaring. Overigens was het benodigde hout overdag tijdens een speciale stop gesprokkeld door gemeenschappelijke inzet van Emu's en Dingo's! En dood hout is hier volop want de droogte, en heel vaak ook bush fires doen hun werk.
De bekende Ayers Rock, nu dus Uluruu, de giga grote monoliet 440 km van Alice Springs, was heel indrukwekkend. Mystieke sfeer, ook omdat er rondom (letterlijk en figuurlijk) de rots een groot aantal regels zijn van de Aborinals. Die hebben wettelijke kracht, dat hebben de Aboriginals opgelegd in ruil voor open stelling van dit heel heilige gebied! Maar feit is wel dat je die rots wel kent van alle Nat Geographic doc's of kalenders. Blijft mooi, maar niet meer verrast. Daarentegen zijn The Olga's en King's Canyon veel verrassender en ook heel mooi! Voor mij zijn de Olga's het mooist. Deze 36 bolvormige rotsen (Aboriginals noemen ze Kata Tjuṯa, vele hoofden) staan net als Uluruu helemaal vrij in een plat gebied, en zijn het resultaat van tegengesteld aardbewegingen miljoenen jaren geleden. Kleine 600 meter hoog (ter vergelijk Uluruu is ruim 300 meter hoog). Ook de tochten met de truck, dwars door het woeste, maar oh zo rode landschap waren super! Natuurlijk in die omgevingen, en rondom die rotsformaties en canyon wandelingen gemaakt, zon gepakt, peentjes gezweet, overdag 3 liter water weggewerkt, al met al behoorlijk actief geweest; naast natuurlijk de plicht tav het firewood verzamelen. Dus dan is het om 10 uur ook wel mooi geweest. En natuurlijk ook nog een poosje sterrenhemel kijken, want die is hier natuurlijk het allermooist van de wereld!
O ja, bij de wandeling in een paar kloven van de Olga's m'n knie een beetje geblesseerd, waardoor ik de King's Canyon Loop aan mij voorbij heb laten gaan en alleen een korte wandeling over de bodem van de Canyon gemaakt. Voorzichtigheid geboden, niet?
Vanmiddag na drie dagen in de buitenlucht weer bij hotelletje in Alice gedropt. Even een nachtje comfortabel slapen nu. En dan gereed maken voor het twede deel van de treinreis met The Ghan!
Ps, enkele wilde dingo's gezien, wilde kamelen, roofvolgels en een prachtige hagedis Thorny Dragon!

  • 16 April 2014 - 11:57

    Gerry:

    Hoi Eef, Wat een heerlijk verslag van jouw kampeer avontuur. Echt iets voor jou! Wel wat zuiniger zijn op dat onderstel, benen, voeten en knieën, want die heb je nog hard nodig de komende weken. Veel plezier! lieve groet. Gerry

  • 16 April 2014 - 14:41

    Loek Koeton:

    Hallo Eef,
    Mijn waardering voor je stijgt. Slapen op een matje in de buitenlucht deed ik 50 jaar geleden. Zo'n stresstest overleef ik niet (of wil ik niet). Gelukkig geniet jij er van. Wel mooie verhalen, hoor.
    Denk wel om je gezondheid. Die krijg je maar eenmaal. Veel sterkteen plezier nog. Loek

  • 16 April 2014 - 14:42

    Ansje:

    Hoi Eef, ik begon me al zorgen te maken en een reis voor te bereiden om je te gaan zoeken. :-)
    wat een geweldig verslag weer en ik moet eerlijk zeggen dat jullie 'welpen' helemaal voor me zag met jullie corvee, geweldig wat een ervaringen weer.
    nog heel veel plezier en doe voorzichtig!
    knuf Ansje

  • 16 April 2014 - 15:19

    Georgette:

    Jeetje... Wat een geweldig avontuur is dit dan!
    Afzien, maar daar krijg je zo te lezen heel veel voor terug; je moet er toch niet aan denken thee uit een koffiebeker te drinken brr.
    Wat zal het genieten zijn onder die prachtige hemel te slapen, zeker na die inspanningen overdag.
    Hou het leuk en heel, dan kunnen we nog lang van je verhalen genieten!
    Liefs,
    Georgette

  • 16 April 2014 - 16:47

    Sjonnie:

    Geweldig zo'n avontuur! Doet me bijna denken aan mijn overnachtingen in de woestijn, heerlijk in je slaapzakkie, maar ik in het zand met zandstorm. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik dat nu toch niet meer zie zitten, heb dus grote bewondering voor je! Ga zo door maar pas wel een beetje op jezelf!
    Liefs Sjon.

  • 16 April 2014 - 17:14

    M En P:

    hoi,meisje, toch maar goed he,dat je ooit nog een padvindster was!het zal je toch maar gebeuren
    dat je niet weet hoe je een kampvuur moet aanmaken,want ik neem aan dat je dat tochgewoon
    ded door langdurig twee houtjes tegen elkaar te wrijven? toch geen lucifers gebruikt hoop ik?
    Nou ja,ook dat heb je weer meegemaakt en daar was het om te doen!!
    veel liefs,behouden vaart en goede reis,mapa.

  • 16 April 2014 - 22:28

    Hilma:

    Jeetje Eef, dit is wel een heel bijzondere ervaring. Voel jij je dan niet heel klein tussen al die natuur wonderen? Lig wat achter ga gauw verder lezen, lfs

  • 17 April 2014 - 08:10

    Karin:

    Hi Eef, wat onwijs gaaf!!! Door je verhaal was ik er helemaal bij! Ik loop n beetje achter met de verslagen dus ik ga nu even terug terwijl jij verder gaat...
    Die sterrenhemel, in je slaapzak... dat lijkt me toch echt heeeeeel gaaf, daar word je vast stil van. Fijn dat je het met ons wil delen!

  • 01 Oktober 2017 - 11:38

    Eef:

    Hé Joe!! Dank je!
    Ik ben heel verrast door je reactie, niet per sé omdat die wat vertraagd is (verslag 2014) maar ik ben helemaal niet gewend om van buiten mijn vaste lezerskring reacties krijg! Vreselijk leuk en ook fijn dat je ervan kunt genieten. Ik voel mij heel bevoorrecht dat ik jaarlijks zo'n fantastische reis kan maken (ik ben solo reiziger, 62 jr, maar zeer gepassioneerd 'ontdekker) en dat ik vervolgens weer anderen met mijn verhalen een plezier meer kan doen. Hoe zit dat bij jou? Ik ga in elk geval je profiel even opzoeken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eef & Ron

Eef 2023

Actief sinds 01 April 2008
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 75551

Voorgaande reizen:

31 Januari 2023 - 15 Maart 2023

Argentinië: alles wat je van ver haalt .....!

19 Augustus 2019 - 18 September 2019

Suriname

01 Maart 2018 - 02 April 2018

Warm Waters in West Indies

10 April 2017 - 04 Mei 2017

Genieten in Zuid Afrika en Swaziland

21 September 2016 - 03 Oktober 2016

Alle fjorden, de Noordkaap en weer terug!

28 Maart 2016 - 27 April 2016

Indonesië: West Papua, De Molukken, Lombok

01 Mei 2015 - 30 Mei 2015

Eindeloze Zijderoute, Noord-West China

02 April 2014 - 05 Mei 2014

Awesome Australia

31 Augustus 2013 - 21 September 2013

Vesuvius, Etna, Stromboli & overige pizza's

17 Mei 2012 - 09 Juni 2012

Ameeezing Malaysia

28 Oktober 2011 - 01 November 2011

Wenen

01 Juni 2011 - 24 Juni 2011

Rondreis Kleuren, geuren en smaken

06 Augustus 2010 - 03 September 2010

Borneo, Sulawesie en Lombok

18 Juni 2009 - 12 Juli 2009

Alaska

01 Mei 2008 - 04 Juni 2008

Indonesie, Kleine Sunda Eilanden

Landen bezocht: