Monkey Mia, Coral Bay & Nangaloo Reef - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu Monkey Mia, Coral Bay & Nangaloo Reef - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

Monkey Mia, Coral Bay & Nangaloo Reef

Door: Eef

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

25 April 2014 | Australië, Exmouth

Drie dagen reizen, trekken....kilometers vreten maar gelukkig ook veelvuldig stops en dan weer leuke en mooie dingen meemaken.
Ik slaap deze dagen steeds in de Dorms, soms toevallig alleen, soms met vreemden, niet tot onze groep behorend, en gister en vandaag met z'n vieren, allen uit ons reisgezelschap. Deze dorm maakt deel uit van een tamelijk groot vakantiecomplex, waar dus gekampeerd wordt in tentjes, caravans (klap- of anderszins), kleine motorhomes of dus de dorms. Allemaal rechtgeaarde buitenmensen, dat merk je aan alles. Geen gedoe bij douches en wasruimtes, alles blijft best schoon en bruikbaar, en 's avonds zoekt iedereen na het eten rondom één van de keukens die ter beschikking staat, een plek in de buurt van een vuurplaats of bij het grote filmscherm waar goede films te zien zijn (zegt men mij).
Ja, ik hoor op de achtergrond al vele commentaren, want weinig mensen voelen zich bij dit soort reizen op hun plek. Nu kan ook ik wel comfort en 'sterren' waarderen, maar als je dan dit soort gebieden wil bekijken kun je dat wel schudden, want die sterren complexen en luxe resorts zijn er simpelweg niet. Er komt hier geen publiek voor om dat commercieel haalbaar te maken. Dichter bij Perth merkte je nog wel dat er wat kleinere plaatsjes (paar honderd inwoners) publiek aangetrokken hadden voor second homes met mooie, kleine haventjes erbij. Maar zolang dat 2 a 3 uur rijden vanuit Perth is werkt dat, daarna simpelweg niet.
Naarmate je noordelijker komt is alles ruiger, dus ook het type reiziger. En maak je geen zorgen: zelf kan ik heel goed toe met wat minder comfort. Momenteel zit ik in mijn blote kakkies (slippers waren nat, staan ergens te drogen) in de receptieruimte (vanwege de wifi natuurlijk), in oude, en inmiddels ook vuile short en bezweet t-shirt hemdje. Het is nl vandaag, en ook al vannacht, flink aan het regenen. Niet een drama voor ons, tenslotte blijft het warm zat, en w at nat is droogt gewoon weer aan het lijf, alhoewel alles wel even erg smerig wordt. Alle rode stof wordt een kleiachtige, natte massa. En omdat het vandaag al een keer of 4 is gaan regenen en gestopt is met regenen, blijfthet even blubberig hier en daar. OK,.....no worries, zeggen de Aussies dan, en ik inmiddels ook, al vindt men mijn tongval een tikje vreemd......
Zowel gister als vandaag super gesnorkeld! Helaas kon ik niet meer geboekt worden voor het duiken, maar inmiddels kan ik ook zeggen dat het snorkelen weer heel veel prachtige momenten heeft opgeleverd!
Shark Bay is dus een World Heritage gebied, en heeft voor de kust een 200 km aan koraalrif liggen, dus je begrijpt, zowel qua koraal als qua marine-life is het prachtig.
Gister ben ik de hele dag op een trip geweest om Manta Rays te vinden (gewoon de Indische Oceaan opgaan...en zoeken dus....), die hele grote jongens van 4,5 meter breed! Allerlei andere roggen heb ik op andere plekken al wel eens gezien tijdens het duiken, maar deze hele grote waren nieuw voor me! En de trip werd genoemd: Zwemmen met Manta Rays, dus de lat lag hoog!
Het zoeken werd in feite met drie scheepjes gedaan, waar ik op eentje was aangemonsterd dus, en geholpen door een vliegtuigje dat vanuit de lucht meehielp. Smart, mate!
Een groep van zo'n 5 of 6 schildpadden die we konden zien vanuit de boot, want die komen steeds aan het oppervlak om adem te happen, lieten we links liggen, wat ik in eerste instantie wel erg jammer vond: hebben is hebben, dacht ik. Maar een 3 kwartier later hadden we een Manta Ray gespot. In kleine groepjes, met je snorkspul op en aan, te water, en dan zwemmen en hopen dat die rog net zo in ons is geinteresseerd is als wij in hem! Nu is dit deel van de oceaan aan de oppervlakte overvol van allerheerlijkst plankton (wel eens geprobeerd?) en dat is de reden dat we ze heel erg goed kregen te zien! Zelf heb ik twee keer minutenlang boven zo'n jongen gezwommen, meegezwommen eigenlijk, terwijl enkele meters onder mij die rog koprollen, buitelingen maakte!! Al cirkelend, en met zijn brede muil, ja als dat open staat kun je het echt niet anders noemen, wijd opengespert, kwam hij vlak onder mij uit. Aanraken is verboden, niet dat ze gevaarlijk zijn, maar contacten met de mens wordt als risicovol beschouwd t.a.v. overbrengen van ziekte. En ik heb mij aan de regel gehouden, kan ik je zeggen. En aanraken.......afstanden zijn moeilijk te schatten in het water.......maar het leek echt of ik er zo bij kon! Het was een prachtig gezicht van een zich uitslovende balletdanser, waar we 2 keer een half uur zeker getuige vAn waren.

Later natuurlijk die schildpadden ook gezien, en kleine haaitjes, zeeslang, grote papegaaiv issen, octopus en nog veel meer! Heerlijk.
Gister was dat dus bij Coral Bay, vandaag bij Nangaloo Reef opnieuw, maar ietsje minder indrukwekkend. Maar nog steeds heerlijke ervaringen! Heb het duiken dus niet gemist.
De regen hield ons vanmiddag niet erg lang op het strand, dus iets na één uur hebben we onze bus gepakt en nog gaan kijken naar een vuurtoren, ook door de invloed van een Nederlandse zeeman daar gekomen (Vlaminck, kan ook een Belg zijn, maar die voeren toch niet zo graag uit als wij Nederlanders?). Toertje door het ruige duinlandschap gemaakt een vele kangeroos tegen gekomen. Dat had ook weer met het weer te maken. Want het regent hier natuurlijk heel erg weinig, en als dat dan toch zo is komen die kangeroos graag ik de kuilen/-tjes in het asfalt het regenwater kpslurpen. Daardoor zie je ze dus veel gemakkelijker, want in de bushstruiken langs de weg(veelal) kun je ze moeilijk spotten. Behalve als ze als 'road-kill' naast de weg liggen. Net als geiten, schapen, koeien en soms ook emu. Sorry guys, life if tough around here.

  • 25 April 2014 - 14:05

    Mapa:

    hi,lieve meid,dit is wel een heel erg moi verhaal!prachtig om zo mee te kunnen zwemmen,
    een heerlijke ervaring en herinneringen voor je hele leven.Wij genieten er van mee.
    morgen vertrekken Sjonnie en Tessa en dan gaan wij as dinsdag ook weg.
    het weer voorspelt niet veel goeds,maar dat mag de pret niet drukken.
    Overigens,over het weer gesproken: gistermiddag hagel gevolgd door vreselijk
    veel regen en daarna flink onweer,zo is hier nu de lente,maar vadaag schijnt
    de zon weer;temperatuur goed,dus op naar de zee.
    geniet verder met volle teugen en tot mails maar weer,veel liefs van ons beiden,
    mapa

  • 25 April 2014 - 14:29

    Gerry:

    Je regelt op deze manier voor jezelf een heel afwisselende reis en voor ons, de meegenieters, voor een heel leuk en afwisselend verslag. Ga zo door! Fijn ook, dat ze overal wifi hebben, zodat wij steeds snel op de hoogte gebracht kunnen worden door jou van de nieuwste avonturen. Door zo'n ' modderbad' spaar je wel weer een bezoek aan een wellnesscetrum uit. Blijf vooral genieten! Lieve groet, Gerry.

  • 25 April 2014 - 16:27

    Sjonnie:

    Hoi zus! Wat een prachtig verhaal weer! Wat moet dat indrukwekkend geweest zijn om te zwemmen vlakbij die superbeesten! geweldig! Wij vertrekken morgen ook, maar "we keep in touch"!
    Liefs Sjon

  • 26 April 2014 - 00:01

    GB En SZ:

    Alle 4 de verhalen in 1 keer gelezen, waren een beetje druk met de camper in de stalling zetten. Maar die staat onder zijn cover en wij zijn intussen aangespoeld bij zoonlief. Fijn dat je zo kan genieten en gelukkig heb je een gedegen scouting achtergond dus kun je wel wat hebben. Luxe op zijn tijd is best maar back to nature ook. Geniet er lekker van en dan zien we elkaar wel weer als we allemaal terug zijn.

  • 26 April 2014 - 06:52

    Margreet:

    En weer genieten van je verhaal.......wat maak je toch veel mee! Wat onderneem je toch veel! Je geniet zeker niet met mate!!

  • 26 April 2014 - 08:55

    Georgette:

    Weer een indrukwekkend verhaal Eef !

  • 26 April 2014 - 15:30

    Karin:

    Jeetje Eef, hiervoor zou ik bijna 24u in n vliegtuig gaan zitten! (En je weet, vliegen is niet mijn hobby-:)!
    Ben pas nog in Burger Zoo geweest en daar zwommen ze (kleinere hoor!) boven mijn hoofd. Vond dat al heel gaaf, laat staan wat jij daar mee maakt! Ik weet t.... is natuurlijk geen vergelijK!!
    Vandaag Koningsdag in Eemnes, ik zet zo een impressie op Facebook, ja dat Tonnetje Steken ga je missen dit jaar! Hahaha
    De zo'n schijnt, zit nu in de tuin met n reiger op de nok van t dak, die absoluut niet onder de indruk is van mijn geklap uit mijn stoel. Wanneer ik opsta moet ie toch echt maken dat ie wegkomt! Blijft toch ook n indrukwekkende vogel....
    Nou, ik ga nu m'n goudvissen redden en m'n katten instrueren wat te doen als ie land op t gras en vervolgens op z'n gemakje naar de vijver wandeld naar z'n kant en klaartje!
    KILL !!!!
    Grtjssssss Karin

  • 27 April 2014 - 14:36

    Hilma:

    Wat een belevenis Eef en de kleuren van het koraal, lijkt me adembenemend(geen gied idee met snorkelen)mooi! Je bent net een kameleon zoals jij je overal aanpast en zeker ook nog geniet! Wat is je kleur bij thuiskomst?;-)lfs ons

  • 27 April 2014 - 23:07

    Jolanda:

    Wel gesnorkeld dus! Goed zo, het is daar zo mooi!! Hoe ik dat weet? Van de neven daar

  • 27 April 2014 - 23:11

    Jolanda:

    Die zetten regelmatig prachtige foto's op Facebook.
    Lijkt me geweldig om te doen.
    Veel plezier morgen met Saskia. Ben benieuwd waar ze je mee naartoe neemt.
    Enjoy!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eef & Ron

Eef 2023

Actief sinds 01 April 2008
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 75588

Voorgaande reizen:

31 Januari 2023 - 15 Maart 2023

Argentinië: alles wat je van ver haalt .....!

19 Augustus 2019 - 18 September 2019

Suriname

01 Maart 2018 - 02 April 2018

Warm Waters in West Indies

10 April 2017 - 04 Mei 2017

Genieten in Zuid Afrika en Swaziland

21 September 2016 - 03 Oktober 2016

Alle fjorden, de Noordkaap en weer terug!

28 Maart 2016 - 27 April 2016

Indonesië: West Papua, De Molukken, Lombok

01 Mei 2015 - 30 Mei 2015

Eindeloze Zijderoute, Noord-West China

02 April 2014 - 05 Mei 2014

Awesome Australia

31 Augustus 2013 - 21 September 2013

Vesuvius, Etna, Stromboli & overige pizza's

17 Mei 2012 - 09 Juni 2012

Ameeezing Malaysia

28 Oktober 2011 - 01 November 2011

Wenen

01 Juni 2011 - 24 Juni 2011

Rondreis Kleuren, geuren en smaken

06 Augustus 2010 - 03 September 2010

Borneo, Sulawesie en Lombok

18 Juni 2009 - 12 Juli 2009

Alaska

01 Mei 2008 - 04 Juni 2008

Indonesie, Kleine Sunda Eilanden

Landen bezocht: