Minder dan één maand! - Reisverslag uit Soest, Nederland van Eef & Ron - WaarBenJij.nu Minder dan één maand! - Reisverslag uit Soest, Nederland van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

Minder dan één maand!

Door: Eef

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

02 April 2015 | Nederland, Soest

Beste lezers,
Nee, het feest is nog niet begonnen, maar komt toch al wel dichterbij! Vooral ook omdat ik in afwachting ben van de ontvangst van het noodzakelijke visum. In de loop van zo'n kleine 20 jaar reizen, ook zakelijk, heb ik al heel wat visa nodig gehad. Omdat je simpelweg sommige landen niet inkomt zonder dat. En ik heb er heel verschillende ervaringen mee: een reisorganisatie die al 6 weken tevoren je paspoort moet hebben om alles voor de groep te regelen (en dan in die periode voor je werk moeten reizen..........grrrrrrrr;-(). Of: hemel en aarde moeten bewegen om S.Arabia voor het werk (NEM) in te kunnen komen, inclusief speciale uitnodigingsbrief, maar er toch geen visum verstrekt wordt......omdat je Female in je paspoort hebt.......grrrrrr! Of: de eerste keer dat voor USA de beruchte ESTA procedure doorlopen werd, en je je heel bewust wordt van je 'kwetsbare privacy' waar de amerikaan slordig mee omgaat.........grrrrrrrr!
Dit keer, om China in te kunnen komen dus, gaat het erom dat naast de gebruikelijke documenten een complete, gedetailleerde en sluitende reisbeschrijving ingeleverd moet worden. Met ook nog 'ns bewijsstukken van alle geboekte accomodaties en trein-/vliegreizen.................grrrrrrrommmm!!
Maaaaar, geen zorgen meer hierover: maandag is lieve vriendin, Léonine, met alle geduld van de wereld met alle papperassen in de rij bij het visumbureau gaan staan voor mij! En over een paar dagen doet ze dat opnieuw om dat door bij begeerde documentje, met m'n paspoort, weer op te halen!!! Lieve Léo, je bent fantastisch, en ik 'neem je een beetje mee'!

  • 02 April 2015 - 21:57

    Georgette Cromberge:

    Verheug me nu al om het, deze keer van een afstand, mee te maken! Geniet er van en poets deze maand nog even je Mandarijns op. Daar schijn je daar een eind mee te komen

  • 03 April 2015 - 01:05

    Gb En Sz:

    Tjsa een mens moet wat verduren voordat hij of zij weg kan, maar daar krijg je wel wat voor terug! Een hoop ervaringen rijker enzo. Sterkte nog de komende weken en alvast een goede reis gewenst vanuit zuidwest Texas.

  • 03 April 2015 - 11:43

    MP:

    LOD. Dat wordt dus toch wat anders dan een dagje Giethoorn!
    Nog even volhouden! Voordien nog even echt "afscheid". Gr.MP

  • 03 April 2015 - 18:27

    Léonine:

    Ni hao (ja,ja je steekt wat op als je op je beurt wacht om een visum voor een lieve vriendin te regelen)!
    Dit wordt ongetwijfeld ook (weer) een bijna onbeschrijflijke ervaring die je vast ook (weer) tóch in woorden weet te vatten! Aan woorden geen gebrek in China ... aan internet(-verbindingen) ...? We shall see. Anyway, ga volgende week je paspoort mét verleend visum ophalen en eens kijken welke taferelen zich (weer) voor mijn ogen gaan afspelen! Geen twijfel mogelijk ... (weer) een boeiende ervaring! XxxL

  • 04 April 2015 - 23:16

    Sjonnie:

    Lieve zus, wat zul jij weer veel mooie avonturen gaan beleven! We weten allemaal dat jij vast weer vele grenzen zult opzoeken, dus daarom (natuurlijk overbodig) een goede raad van je kleine zusje: TAKE CARE AND COME HOME SAFE!
    Succes nog met de laatste voorbereidingen!
    Ik verheug me nu al op je komende geweldige verhalen.

    Liefs, je zus.

  • 07 April 2015 - 22:31

    Hilma:

    Oh Eef wat spannend. Weer een wens in vervulling ! Verheug mij net als de anderen op je reisverslagen in jou stijl met humor en spanning. Succes met de laatste voorbereidingen! Lfs

  • 09 April 2015 - 08:33

    Karin:

    Liefffff! Beter een verre vriend (Leonine) dan een goede buur? Hahaha, zeg ik dat wel goed? Gooi de gezegdes altijd door elkaar-:) maar jij hebt ze beide!
    Kijk ook weer uit naar je verhalen met foto's, hoop idd dat ze hier en daar WiFi hebben...
    Heel veel plezier!

  • 24 April 2015 - 13:31

    Michael:

    Hi Eef,

    Have a fantastic adventure in China.

    I look forward to lots of photos, so that us less adventurous people can enjoy the experience of the Silk Road without leaving our chairs :-)

    See you again soon,

    Michael.

  • 29 April 2015 - 10:41

    Ansje:

    Hoi Eef,
    jeetje ik heb moeten spitten om je berichtje terug te vinden maar..... heb m gevonden. ik wens je een superfijne mooie en geweldige vakantie, geniet maar wees ook voorzichtig, gewoon kom over een tijdje weer veilig terug.
    lieve groet
    Ansje

  • 06 Mei 2015 - 08:30

    Eef & Ron :

    Nog 'ns proberen (is reeds de 4e x dat ik een verslag schrijf hier, maar lukt steeds niet om te verzenden; nieuwe kansen....?)
    Maandagavond in Chengdu een overheerlijke Sechuan Hot Pot gegeten! Really hot! Maar ik was gewaarschuwd en op advies ben ik voor de 1/2-1/2 gegaan. Een grote pot met een vage groente bouillon is de start, wordt in een gat in je tafeltje gehangen. Vervolgens ga je voor jezelf 'shoppen' in een zij-vertrek. 1000 en 1 spiezen met elk enkele stukjes vlees van alle soorten (je moet niet alles willen weten in China, dus....) maar ook met bladgroenten, sellerie, broccoli, bloemkool en allerlei paddestoelen en ook wat schaal of schelpdieren (maat te ver van de zee af, dus......geen risico genomen!!). Aan tafel maak je met enkele ingredienten waaronder in elk geval een fijngehakt pepertje en notenolie een basis waarin de vleesstukjes nog even worden gedoopt nadat ze in de (inmiddels getrokken) bouillon hebben gehangen en waar je het ook kunt mengen met rijstbolletjes of noodles o.i.d. En natuurlijk ook wat van die, ook kort in de bouillon gehangen groenten. Verschrikkelijk lekker, en omdat je steeds kleine beetjes tegelijk eet is het een avondvullende aangelegenheid. Veelal voor hele families, dus ik heb met niemand aangepapt, behalve enkele personeelsleden, want voordat ik dit culinaire gebeuren een beetje begreep...... En dan kom je niet ver met alleen maar Ni Hao, Meo en Shi Shi.....
    Overdag ben ik vanaf een heel druk busstation naar een nabijgelegen dorp gereden: 2 uurtjes heen, twee uurtjes terug. Heerlijke rit, en daar ging het uiteindelijk ook om, want de bestemming was niet echt bedoeld. Ya'an had ook een geplande terugrit eind van de middag en de bestemming die ik eigenlijk gekozen had, waar veel meer te beleven viel geloof ik (maar ben ik nu ook al weer vergeten; just go with the flow!) gaf die duidelijkheid niet. Ik was een uurtje in Ya'an, waarvan ik bij die keuze nog dacht ' ik heb er wel iets over gelezen, dus....' Maar later bleek mij dat ik gelezen had dat bij dit dorp het prima overstappen was naar andere bestemmingen, en goed om even wat fruit in te slaan. Nou, die markt was er, ook als je niet naar ergens anders wou reizen, dus lekker overheen gewandeld en ook heerlijke (knoerten van, zoete) druiven en appels ingekocht. Praktisch alle handelaren verkochten, ook hier dus, dezelfde zaken: ongeveer een assortiment van 12 verschillende fruitsoorten en meer niet. Behalve twee slimmerikken, want die hebben denk ik het monopolie, waarvan eentje handelde in alles wat plastic is en een ander die in de potten, pannen èn toiletpapier doet! Slim, maar ik zit niet in hun target group, en heb een keuze moeten maken uit 2 van de ca 40 fruithandelaren...
    Tegen donker weer met de bus in
    Chengdu beland, heerlijk gegeten dus en met taxi retour naar mijn eigen keurige buurtje, alwaar ik 'om de hoek' nog even een èchte cappucino heb genoten!

  • 06 Mei 2015 - 11:59

    Hilma:

    Missie geslaagd met je verslag!Gelukkig niet verdwaald;) wat een eet avontuur! Maar je vertelt het opgewekt na dus op naar het volgende! Geniet!

  • 18 Mei 2015 - 17:01

    MP:

    LOD,een oud mailtje niet beantwoord:foei,wat slordig!het is hgier ook altijd zo druk,
    dus dan blijft er wel eens iets liggen!
    Maar we genieten ten volle val al je verhalen. Inmiddels zijn we dus al weer wat
    verder en moet oik wel even kwijt dat heel leulk was dat jij en Bert en An
    allebei bij ons vandaan zo,n slordige 6 a7 uur tegelijkertijd in grotten en
    spelonken waren.Maar maak je vooralniet druk,wij gaan hier gewoon verder
    met wachten op het voorjaar.Meestal hebben we de laatste tijd 1 ag
    per week voorjaar en de rest regen,maar we hebben de winter over geslagen
    dus slaan we dit voorjaar ook wel over en gaan we gewoon de zomer tegemoet!
    Lieverd hier laat ik het bij.het is Maandag,dus je weet het wel:
    potje bal! Eet jij ook vooral smakelijk,wij doen ook ons best. veel liefs,mapa.

  • 22 Mei 2015 - 14:28

    Gerry:

    Hoi lieve Reiziger. Wat een geweldige avonturen beleef je toch steeds weer. Heb eindelijk de tijd gevonden (het werk bij de Keukenhof zit er sinds woensdag op), om de foto's en video's te bekijken. Maar zoals ik al eerder schreef; je vertelt het allemaal zo kleurrijk, dat het net is of ik naar een film kijk. Toch voegen de foto's en video's nog wel wat toe. Wat een mooie natuurbeelden, vooral van Karakoran. Je bent heerlijk aan het genieten! ga daar vooral mee door. Lieve groet. Gerry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Soest

Eef & Ron

Eef 2023

Actief sinds 01 April 2008
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 75558

Voorgaande reizen:

31 Januari 2023 - 15 Maart 2023

Argentinië: alles wat je van ver haalt .....!

19 Augustus 2019 - 18 September 2019

Suriname

01 Maart 2018 - 02 April 2018

Warm Waters in West Indies

10 April 2017 - 04 Mei 2017

Genieten in Zuid Afrika en Swaziland

21 September 2016 - 03 Oktober 2016

Alle fjorden, de Noordkaap en weer terug!

28 Maart 2016 - 27 April 2016

Indonesië: West Papua, De Molukken, Lombok

01 Mei 2015 - 30 Mei 2015

Eindeloze Zijderoute, Noord-West China

02 April 2014 - 05 Mei 2014

Awesome Australia

31 Augustus 2013 - 21 September 2013

Vesuvius, Etna, Stromboli & overige pizza's

17 Mei 2012 - 09 Juni 2012

Ameeezing Malaysia

28 Oktober 2011 - 01 November 2011

Wenen

01 Juni 2011 - 24 Juni 2011

Rondreis Kleuren, geuren en smaken

06 Augustus 2010 - 03 September 2010

Borneo, Sulawesie en Lombok

18 Juni 2009 - 12 Juli 2009

Alaska

01 Mei 2008 - 04 Juni 2008

Indonesie, Kleine Sunda Eilanden

Landen bezocht: