A Town Called Alice - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu A Town Called Alice - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

A Town Called Alice

Door: Eef

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

09 April 2014 | Australië, Alice Springs

Om nog even helder te zijn: Alice Springs ligt halverwege Adelaide en Darwin, die elk op 1.500 km afstand zijn. Vanuit Adelaide ben ik op The Ghan gestapt op zaterdagochtend en zondagmiddag in Alice uitgestapt. Later doe ik ook het 2e traject naar Darwin.
Alice heeft een hele eigen cultuur. Omdat het het uiterst droge en centraal gelegen deel is, dus niet per sé het warmste deel, wel het droogste zijn hier alleen maar mensen die er iets te zoeken hebben. De vele aboriginal volken uit de ruime regio voelen, nee: zijn naar eigen mening, verbonden met dit deel van hetland. Uit overlevering (story telling) hebben zij meegekregen dat hun voorvaderen dit land hebben gemaakt en dat het hun overerfde plicht. Is er nu voor te zorgen en over te dragen aan volgende generaties (incl de Stories, ook wel Dreaming). Sinds de verbindingen tussen de 3 plaatsen tot stand kwamen is Alice gegroeid van 2.000 naar 25.000 zielen want ook de bleekneuzen settelden zich hier: ontdekkers, fortuin/goudjarers en de missie. En dat heeft zich ook vermenigvuldigd, zelfs gemengde relaties, en/of kinderen kwamen daaruit voor.
De aboriginals voelden zich lange tijd achtergesteld en dat merk je meteen in het dagelijks leven hier.
Gelukkig, ja héél gelukkig!, trof ik vandaag een uitzondering! Margaret Lewis! Een van de schilders die prachtige schilderijen maakt, internationaal geexposeerd wordt, heb ik vandaag mee mogen maken! Een van mijn grote wensen voor deze reis, was om ergens middels een schilderworkshop of zo in directe aanraking te kunnen komen met aboriginal schilders om veel beter te leren kijken naar hun werk, dat ik al enkele jaren bewonder. Nu, vanuit Nederland ook niet in het grote internet kunnen vinden wat ik graag wilde, maar door hier ter plekke met wat mensen te praten lukte dit wonderwel tòch! Vie Andrew van de Didgeridoo winkel, naar Steven van de Tourist Information, doorgestuurd naar Karl van de Yubu Napa Studio, een stukje buiten Alice Springs. Gister gebeld, en vanmiddag werd ik opgehaald om de middag te komen werken en praten. Dat praten is wel lastig, niet vanwege de taal, want handen/voeten plus gebrolen Engels lukt hier prima, maar deze schilders (bij Karl werken er ca 12, af en toe). Maar er werd speciaal even geïnformeerd of Margaret vandaag zou komen, en dat was het geval, en zij vind het wel leuk als mensen belangstelling voor haar werk hebben. We hebben, ja ìk dus ook, heerlijk de vole middag gewerkt aan onze dot-paintings, waarbij ik natuurlijk veel hoorde van mijn mentor over de achtergronden en symboliek, maar ik het wel zelf moest doen. Ook mijn eigen verhaal moest kiezen om uit te beelden. Want dit is niet zozeer kunst voor de aboriginals maar een vorm van het doorgeven van die verhalen. Nou, kijk naar de plaatjes zou ik willen vragen! Morgenochtend ga ik nog terug, want ik ben nog niet helemaal klaar, en ik ga ook graag nog even.
Vanavond ben ik naar Andrew, van de didgeridoo's, geweest: hij gaf een corncert, plus uitleg over deze muziekinstrumenten en daarna jam sessies! Nou, ok, leuk dus, en een prima afsluiting van een mooie aboriginal dag!
Gister, net als vandaag heeft het cats & dogs geregend. En uitgerekend gister wilde ik naar het Desert Park...... Grotendeels de buien maar getrotseerd, de mensen hier zijn tenslotte heel blij met dit water, maar voor mij iets minder fun. 'S Morgens was ik eerst even gaan zwemmen in de pool van mijn hotelletje, maar toen ik eruit kwam bleef ik even nat als toen ik m'n schoolslag aan het oefenen was......

  • 09 April 2014 - 15:37

    Georgette:

    Het is je weer gelukt!
    Ben nu nog jaloerser geworden.. Wat geweldig en uniek om dit mee te maken lijkt me.
    Zo moet je die regenbuien ook maar zien: uniek om op 's werelds droogste plek stortbuien mee te maken

  • 09 April 2014 - 15:46

    Georgette:

    Nu de foto's gezien: geweldig!

  • 09 April 2014 - 16:04

    Loek Koeton:

    Hoe aboriginal kun je worden! Wel hartstikke leuk om te doen. Jammer van het weer. Hoe presteer je het om in een super droog gebied (waar niemand wat te zoeken heeft) getroffen te worden door twee daqgen regen. Leuke foto's trouwens. Je maakt wel wat mee als je het opzoekt.
    Veel plezier nog.

  • 09 April 2014 - 16:39

    SZ En GB:

    Gaaf joh, zo met de aboriginals! Gebruiken ze ook alleen maar natuurlijke materialen voor hun en jouw kunstwerken? Contacten met lokalen is de beste manier om een land te verkennen. Zojuist met een man gesproken die hier in het dorp geboren en getogen was. Nauwelijks te verstaan zijn dialect, maar toch heel vriendelijk!
    Veel plezier nog, we kijken uit naar de volgende verslagen en foto's.
    Groetjes vanuit de States.

  • 09 April 2014 - 17:12

    MP:

    LOD Dit is je op het lijf geschreven! Kunst in z'n oervorm. Origineler kan niet! En op zo'n wijde wereld!
    We leven machtig mee, met onze dochter over zee.
    Wij houden ons aanbevolen voor je verdere lyrische verslagen!
    En tellen intussen de dagen!
    Lfs,MP
    p.s. Bedankt voor de intressante foto's! Onze pc heeft het er moeilijk mee!!

  • 09 April 2014 - 18:00

    Gerry:

    Wanneer is de opening van je eerste expositie met schilderijen. Ziet er gaaf uit, zeg! Dan kan je eerder gemaakte kunstwerk in Aboriginalstijl er ook bij. Je bent lekker aan het genieten, zoals afgesproken!
    Veel plezier! Lieve groet, Gerry

  • 09 April 2014 - 19:25

    Sjonnie:

    Oooo wat gaaf die workshop!!! Ziet er geweldig uit!!! Trotseer die regen maar, alles wat je daar meemaakt weegt daar zeker tegenop!
    Hier doen we het ook met een mals regentje af en toe en regelmatig een zonnetje.
    Komend weekend zijn wij met "de club" op stap voor ons jaarlijks weekendje uit. Dus misschien ga ik een verslagje missen, maar dat haal ik later wel weer in. Veel plezier verder en veel liefs!
    Sjon

  • 09 April 2014 - 19:50

    Léonine:

    In je element dus en 'je doet wat je doet', 't kan niet beter! Even: 'springt' Alice of zijn het haar tig lentes of de bronnen of 'ontspruit zij'? Whatever ... have fun in the sun (and the rain for that matter)! XL

  • 10 April 2014 - 12:51

    Margreet:

    Wat ben je toch een kanjer dat je dit allemaal onderneemt!! Wat geweldig om zo'n workshop te doen!! Erg goed bezig lieve buurvrouw!! En uiteraard ben ik nieuwsgierig naar het eindresultaat en het verhaal van jouw werk! Succes weer met alles wat je onderneemt!

  • 14 April 2014 - 19:24

    Hilma:

    Wow wat stoer om met deze bijzondere mensen te werken. Mooi! Misschien nog een plekje voor je aan de oude gracht??!! Ik lees dat je volop geniet en doet wat jij graag wilt in alle vrijheid. Geniet ervan. liefs ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eef & Ron

Eef 2023

Actief sinds 01 April 2008
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 75609

Voorgaande reizen:

31 Januari 2023 - 15 Maart 2023

Argentinië: alles wat je van ver haalt .....!

19 Augustus 2019 - 18 September 2019

Suriname

01 Maart 2018 - 02 April 2018

Warm Waters in West Indies

10 April 2017 - 04 Mei 2017

Genieten in Zuid Afrika en Swaziland

21 September 2016 - 03 Oktober 2016

Alle fjorden, de Noordkaap en weer terug!

28 Maart 2016 - 27 April 2016

Indonesië: West Papua, De Molukken, Lombok

01 Mei 2015 - 30 Mei 2015

Eindeloze Zijderoute, Noord-West China

02 April 2014 - 05 Mei 2014

Awesome Australia

31 Augustus 2013 - 21 September 2013

Vesuvius, Etna, Stromboli & overige pizza's

17 Mei 2012 - 09 Juni 2012

Ameeezing Malaysia

28 Oktober 2011 - 01 November 2011

Wenen

01 Juni 2011 - 24 Juni 2011

Rondreis Kleuren, geuren en smaken

06 Augustus 2010 - 03 September 2010

Borneo, Sulawesie en Lombok

18 Juni 2009 - 12 Juli 2009

Alaska

01 Mei 2008 - 04 Juni 2008

Indonesie, Kleine Sunda Eilanden

Landen bezocht: