Aanmonsteren!!! - Reisverslag uit Sorong, Indonesië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu Aanmonsteren!!! - Reisverslag uit Sorong, Indonesië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

Aanmonsteren!!!

Door: Eef

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

01 April 2016 | Indonesië, Sorong

Gereed in Sorong!
Mijn heenreis ging niet naar Jakarta, een lelijke (grotendeels, natuurlijk zijn er bezienswaardigheden) en vooral smerige en onveilige stad. Not on my list. Via Manado op Sulawesi, en een heel kort nachtje daar, doorgevlogen naar Sorong, West Papua (dìe helft van Nieuw Guinea die in 1962 door Nederland aan Indonesie is overgedragen). Niet een mooi stadje, maar begrijpelijk dat er weinig eigen sfeer meer is. Ook hier is nl de grootschalige houtkap in de jungle begonnen en ligt er een voor Indonesie aantrekkelijke olievoorraad onder de grond. De voert echt nog niet de boventoon, maar toch. Een haven, die lelijk is van de containers, olievaten etc en het vuil in het water. De bebouwing aan die kant van de stad lijkt verpauperd (ik weet natuurlijk niet hoe mooi het oorspronkelijk was). Van vele kanten (ook andere delen van Indonesie) zijn mensen naar dit gebiedje gekomen om werk te zoeken, wat niet voor die aantallen mensen voldoende blijkt. Daardoor natuurlijk grote groepen die 'niks te doen' hebben.
Mijn hotel ligt tegen dit havengebied aan, mijn kamer kijkt uit op 3-hoog gestapelde containers, en direct ernaast ligt een lange rij eetstalletjes. Heel veel vis, die ge-BBQ-d wordt waar je bij staat, kokosnoten, watermeloenen en plastic 'dingetjes'. Overdag behoorlijk leeg, 's Avonds heel druk en ik ben ook gewaarschuwd voor dronkenschap (niet de mijne!). Dus ben ik daar 2 keer langsgegaan tussen 5 en 7, dan is het leuk en wordt alles in gereedheid gebracht. En kun je ook makkelijk ergens gaan zitten zonder te hoeven eten (dat is nog niet klaar) en babbelen. Leuk! Mensen weten dat de toeristen altijd komen voor het natuurgebied Raja Ampat (ik ook) maar vinden het al heel wat als ze horen dat je ook een paar dagen voor Sorong hebt gereserveerd en niet alleen een vliegtuigtrap àf en een loopplank op gaat in Sorong.

Loopplank, want Raja Ampat is een gebied van honderden eilanden, maar belangrijker, een beschermd Werelderfgoed vanwege de 'onderwaterwereld'. De koralen, die ongeschonden zouden moeten zijn, en de flora en fauna onderwater.
Ook voor mij geldt dat dit mijn belangrijkste reden voor de reis naar Sorong is. Heel graag zou ik ook de jungle ingaan, maar zowel speurwerk van tevoren, als informatie hier ter plekke geven aan dat dat niet mogelijk is voor 'just a few days' en als je er meer tijd voor uittrekt moet je zo'n tocht aan de andere, Australische kant van het eiland doen. Daar zijn ook nog altijd, diep in het woud, volkeren die nauwelijks contacten met de buitenwereld hebben en wìllen, met bijbehorende consequenties............ Klinkt voor mij aantrekkelijk, maar ik zou het zoals eigenlijk altijd, voorzichtig aanpakken deze reis. Plus: Raja Ampat is voor mij de grote trekpleister.
Vanaf 'nu' (ik wacht nu om opgepikt te worden) begint een 8-daagse zeilcruise op de Pearl of Papua door dit gebied! In 2007 een dergelijke trip gemaakt tussen Bali, Lombok & Komodo eilanden, en mijn ervaringen toen (nog te lezen op deze reisblog, kijk maar) waren super: met een gezelschap van ca 14 m/v volle dagen zeilen, snorkelen, duiken, in de zon of schaduw aan dek loungen en dagelijks even ergens zo'n eiland op om iets te zien! Eten en drinken ( geen alcohol!!) inbegrepen, en van grote klasse evenals de pampering door de crew. Ik hoop op eenzelfde ervaring nu. Tijdens deze trip verwacht ik geen verslag via het internet weg te kunnen zenden, dus, pak de Bos atlas of Google maps en droom mee?? Of kijk op Liveaboard.com

  • 01 April 2016 - 08:43

    Anneke:

    Behouden vaart! Geniet lekker van de onderwaterwereld. En natuurlijk de lokale korte uitstapjes.

  • 01 April 2016 - 10:35

    Margreet:

    Prachtig zeilschip Eef! Ik wens je er heel veel plezier op en hoop dat je er goed kan genieten van alles!

  • 01 April 2016 - 15:06

    MP:

    LOD!
    Alle begin is mooi, lekker en warm! Houd vol en tot de volgende keer!!
    Wellicht toch elders? Geniet nu maar van de onderwaterwereld!!
    Lfs, MP.

  • 01 April 2016 - 16:31

    Hilma:

    Dit klinkt als genieten en ook wel spannend. Benieuwd naar je "hut vulling". Hele fijne vaart en dito duiken!Ga je proberen te volgen.

  • 01 April 2016 - 19:13

    Gerry:

    Hoi Eef,

    Wat schrijf je weer lekker beeldend. Zie het allemaal voor mij als een film. Heel veel plezier! En blijf genieten.
    Groet. Gerry

  • 01 April 2016 - 21:15

    Léonine:

    Aangenaam verrast dat je het motto probeert vast te (blijven) houden ... good girl! En verder sluit ik me aan bij 'de vorige sprekers'. Sit back, relax and enjoy the ride! Liefs Léo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eef & Ron

Eef 2023

Actief sinds 01 April 2008
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 75622

Voorgaande reizen:

31 Januari 2023 - 15 Maart 2023

Argentinië: alles wat je van ver haalt .....!

19 Augustus 2019 - 18 September 2019

Suriname

01 Maart 2018 - 02 April 2018

Warm Waters in West Indies

10 April 2017 - 04 Mei 2017

Genieten in Zuid Afrika en Swaziland

21 September 2016 - 03 Oktober 2016

Alle fjorden, de Noordkaap en weer terug!

28 Maart 2016 - 27 April 2016

Indonesië: West Papua, De Molukken, Lombok

01 Mei 2015 - 30 Mei 2015

Eindeloze Zijderoute, Noord-West China

02 April 2014 - 05 Mei 2014

Awesome Australia

31 Augustus 2013 - 21 September 2013

Vesuvius, Etna, Stromboli & overige pizza's

17 Mei 2012 - 09 Juni 2012

Ameeezing Malaysia

28 Oktober 2011 - 01 November 2011

Wenen

01 Juni 2011 - 24 Juni 2011

Rondreis Kleuren, geuren en smaken

06 Augustus 2010 - 03 September 2010

Borneo, Sulawesie en Lombok

18 Juni 2009 - 12 Juli 2009

Alaska

01 Mei 2008 - 04 Juni 2008

Indonesie, Kleine Sunda Eilanden

Landen bezocht: