Dolce Vita! - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu Dolce Vita! - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

Dolce Vita!

Door: Eef

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

24 April 2016 | Indonesië, Lombok

Twee dagen geleden met dezelfde driver van de heenweg (dealtje gemaakt, waar hij volgens mij toch altijd nog beter uitkwam dan ik, maar dat hoort zo!) vanuit het noorden weer terug gereden richting zuiden. Weliswaar dezelfde weg, maar toch weer een andere belevenis. Het was vrijdag, en daarmee een drukke dag voor moslims. Mijn chauffeur wilde ook graag rond middaguur terug zijn, ik denk dat hij dan z'n wekelijkse moskee-bezoek heeft gepland. Ik krijg sterk de indruk dat de tot gebed oproepende geluidsbanden in moskee's hier niet door 'iedereen' opgevolgd worden. Maar goed, vrijdag dus. In ieder gehucht van meer dan zes woninkjes, plus moskee'tje, dat we passeerden was het een drukte van belang. Brommers en scooters, en bemo's en ezelskarren verzamelden allemaal op die weg die wij kwamen om zuidwaards te gaan. Niet per definitie in een lange rij of zo, dan zou het gewoon een file kunnen zijn. Of in een haakse hoek van elkaar opgesteld, want dan was het wellicht een kruising van wegen. Nee, werkelijk geen chocola van te brouwen! Schots en scheef, enkelen zich voortbewegend, maar velen ook niet. Eerst handeltje afmaken, en dan m'n ezel en kar opzoeken, is ook een variant, maar zo zijn er nog meerdere. Heel grappig en vermakelijk om naar te kijken, maar er zijn grenzen natuurlijk! Driver Sane deed ook steeds meer zijn best om al toeterend En gebarend uit het portierraampje een weg gebaand te krijgen. Niet altijd vlot gelukt. En omwegen zijn er natuurlijk weinig wanneer er maar één begaanbare weg noord-zuid is.
We kwamen dus na 12 uur aan in Kuta (geen van ons twee zei nog iets over moskee bezoek...) en het was heerlijk dan mijn nieuwe onderkomen een prachtige kamer was direct aan de kleine pool (huisjes in een carré rondom een patio annex pool). En aangezien de kamer nog niet gekoeld was ben ik zo snel mogelijk het zwembandje 'ingesprongen'. Temperatuursverschil met de lucht ca 4 graden......
Zaterdag in de loop van de ochtend naar een strand ca 15 km verderop, waar de (echt wéreldberoemde) hoge surfgolven zijn. Het lijkt me een mooi gezicht om die kalenderfoto's met bruinverbrande en gespierde surfers aan de binnenzijde van hoge golven te aanschouwen. Maar dan dus in het echt. Maar op een paar dingen niet gerekend: ten eerste gaan die surfers in het water naar de 'waves' toe, niet andersom. Ten tweede let het surfvolk goed op getijden om te weten wanneer, bij vloed dus, de mooiste golven 'te rijden' zijn. Voor mij wel begrijpelijk, maar niet aan gedacht. Dus er waren niet veel surfers actief, misschien beginnelingetjes, en ze waren heel ver weg! Gewoon, vèr de zee in, daar waar je ook goed die witte surf zag. Maar veel te ver weg om vanaf het strand te kunnen bekijken. O K, no worries, toch aardig.
Plezierige bijkomstigheid: dit strand grenst aan het privé strand van het Novotel ( momenteel nog het enige grote hotel in het zuiden) en ik heb mijzelf getracteerd op een heerlijke Indonesische lunch: nasi putih met lams- en kipsaté met kroepoekjes! Daarna gebruik mogen maken van zo'n Indonesische gazeboo, het schone strand en heerlijke zee, en mee kunnen kijken naar de kennelijk dagelijkse voorstelling van het kokosnoten plukken.
Eind van de middag voor het vervoer terug naar het dorp was ik wel aangewezen op het aanbod op hun terrein, dus teveel betaald (€2,10) maar wel heerlijk genoten van alles.
Zondagochtend vanzelfsprekend terug naar de markt waar ik vorige week aan was begonnen. Nu enkel met 1 cameraatje in de hand en beetje geld in m'n buidel op pad en véél moois gezien! Mijn verwachting was dat het vis/groente/fruit zou zijn. Maar ik was nu nog vroeger gegaan, eigenlijk werd er nog uitgeladen/opgebouwd. Maar ik zag nu ook ineens dat er een paar zijstraatjes waren: de non-food! Nou, de plastic producten zijn niet zo fotogeniek, maar zeker wel de messenverkoper (die ter plekke het handvat van je keuze er aanzet), het specerijen vrouwtje en de tabaksverkoopster (die zelf gretig afneemster van eigen waar is)! Kortom: plaatjes, in meer dan één betekenis!

  • 24 April 2016 - 08:11

    Georgette:

    Leuk,leuk, leuk!

  • 24 April 2016 - 08:54

    MP:

    LOD'
    Sluiten ons bij vorige schrijfster aan!
    Geniet nog een paar dagen!
    Lfs,MP

  • 24 April 2016 - 10:24

    Ron Vermeulen:

    Ik blijf het zeggen ik zie hier een reisverslag in boekvorm!! Lievie ik geniet van de wijze waarop je het weergeeft. En je voelt je bijna aanwezig in het plaatselijk vervoer kijkend naar alles wat je daar tegenkomt! Daarna gaat mijn blik naar buiten en zie ik een donkere Nederlandse lucht waar zo nu en dan een flinke plensbui uitkomt. Behhhhhh. Heb het nog goed de komende dagen en zie uit naar de verdere verslagen. Heb eigenlijk mijn tablet er naast nodig om naar wat foto's op facebook te kijken. Dikke kus Lievie.

  • 24 April 2016 - 11:19

    Anneke:

    Ziet er allemaal wel weer gezellig en leuk uit. Geniet nog maar even van het weer, want we hadden hier natte sneeuw en hagel!!!! Brrrrr

  • 24 April 2016 - 11:27

    Léonine:

    Sluit me (weer) aan bij alle 'vorige sprekers' en lig hier toch wel een 'soort van blauw' om een erg le typefoutje - zie je voor m'n ogen het zwembandje inspringen:-) ! Meteen raak?! Vast!!

  • 24 April 2016 - 11:28

    Léonine:

    Direct 'gestraft'! een erg le ... is uiteraard leuk ;-)

  • 24 April 2016 - 11:35

    Hilma:

    Heerlijk, goed voor jezelf gezorgd en fijn dat je nog steeds geniet. mag je nog even volhouden. X

  • 24 April 2016 - 12:04

    Eef & Ron :


  • 24 April 2016 - 16:43

    Margreet:

    En weer heerlijk om te lezen!! Veel plezier weer!

  • 24 April 2016 - 17:38

    Gerry:

    Wat een pracht verhaal! Nog heel veel plezier de laatste dagen.

  • 24 April 2016 - 21:45

    Sjonnie:

    Tja, en wat kan ik hier nog aan toevoegen...... ik geniet van je "levendige " verhalen. Ik hoop ze ooit nog eens te lezen in een echt reisboek!

  • 25 April 2016 - 13:28

    Eef & Ron :

    ....ik zit inmiddels een beetje te puzzelen over het maken van een bundeltje......

  • 25 April 2016 - 22:39

    An Cromberge:

    Eef,wat heb ik weer zitten genieten van je verhalen.
    Elke keer weer een verrassing.
    Groetjes An en Fer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eef & Ron

Eef 2023

Actief sinds 01 April 2008
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 75564

Voorgaande reizen:

31 Januari 2023 - 15 Maart 2023

Argentinië: alles wat je van ver haalt .....!

19 Augustus 2019 - 18 September 2019

Suriname

01 Maart 2018 - 02 April 2018

Warm Waters in West Indies

10 April 2017 - 04 Mei 2017

Genieten in Zuid Afrika en Swaziland

21 September 2016 - 03 Oktober 2016

Alle fjorden, de Noordkaap en weer terug!

28 Maart 2016 - 27 April 2016

Indonesië: West Papua, De Molukken, Lombok

01 Mei 2015 - 30 Mei 2015

Eindeloze Zijderoute, Noord-West China

02 April 2014 - 05 Mei 2014

Awesome Australia

31 Augustus 2013 - 21 September 2013

Vesuvius, Etna, Stromboli & overige pizza's

17 Mei 2012 - 09 Juni 2012

Ameeezing Malaysia

28 Oktober 2011 - 01 November 2011

Wenen

01 Juni 2011 - 24 Juni 2011

Rondreis Kleuren, geuren en smaken

06 Augustus 2010 - 03 September 2010

Borneo, Sulawesie en Lombok

18 Juni 2009 - 12 Juli 2009

Alaska

01 Mei 2008 - 04 Juni 2008

Indonesie, Kleine Sunda Eilanden

Landen bezocht: