Bemo-busje òvervol met 3 klantjes! - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu Bemo-busje òvervol met 3 klantjes! - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

Bemo-busje òvervol met 3 klantjes!

Door: Eef

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

12 April 2016 | Indonesië, Ambon

Hahaha! Ja, de herinnering aan dat mini-krukje in een bus naar Dunghuang (China) staat mij ook nog levendig voor de geest, An; een VIP plekje met uitzicht op ruim 50 x2 Chinese kuiten! De bemo's hier zijn echt mini-busjes en schijnen altijd de kant op te gaan die jij wilt. Ik denk dat ik daarmee ook nog wel eens een omweg maak, maar ach, de fun is om gewoon in te stappen. Gisterochtend dan dus toch meteen op het program gezet. Het eerste busje dat stopte vond ik zelf te vol (vonden zij niet); de volgende had maar één passagier. Dus royaal plek want 5 of 6 moet ook kunnen. Maar wat gebeurde vij de eerste stop? Eén dame moest erbij, ok geen probleem. Omdat ik zelf graag bij de uitgang blijf zitten (ja, je moet dan wel in de gaten houden dat je erin blijft) schoof ik knieën opzij zodat ze erin kon. Maar voordat ze instapte schoof ze eerst een opgestapelde set plateaus met eieren naar binnen, vervolgend een 'Makro'-verpakking luiers; 'gewoon' naar binnen geduwd, en toen zijzelf. Maar nog steeds was het niet genoeg: ze ging tegenover mij, en de open ingang zitten. Maar vervolgens, toen we nèt alledrie ons plekje zo'n beetje hadden hervonden, trok ze nog een giga-familiepak chips o.i.d. naar binnen!! Geen van de drie passagiers kon nog ergens naar buiten kijken; iets wat ik juist leuk vind! Hoe ze alles van een winkel naar die bushalte heeft kunnen transporteren snapte ik al helemaal niet! Maar zo zie je maar, ook met drie passagiers in dit busje werd het toch knap onhandig/oncomfortabel.

Ik had het busje die kant op genomen omdat je dan wat meer in de 'ontwikkelde' (stel je hier niet teveel bij voor!) richting van de stad Ambon ging. Dus ik had de chauffeur aangegeven dat ik naar shops wilde en/of een pasar. Een kwartiertje later moest ik eruit, en ja hoor: een tamelijk grote shopping mall genaamd Ambon City Plaza! Vrij nieuw kon je zien en binnen bleek dan ook dat er nog ruimte leeg stond. Voor dat ik dat kon vaststellen bleek dat de mall nog dicht was. Ik was vroeg op pad gegaan vanwege de warmte en de verwachte buien, maar deze luxe winkel gingen pas om 9.00 u open. Gelukkig zag ik ernaast een uithangbord van een nagemaakt Starbucks Coffee logo. Daar was ik dan weer de eerste en enige klant, maar.......toen alle machine's aangesloten, doorgespoeld en gereed bevonden werden had ik daar wel een echt lekkere cappuccino!

Toen de hypermarche open was er toch maar doorheen geslenterd (nauwelijks klanten natuurlijk!) en wat water en frisdrankjes en biertjes meegenomen. En twee muffin! Dat was dan ook wel weer prima!
In de directe omgeving nog even bekeken, maar niks leuks te vinden. Het is hier gewoon erg smerig overal. Indonesië mag dan momenteel de snelst groeiende economie in Azië zijn (niet dè grootste economie dus, maar wel forse groei) dat is denk ik voornamelijk terug te vinden in Sumatra, Java en het toerisme in Bali. Daarna 'gewoon' de bus terug genomen en in de regen de lange oprit van het hotel opgewandeld. De regen is praktisch niet weggeweest, en het bleef dus vies-vochtig. Het is nu zo extreem (meer dan ik in Azië heb meegemaakt) dat het me erg vermoeid.
Vanmorgen was het plan om de bus de andere kant op te nemen. Maar 's nachts behoorlijk gespookt met diarree en de buikkrampen waren de hele ochtend nog aanwezig. Niets eten, wel wat drinken (sipjes cola.....brrrr) en een beetje blijven slapen; ja, ik weet het, je houdt het bijna niet voor mogelijk.
Vanmiddag onder zwaar bewolkte lucht langs het zwembad gehangen, waardoor toch in elk geval wat verkoeling mogelijk is, en verder even niets. Moet ook kunnen. Morgen beter! No worries!

  • 12 April 2016 - 17:03

    Gerry:

    Hoi Eefje,
    Die muffins zijn zeker slecht gevallen. Hopelijk is het snel weer helemaal okay met jou. Maar een beetje rust af en toe kan geen kwaad. Wat een heerlijk beeldend verhaal van het busje en al die spullen. Veel plezier!
    Lieve groet, Gerry

  • 12 April 2016 - 18:28

    Anneke:

    Wat vervelend dat je ingewanden van slag zijn, maar gelukkig is er cola! En weer een ervaring rijker v.w.b. de snel groeiende economie en de nadelen daarvan. En als ik je goed begrijp is het liedje van busje kom zo wel van pas daar! Geniet er maar van. Veel lfs

  • 12 April 2016 - 19:03

    Georgette:

    Rijden in een busje is op deze manier wel heel avontuurlijk

  • 13 April 2016 - 00:49

    Sjonnie:

    Tja het kan niet altijd even comfortabel zijn, maar daarvoor maak je dan ook van die avontuurlijke reizen!
    Zorg dat je maar snel weer fit bent zodat je er weer lekker op uit kunt gaan.
    Liefs Sjon.

  • 13 April 2016 - 08:42

    Léonine:

    Niks mis met 'leren hoe je een 'hang-oudere' wordt'! Wel vervelend dat je je 'a little under the weather' voelt en het échte weer veel hoosbuien inhoudt. Weet datbje er tóch wel een 'feestje' van maakt! XL

  • 13 April 2016 - 12:33

    MP:

    LOD! Moeder had al een heel stuk geschreven, toen een boutje uit een zitsloel viel viel, Moeder sibdsdien haar bril kwijt raakte. ik niet meer overeind kwam van de vloer en An belde om te vertellen
    dat ze in juni a.s. samen met Marian naar Amerika gaat!
    Inmiddels is een afspraak gamaakt met de stoelenlapper en is Moeder een paar boodschappen doen.
    Overigens heb ik een paar dagen in de versukkeling gelegen, gezien de daarmee gepaard gaande
    diahree; KOU!
    Voor het overige niets dan goed.
    Moeder wil ook nog een stukje scjrijven!!Lief meisje!
    Ik ben terug van een klein toertje,behalve het gezoek naar mijn bril heb ik de hele dag nog niets gedaan.Waar dat vermaledijde ding gebleven is mag joost weten
    Veel plezier in dat mmoie land!! LFS,MP

  • 13 April 2016 - 15:17

    Margreet:

    Heerlijk verhaal van tocht met busje en de winkel! Wel beetje balen van weer en buik....... komt goed!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eef & Ron

Eef 2023

Actief sinds 01 April 2008
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 75619

Voorgaande reizen:

31 Januari 2023 - 15 Maart 2023

Argentinië: alles wat je van ver haalt .....!

19 Augustus 2019 - 18 September 2019

Suriname

01 Maart 2018 - 02 April 2018

Warm Waters in West Indies

10 April 2017 - 04 Mei 2017

Genieten in Zuid Afrika en Swaziland

21 September 2016 - 03 Oktober 2016

Alle fjorden, de Noordkaap en weer terug!

28 Maart 2016 - 27 April 2016

Indonesië: West Papua, De Molukken, Lombok

01 Mei 2015 - 30 Mei 2015

Eindeloze Zijderoute, Noord-West China

02 April 2014 - 05 Mei 2014

Awesome Australia

31 Augustus 2013 - 21 September 2013

Vesuvius, Etna, Stromboli & overige pizza's

17 Mei 2012 - 09 Juni 2012

Ameeezing Malaysia

28 Oktober 2011 - 01 November 2011

Wenen

01 Juni 2011 - 24 Juni 2011

Rondreis Kleuren, geuren en smaken

06 Augustus 2010 - 03 September 2010

Borneo, Sulawesie en Lombok

18 Juni 2009 - 12 Juli 2009

Alaska

01 Mei 2008 - 04 Juni 2008

Indonesie, Kleine Sunda Eilanden

Landen bezocht: