Springt Alice of is er een Spring gesprongen? - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu Springt Alice of is er een Spring gesprongen? - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

Springt Alice of is er een Spring gesprongen?

Door: Eef

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

10 April 2014 | Australië, Alice Springs

Hahaha! Scherpe gedachten en woordspelingen, Léonine! Niets van dat al, gewoon een giga-groot lagedruk gebied vanaf Cairns, naar Darwin en zuidelijker, net tot aan Alice. En iedereen hier helemaal blij natuurlijk met die regen. Ze krijgen hier wel eens regen, maar zeer infrequent en als het komt maar heel kleine beetjes. De laatste regen was van 200 dgn geleden, en forse buien zoals deze al ruim 2 jaar niet. Iedereen liep gister aan het einde van de middag uit naar de oever van de lokale Todd River (naar de reistassenleverancier? Of toch een lokale ontdekkingsreiziger?) om naar 'the flow' te kijken, een bezienswaardigheid. Meerdere mensen hebben mij blij verteld dat het zo mooi voor mij is dat nu in 1 a 2 dgn alles helemaal groen is!! En ik maar denken dat ik naar de Red Centre kwam. Maar vanaf vanmorgen was het weer helemaal zonnig, en erg warm. Ik geloof ca 30 graden, maar gevoelstemperatuur fors hoger, dat komt door al het vocht wat weer verdampt.
Ik had vanmorgen het genoegen om mijn dot-painting werkstuk af te mogen maken. Ik werd van tevoren even gewaarschuwd, want de veelal vriendelijke, en opgeruimde Margaret, mijn mentor, een slecht humeur had, bijna niet geslapen. In de wijk waar zij met familie-/groepsgenoten woont was er s nachts door dronkaards veel herrie gemaakt, waar zij ook persoonlijk bij betrokken was...... Dan moet je maar niet veel vragen, het gevoel van de aboriginals dat ze niet volledig mee kunnen doen in deze maatschappij heeft vele uitingsvormen. Je komt er in zo'n paar dagen vanzelfsprekend niet achter of de aboriginals echt nog achtergesteld zijn, of dat zij zich in een slachtofferrol ophouden. Het geeft soms wel een onplezierige sfeer. En je moet ook niet alle zijstraatjes of tussendoortjes willen nemen na donker hier. Maar in deze time & age moet je toch overal ogen voor en achter hebben? Hier ook dus.
Goed ondanks dat mentor Margaret niet goed aanspreekbaar was, maar wel naar de studio was gekomen om te werken, heb ik weer een paar heerlijke uren gehad. Mijn werkstuk droogt nu nog even ern paar dagen, en na het weekend kom ik het ophalen. Tuurlijk, leuk om dit werkstukje te hebben, maar deze workshop heeft veel meer betekenis gehad doordat je een mogelijkheid heb om in direct contact een inkijkje te krijgen in een andere cultuur, die van de aboriginals dus. En zij hebben zelf ieder een soort heilige opdracht om de stories uit de dreamtime door te geven, middels deze schilderingen. Stuk voor stuk verhalen dus.
Terug in mijn accomodatie heb ik lekker even in de pool felegen, en een half uurtje gezonnebaad; daarna had ik al een roze tintje, ondanks factor 30.
Daarna naar Central Australian Museum geweest, echter om kwart voor 4 werd mij gemeld dat ze over een kwartier gingen sluiten......dus maar een uurtje in de tuin eromheen in de zon met een boek gaan zitten. En een blik geworpen op oude vliegtuigen die stonden opgesteld. O.a. Een toestel van de beroemde Flying Doctors Service.
Maar de komende 3 dgn ga ik weer op reis, naar de beroemde Ayers Rock (nu meer bekend als Uluru, met klemtoon op laatste lettergreep graag!, wat de aboriginal naam is) wat plaats van samenkomst betekent.
Het gaat een soort van kamperen worden en daardoor moet ik mijn grote reistas achterlaten, en alleen het hoogstnodige in een klein rugzakje meenemen, uitdaging!
Morgenochtend kwart over 5 de wekker, om 6 uur word ik opgepikt. Klein internationaal gezelschap, met 4WD!

  • 10 April 2014 - 15:25

    Gerry:

    Heb jij niet gezegd, dat ze die regen aan jou, afkomstig uit het beroemde kikkerlandje, te danken hadden?! Ben heel benieuwd naar het eindresultaat van jouw werkstuk. Veel plezier met kamperen en met de Ulurú.♥ groetjes. Gerry

  • 10 April 2014 - 15:27

    Léonine:

    Dank voor weer een mooie blog! En wauwzers, heb jij een gaaf vooruitzicht!! Sweet dreams ;-) :-) XL

  • 10 April 2014 - 16:05

    Margreet:

    En weer een leuk, spannend vooruitzicht!! Ben benieuwd hoe het gaat met gezelschap, 4WD en kamperen! Succes!

  • 10 April 2014 - 16:28

    Mp:

    lieve meid, 0m te beginnen: het was heerlijk om gisteren je stem weer even te horen!
    Je verhalen zijn nog mooier dat ik verwacht had. Zo'n workshop bij echte aboriginal,
    dat is niet zo maar iets, fantastisch dus.En nu met een vwd op weg. Je hebt een
    mooie invulling van je öpen"dagen gevonden,maat we hadden niet anders verwacht,
    maar we wachten weer in spanning, want het zal ongetwijfeld weer heel mooi zijn.
    Tot nader dus en pas op de slangen en wilde honden.
    Veel liefs + knuffels er ook nog bij,mp

  • 10 April 2014 - 16:29

    Sjonnie:

    Nog steeds mooie verhalen. Die geschiedenis van de aboriginals moet zeker erg interessant zijn.
    Hahaha een klein rugzakje, dat wordt weer 3x in en uitpakken en selecteren! Succes!!
    Liefs Sjon.

  • 10 April 2014 - 17:16

    SZ En GB:

    He schone zus,
    Klinkt allemachtig prachtig allemaal! Zat net een boek te lezen waar verwezen werd naar de Ayars Rock! Veel plezier en geniet met volle teugen. Gr. Uit de States

  • 10 April 2014 - 17:16

    SZ En GB:

    He schone zus,
    Klinkt allemachtig prachtig allemaal! Zat net een boek te lezen waar verwezen werd naar de Ayars Rock! Veel plezier en geniet met volle teugen. Gr. Uit de States

  • 11 April 2014 - 13:39

    Silvana:

    Hi Eef,

    Ben benieuwd hoe je campeerervaring is!! Dit keer geen gevaar dat er wat nattigheid vanuit een boom op je valt van een oerang oetang mag ik hopen..(
    En je buideltje ook thuisgelaten toch?? die zijn er in overvloed daar!
    Njoy!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eef & Ron

Eef 2023

Actief sinds 01 April 2008
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 75550

Voorgaande reizen:

31 Januari 2023 - 15 Maart 2023

Argentinië: alles wat je van ver haalt .....!

19 Augustus 2019 - 18 September 2019

Suriname

01 Maart 2018 - 02 April 2018

Warm Waters in West Indies

10 April 2017 - 04 Mei 2017

Genieten in Zuid Afrika en Swaziland

21 September 2016 - 03 Oktober 2016

Alle fjorden, de Noordkaap en weer terug!

28 Maart 2016 - 27 April 2016

Indonesië: West Papua, De Molukken, Lombok

01 Mei 2015 - 30 Mei 2015

Eindeloze Zijderoute, Noord-West China

02 April 2014 - 05 Mei 2014

Awesome Australia

31 Augustus 2013 - 21 September 2013

Vesuvius, Etna, Stromboli & overige pizza's

17 Mei 2012 - 09 Juni 2012

Ameeezing Malaysia

28 Oktober 2011 - 01 November 2011

Wenen

01 Juni 2011 - 24 Juni 2011

Rondreis Kleuren, geuren en smaken

06 Augustus 2010 - 03 September 2010

Borneo, Sulawesie en Lombok

18 Juni 2009 - 12 Juli 2009

Alaska

01 Mei 2008 - 04 Juni 2008

Indonesie, Kleine Sunda Eilanden

Landen bezocht: