…..’De prijs van de suiker wordt duur betaald’ - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eef & Ron - WaarBenJij.nu …..’De prijs van de suiker wordt duur betaald’ - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

…..’De prijs van de suiker wordt duur betaald’

Door: Eef

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

08 September 2019 | Suriname, Paramaribo

“……..Buiten de verzengende hitte, ‘s morgens vroeg al. Ik sta door een zacht gele vitrage, die de hele nacht is blijven wapperen en prachtig licht filterde bij zonsopgang, te kijken. De dag lijkt begonnen te zijn, met niets…..? Oh, toch iets te zien. Een van de loonarbeiders zet net een oude fiets tegen een van de grote kokospalmen. In zijn beide handen houdt hij nu een soort tas met 5 verse kokosnoten. Bijna dagelijks levert hij deze af bij het grote huis van de plantageeigenaren.”
Denkt iemand nu dat ik een alinea uit een boek over de tijd van de suikerplantages in Suriname heb overgeschreven? Zou zo maar kunnen, maar het is een zuivere weergave van een paar minuten uit mijn fraaie dagen op een (niet meer actieve) plantage aan de zuid-oever van de Commewijnerivier, niet ver buiten Paramaribo in het district Commewijne. Op Mariënbosch staat een houten plantagewoning die dateert uit 1747. De huidige eigenaar, Saoud met zijn familie, heeft de volledige renovatie volledig met eigen handen (en die van een paar vakmensen) gedaan en is daar gepast trots op. Allemaal in oorspronkelijke staat teruggebracht en 6 kamers voor gasten vrijgemaakt zodat dit gedeeld kan worden. En, werkelijk, de tijd heeft hier stilgestaan zoals het nu voelt. Je kunt hier alleen over het water komen, dus weer lekker in een bootje gezeten. Terwijl ik er logeerde, en ik was de enige gast, kwam ik het beroemde boek van McLoud tegen en ben het gaan lezen: de moeilijke jaren van slavernij op plantages en de opgroeiende kinderen van de plantageeigenaren. Ook toen natuurlijk gebruik van boten wanneer er, niet voor de slaven natuurlijk, tenzij ze hun meneer of missie moesten begeleiden, bezoeken werden afgelegd in Paramaribo of omliggende plantages. Men zocht elkaar best vaak op, maar moest dan vaak enkele dagen reizen. Niet zozeer kwa afstanden, maar de tijdschema’s werden bepaald door de getijden. Varen zolang het tij hoog werd, en bij afnemend en laag tij de reis onderbreken bij een van de plantagehuizen die gepasseerd werden om goed getij af te wachten. Bij die gelegenheid overnachten was bij ‘de buren’ dus heel normaal. Maar, en nu weer terug naar mijn ervaring, alles en iedereen richtte zich dus naar de getijden, het trage verloop ervan, het wachten. En die traagheid vond ik nu terug in District Commewijne en op z’n sterkst op plantage Mariënbosch. Heel apart, en weer een totaal andere ervaring in het zo veelzijdige Suriname!
De bedoeling van mijn reisplan was overigens dat ik hier naar toe zou fietsen vanuit (de andere kant van) Paramaribo. Er liggen aan deze en de andere kant van de Commewijnerivier, leuke fietsroutes. Maar daags voor vertrek besloot ik dat niet te doen; het was al enkele dagen 35graden èn extra vroeg gaan fietsen (in dat geval met m’n bagage) was ook al geen optie want de fietsverhuur zou pas om 9 uur gereed staan. Da’s dan weer typisch Surinaams m.i., niet verplaatsen en anticiperen op de toerist die ook moet zien te overleven, in een overigens niet heel lange fietstocht. Meerdere Surinamers hadden het mij ook simpelweg afgeraden. Dus vertrouwde chauffeur John nam me mee naar Commewijne en zette mij bij de steiger af. En daarna stond de tijd 2 x 24 uur ‘stil’, of eigenlijk, de klok was teruggezet. Mooie ervaring die ik iedereen kan aanraden. Sjonnie kent ‘m overigens ook, want zij is er met dochter enkele jaren geleden óók geweest!

• 10 September 2019 - 14:33

Anneke:

Wat een heerlijke omschrijvingen van het leven in Suriname! En weer heel wat anders dan de Indianen van vorige week! Lees de verslagen ook voor aan Mama en Papa. Soms verschijnt er een lach op haar gezicht van herkenning!
    Veel plezier nog.

• 10 September 2019 - 20:12

Léonine:

Allereerst voor Anneke: erg leuk dat je de verhalen van Eef deelt met P+M! Ze zijn er, op hun eigen wijze, dan toch maar weer bij!! Dan voor Eef: hoeveel kun je genieten? Héél véél dus zo blijkt. Enjoy the rest of your stay, liefs Léo Xxx

• 10 September 2019 - 21:00

Hilma:

Wat een prachtige weergave van een moment Eef. En wat lijkt het mij een mooi verblijf in de tijd van weleer. Wordt steeds benieuwder naar je foto’s. Nog een fijne tijd. Liefs van ons

• 02 Januari 2023 - 13:53

Madelône Menke :

Wat heb je dat weer prachtig verwoord. Ik krijg er gelijk zin in om een bezoek aan Mariënbosch te brengen. Ik ga achter de informatie aan en hoop er het eerste kwartaal van 2023 een bezoek te brengen.