....het houdt niet op, I go with the flow! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eef & Ron - WaarBenJij.nu ....het houdt niet op, I go with the flow! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

....het houdt niet op, I go with the flow!

Door: Eef

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

02 September 2019 | Suriname, Paramaribo

Zondagochtend, ik zit opgefrist en wel met mijn rug naar de opgkomen zon. Om 8.00 uur is die van een heerlijke temperatuur. Over anderhalf uur of zo zitten we weer boven de 30, maar dat kan in Nederland ook zo maar gebeuren.
Mijn gastheer, hier op zijn boerderij tussen dorp Groningen (Nederlandse boeren streken in deze regio neer ruim 150 jaar geleden) en Paramaribo, maakt het z’n gasten echt graag naar de zin, en heeft ook wel in de gaten wat werkt en wat niet of minder. Op deze zondagochtend zit ik te luisteren naar operamuziek; stemmig en vrolijk tegelijkertijd (Georgette/Karin zullen nu wel ongeveer weten wie/welke!). Gera (=Gerard) heeft samen met z’n nederlandse vrouw hier een gezellige Animal Farm. Natuurlijk kippen in kleuren en maten, meerdere kalkoenen, eenden, geiten klein en groot (die gisterochtend samen heel gezellig het erf afstapten voor een wandelingetje: zó uit Animal Farm gestapt!). En de paarden, natuurlijk! Dat is een ‘selling point’ voor de toeristen, want je mag uit rijden gaan met de paarden. Zelf moet ik daar niet aan denken, bij deze temperaturen…….
Gistermiddag heeft Gera me meegenomen voor rondtour in de omgeving. We moesten ook even stoppen, zei hij, bij een vriend die z’n telefoon maar steeds niet beantwoorde en misschien was er iets…… Goede vriend Kenneth was diep in slaap en was dat al héél lang. Maar met Gera en mij even een biertje drinken wilde hij wel. Dus op zijn heerlijke terras……… en twee uur later konden we weer verder: heel gezellig, niet veel bier geschonken wel heel veel gebabbeld! Haha. De rit werd vervolgd. Of ik het niet erg was om even bij Kitty langs te gaan….? Ach, wel nee; daar verblijft z’n vrouw die net twee dagen uit het ziekenhuis is, na een heupoperatie. Waarvoor ze overigens de kunstkop die geplaatst is zelf moest betalen: €2.500, kassa! En nu zelfstandig revalidatie oefeningen doen, want fysio kàn wel, maaaar ….. inderdaad. Het is bekostigd middels giften die via Facebook van fb-vrienden binnenkwamen. Dus da’s dan wel mooi. Maar ook bij Kitty en Annette kwamen we niet weg omdat Kitty en man Jules een kleurrijke achtergrond hebben als Nederlanders in Suriname. Dus, daar hapje indonesische nasi goreng ontvangen en om 20.30 u de rit terug naar Animal Farm gemaakt. Zoals met heel veel in Suriname, de dingen lopen zelden zoals verwacht. Maar het onverwachte maakt het vaak wel extra leuk!
Het plan is om vóór ik hie rom 13.00 u vertrek nog even bij de zondagsmarkt langs te gaan. Lijkt me erg leuk, er wordt van alles van de hand gedaan en ingeslagen.
Daarna weer terug naar Paramaribo voor een nachtje, en morgen vertrek naar de zuidelijke oerwouden waar verschillende indianenstammen zijn. Mijn onderkomen wordt, zoals vaker, lodge genoemd, maar zou best wel (weer) eens basic/basic kunnen zijn. Avontuurlijk vooruitzicht!
Maar nu, na ontbijt, eerst nog een uurtje hangmatteren!
Inmiddels een nachtje in ‘mijn’ Paramaribo basis (achter Wilhelminastraat, Ron) achter de rug, en bijna gereed om met binnenlandse vlucht naar het zuiden te gaan voor 5 dg. Voornaamste doel: de indianendorpen van de Trio indianen in het oerwoud opzoeken.

• 02 September 2019 - 18:19

Hilma:

mooi verhaal en wat leuk dat je zo ook bij mensen thuis onthaald wordt. Geniet van de jungle en benieuwd naar je indianen verhalen. Take care liefs ons

• 03 September 2019 - 09:28

Léonine:

Nou het houdt zeker niet op en goed noaberschap (Twents) is van alle tijden, zelfs in Suriname! Super leuke ervaring hoor! Happy landings in het Zuiden!! XL

• 03 September 2019 - 15:01

Ron:

Leuk al die echt Nederlandse namen in de warme en in de verre tropen van Suriname. Ja we hebben nog wel eens opmerkingen over onze gezondheidszorg. Maar dit verhaal lezend besef je dat we dan toch bevoorrecht zijn. Lekker om in dat rustige tempo van die samenleving al het oude weer her te beleven en het nieuwe te zien. Geniet nog volop en schrijf ook lekker door. Het wordt een echt reisboekje over Suriname.