Laatste twee dagen in Fez - Reisverslag uit Fès al Bali, Marokko van Eef & Ron - WaarBenJij.nu Laatste twee dagen in Fez - Reisverslag uit Fès al Bali, Marokko van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

Laatste twee dagen in Fez

Door: E+G

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

11 Juni 2011 | Marokko, Fès al Bali

Gisterochtend even een wasje 'gedraaid' en op het dakterras "gekeken naar het drogen ervan". Dat was ook heel erg lekker.....ehhhh... Nuttig! Ook heerlijk kunnen genieten van het ademloze uitzicht vanaf het dak van onze Riad: verveelt nooit dat gezicht over de Medina. Daarna opnieuw de oude medina in, altijd weer een avontuur want je denkt wel dat je weet waar je heen gaat, maar allereerst ben je in 10 minuten echt je (padvinders-)richtingsgevoel kwijt, en loopt je minstens de geplande afstand 3 keer. Ook wij: wat je nl nodig hebt is niet een goede kaart, maar het juiste jongetje! En op ieder moment van de dag moet uit minstens 10 kiezen. Ja, dan gok je we'll eens verkeerd!Ons geluk keerde toen we een aanwijzing zagen naar Fez Lounge: die staat nl in onze gidsen aanbevolen, dus we konden er even rusten (plus: ze schenken er wijn!) En hij staat op de kaart aangegeven! We wisten ineens weer waar we waren: precies de verkeerde kant op gegaan.... We wilden nl naar een Grote Moskee (waar we als niet-Moslima's niet inkunnen) want daar tegenaan gebouwd bevonden zich 2 Mederza's (Koran universiteiten) die zeer de moeite van bezoek waard zijn. Was ook wel zo, maar het blijven toch versierde binnenplaatsen.maar mooi versierd. 'S Middags naar eeen extra concert geweest (compensatie voor de verregende op maandag). Drummers en een gospelkoor uit Senegal: na 20 minuten hadden we het wel gehad; we bleven een uur zitten.... 'S Avonds in de grote Bab Makina (prachtige venue vanwege de grote, verlichte poort (=Bab) geluisterd naar sacrale muziek uit Pakistan en Marokko. We wisten dat de Petit taxis voor einde van de voorstelling makkelijker te arresteren waren, dus puur om deze reden na 15 minuten opgestapt.
Vanmorgen na het ontbijt kort op het dak gezeten en toen ons naar het Koninklijk Paleis laten brengen. Je kunt niks bezoeken, maar wel de prachtig gerestaureerde poort aanschouwen. Het paleis stamt oorspronkelijk uit de 9e eeuw, zoals heel veel in Fes! Het geheel beslaat 80 hectare, maar dat zie je dus niet.
Direct naast dit estate ligt de zgn Joodse wijk: Mellah, maar er zijn nog maar 200 Joden. Ondanks dat is de hele aanblik van deze wijk heel anders dan de oude Medina: de straten zijn toegankelijker, veel gezelliger, en niet onbelangrijk: iedere Jood heeft kennelijk nog zijn eigen goudhandeltje, want er zijn echt ZOVEEL juweliersshopjes!! Richting Medina gelopen door een Soukh (= markt) met veel kleding en zo, en uitgekomen op 'ons' restaurantje bij de Avenue Francaise, die door de chauffeur van eergister ontkend werd.hebben wij echt geen TomTom voor nodig! Na een korte stop in de Riad (pakken voor morgen!) Zijn we nog even in een naburig Sofitel Hotel (zijn nogal in trek) illegaal op het zonneterras gaan zitten en hebben gezwommen in de Piscine, heerlijk! En dan zo'n Poolboy die voor elk van ons 2 badlakens kwam brengen bij 2 ligbedjes, en daarna ons kamernummer gaat vragen... Hm.... Nou de echte hotelgasten kregen al genoeg van het zonnen dus we hebben niemands plek ingenomen!

• 11 Juni 2011 - 21:26

Sjonnie:

Jaaaaaaaaaaaa dit verhaal is tenminste nieuw!
    Eigenaardig toch altijd, voor de route staat jullie neus scheef maar als er wijn in 't spel is staat ie altijd recht en vinden jullie de juiste plekjes!
    Geniet er maar van.
    Liefs Sjon.

• 12 Juni 2011 - 14:09

MP:

LOD&G.
    Vooral doorgaan, doorgaan!!
    Succes met de verdere reis per voiture en de groeten aan de Berbers.
    Lfs van ons beiden, voor jullie beiden.

• 13 Juni 2011 - 10:21

Léonine:

Leerzaam blogje ladies - in meer dan 1 opzicht! Ben wel gewend om 'illegaal' gebruik te maken van toiletten in 4 of liefst 5 sterren hotels - stel op dat vlak een bepaalde ambience zeer op prijs;-)! Aan zwembad met terras heb ik me nog nooit durven wagen.... Alvast veel plezier bij de volgende etappe! Liefs Léonine

• 13 Juni 2011 - 12:08

Bettie Brouwer:

Ha die Eef,
    Bij het lezen van het laatste bericht van Lonneke, bedacht ik dat ik jou ook kan vinden op waarbenjij.nu onder het kopje "reizigers". Welnu, niewsgierig als ik ben heb ik je opgezocht en zie dat je met een vriendin in Marokko op vakantie bent. Erg leuk om te lezen hoor! Al die grappige verhalen! Kan het allemaal zo voor me zien enne... een vakantie zonder wijntje?! dat bestaat niet!
    Fijne tijd nog en we zien elkaar vast wel weer in Odijk ergens dit jaar!
    Hartelijke groeten van Marcel, Bettie, Nicole en Marc uit Dieren.

• 13 Juni 2011 - 16:19

Karin:

Heerlijk hoor zo'n avontuur! Klinkt allemaal onwijs leuk! Helemaal fijn zo'n Sofitel met zwembad, wel heel erg brutaal en dapper van jullie. Had je jullie zwemspullen bij je of ging je echt heel gericht illigaal zwemmen? Welk kamernummer heb je gegeven (125 of 1125?)? Hahaha, systeem moet je wel weten toch of hebben ze jullie eruit gegooid? Oh ik wou dat ik erbij was! Hier hebben we gister een tuin bezocht in Eemnes ('t Landje) samen met m'n ouders. Hoorden we via Nel onze tante uit Rotterdam! hahaha in ons eigen kleine dorp nota bene!
    MIssen jullie ons al?? Ik wel jullie!!

Groetjesssssssssss Karin XXX