luieren in onze ksar - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Eef & Ron - WaarBenJij.nu luieren in onze ksar - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

luieren in onze ksar

Door: E+G

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

19 Juni 2011 | Marokko, Marrakesh

Vanuit de Dades Valei en ons gezellige onderkomen Atlas Berberis (waar we een kleine berber huwelijksfeest meemaakten) een prachtige route gevolgd: de beroemde Kashba Route. Iedere keer als we van plek veranderen zit er niets anders op dan een paar honderd kilometer in de Renault te stappen; dit is geen klein land tenslotte. Maar mochten onze lezers denken dat dit een opgave is, dan hebben zij dat mis. De route voerde ons langs berg en rotsachtige omgeving waar opgeknapte en half vergane kashba4 in en tegen de rotsen waren gebouwd. Daar waar een riviertje stroomde (Ouad) waren kleine bewerkte akkertjes te zien en volop bloeiende Oleanders lands de weg. Een fantische paar uur (ca. 4 voOr iets meer dan 200 km). Midden op de middag arriveerDen we in Ait ben Haddou, iets voorbij het door toeristen bevolkte Ouarzate. Ons onderkomen was een prachtige Ksar, kasteel/paleis, In de prachtig aangelegde tuin lag een zwembad op ons te wachten. Dat hadden we verdiend: een paar daagjes pampeeren, want hier waren we ook van plan Hammam/beautybehandelingen te doen. De schoonheidsbehandeling hebben we beiden ondergaan (redelijk hardhandig, maar toch weer met meer beauty eruit gekomen dan er mee ingegaan). A, wat hebben we daar die 2 dgn gedaan.......niks eigenlijk: alleen van het zwembad genoten, de zon aanbedeb (deels vanuit de schaduw natuurlijk) en simpelweg genieten van deze supermooie omgeving. Vooral binnen de Ksar, wel buiten de binnenplaats/-tuin natuurlijk, maar ook de prachtige omgeving waar we vanuit diverse plekken uitzicht op hadden. Een ruine van een oude ksar vormde min of meer onderdeel uit van onze Ksar, dus dat gaf een soort middeleeuws gevoel. Iets minder aantrekkelijks in de hele service waren aan paar kleffe obertjes: wij weten nu zeker dat we de mooiste meisjes van de wereld zijn! Wie het niet gelooft: Ksar Inghl in Ait ben Haddou en vragen naar Salim of Kamal. Alee zulle......tijd dus om weer verder te gaan...een spoor van.....(Vul maar in!).
Gister een vrij korte (dachten we ) rit naar Marrakesh. De kleine 200 km werden bijna helemaal verreden in de Haut Atlas bergen, waar we een paar dagen al langs waren gereden, in het dal. Nu een weg daar dwars doorheen met haarspeldbochten en klim en daal partijen! Heel erg van genoten. Marrakesh in was niet zo simpel, maar hadden we ook niet verwacht. Maar dat we een manoeuvre van een 'fossiele' rolstoelrijder tegemoet zouden rijden (nog net ontweken!!!!) Had niemand kunnen voorzien! En koud 5 minuten later, toen we midden in de stad middels het keren bij een (in onze ogen:) verkeersheuvel eindigden als spookrijders was het summum bereikt en hadden we ons visitekaartje neergelegd. Maar geen zorgen: zonder gewonden en heel veel lachen van alle zijden van belanhebbenden! Daarna onze stads Riad in de Medina bereikt. 'S Avonds alleen nog maar zitten genieten van het grote plein in Marrakesh waar we dicht bij zitten maar toch 5 straatjes en 2 keer vragen voor nodig hadden om te bereiekn! Het plein is oer gezellig, 1 complete chaos, dus de dames zater heerlijk weer vanaf een dakterras te genieten!....met bronwater en een colaatje!

• 19 Juni 2011 - 09:36

Léonine:

Schoonheid alom dus! Ben niet echt verrast dat aan alle ervaringen ook nog 'spookrijden' wordt toegevoegd; wel erg blij voor jullie dat het goed is afgelopen :-)! (Vraag me af of advies loopbaan als alternatief Tomtom stel nog wel zo slim is ;-)! Blijf genieten. Liefs Léonine

• 19 Juni 2011 - 09:42

Sjonnie:

De mooiste??? Neem de volgende keer een bril mee voor die obers.
    Enne... toch nog maar even wat rijlessen nemen voor je daar nog eens heen gaat!
    Liefs Sjon.

• 19 Juni 2011 - 12:39

Mieke:

Lieve Georgette en Eef,

wat een heerlijke reis hebben jullie, vooral met al die charmante Marokkanen ;-).
    Leuk om op afstand mee te genieten.
    Khalid is op dit moment ook weer in Marokko, heeft maandag en dinsdag vergadering van de culturele raad in rabat. Hebben jullie nog iets gemerkt van de toespraak van de koning en demonstraties daarna?

Nog veel plezier,

mieke

• 19 Juni 2011 - 12:57

M/P.:

LOD&G.
    Nog even volhouden . . . . . !
    Lfs,M/P.

• 20 Juni 2011 - 07:25

Ron:

Hoi Eef (Lievie),
    Ha ha het klinkt allemaal heerlijk behalve de laatste zin: geieten met bronwate en cola?
    Heb tot nu toe genoten van jullie reisverslag. En zie het helemaal voor me. Van die toeristen in een autootje dwars door de bergen! Het was ook een goede voorbereiding op mijn eigen vakantie. A.s. woensdag en die wordteen stuk eenvoudiger. Wel natuurlijk met wijn, wijn en meer wijn. Gewoon even uit de NL bol gaan.
    Geniet nog lekker even want het gaat veel te snel weer voorbij.
    Groeten Ron

• 20 Juni 2011 - 09:05

Gerry:

Hallo mooiste meisjes van de wereld. Dat is raar ik had hetzelfde verhaal met de titel genieten in onze Ksar en heb daar direct op gereagerd. En nu staat die reactie er niet bij en de titel is veranderd in luieren. Nou luier en geniet maar lekker door die laatste dagen. Heel veel plezier en hopelijk ook nog met wat wijn! Liefs, Gerry