van Marrakesh naar laatste pleisterplaats: Essaoui - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Eef & Ron - WaarBenJij.nu van Marrakesh naar laatste pleisterplaats: Essaoui - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

van Marrakesh naar laatste pleisterplaats: Essaoui

Door: E+G

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

22 Juni 2011 | Marokko, Essaouira

In Marrakesh moesten we de volgende dag echt weer eens aan de bak! We begonnen de ochtend in de Mellah, Joodse wijk in de Medina, waar we uitgebreide uitleg kregen van een door ons ingehuurde (!) guide over de verschillende kruiden en het gebruik in de Marokkaanse keuken. Uiteraard hebben we een en ander meegenomen en betaald. T.z.t. Volgen uitnodigingen voor proeverijen voor geselecteerd gezelschap! Daarna de soukh in om de verdere ingredienten voor onze kookles in te slaan. Uiteraard groenten, en letterlijk kakelverse kip (gekocht op de ene hoek in de markt en onthoofd op de andere hoek; geen foto's) en speciaal deeg voor de pastilla, ons verzoeknummer! We werden afgeleverd in een berberdorp buiten Marrakesh en werden de les gelezen door een senioor uitziende kokkin die uitstekend Arabisch Berbers sprAk! We hebben onder haar leiding in de schaduw van een overkapping zowel een Tajine (kip, pruimen, amandelen) als de genoemde Pastilla (ook kip, en ca 50 kruiden/specerijen). Ondanks taalbarrieres was het vermakelijk en hebben we ook eea geleerd. Gedurende de uitleg meteen notities voor recepten gemaakt en naar huis gemaild. We denken aan de rcepten veel te hebben al was ons resultaat voor de pastilla niet wat wij ervan hadden verwacht. Het is eigenlijk een soort kip pastei ingepakt in soort filodeeg. Maar volgens aangeven moesten we 7 laagjes filo gebruiken, wat ons inziens veel te veel werd, en ook ieder laagje van veel vet voorzien, en wanneer dat dan 7 keer moet, kun je. Voorstellen dat de lever overuren moet maken na het nuttigen. En dat moesten wij, bij gebrek aan familie of anndere proefkonijnen ook zelf doen. Leuk geweest, volgend hoofdstuk! 'S Avonds een heerlijke tour met een koets buiten de Medina gedaan, zodat we de toeristische highlights toch te pakken hadden. Teruggekomen op het stervensdrukke, wel gezellige centrale plein, hebben we onze rug een speciale relax massage gegeven: altijd goede aanrader voor een vermoeide reiziger! Omdat we de volgende dag door zouden rijden naar Essaouira bedachten we dat het slim was om op het Plein een van de duizenden kruiers aldaar alvast te contracteren en af te spreken bij onze Riad Chorfa om 10.15 (sharp!), dat zou echt tijd en moeite sparen...... Nou, laten we het erop houden dat we wel vertrokken zijn maar de kruier niet meer ontmoet hebben. Tja, er was natuurlijk wel een ander, zij het met gekapotgetrapte slipper en lekke band!
De routye naar essaouira verliep zonder hoogte of dieptepunten, gewoon een rechte weg. In Essaouir werden we keurig opgevangen door een vertegenwoordiger van het appartement en we hadden daardooR ook geen gedoe met one bagage. Het appartement valt te kwlaificeren als camperen maar dan wEl op de tweede etage.. Knus, gezellig en met een geweldig dakterras.Eind van de nidddag zitten we daar steevats met onze gekoelde witte wijn, lang leve Carrefour! Dit is echt een vakantieplaats voor veel Marokanen en fransen. +ok een heelgezellig en relaxed sfeertje in de souks waardoor we ook gemakkelijk tot kijken, kijken EN kopen komen, Eef 3 mutsen en Georette Rennies. En natuurlijk leKkere restaurantjes met vis en... Wijn.

• 22 Juni 2011 - 14:19

Sjonnie:

Kun je die masseur niet mee terug nemen? Maken we er een privé-masseur van.
    Enne... die wijn doet t wel he?
    Proost!
    Liefs Sjon.

• 22 Juni 2011 - 15:32

Karin:

Nou, dat was even een inhaalrace met al jullie verhalen vandaag. Ik liep een beetje achter. Ik hoop natuurlijk wel dat ik bij dat geselcteerde gezelschap hoor, wel zonder kip want ben (nog steeds) vega. Maar met al die 55 jkruiden en tofu wordt het vast ook lekker!! Hebben net een nieuw kipje gekocht (5 weken oud, uit Soest!) en die mag voorlopig nog niet geslacht worden! hahahaha nooit dus, die mogen fijn oud worden bij ons. Neem wel weer eitjes voor je mee Eef en Georgette, wanneer ze gaat leggen, zal nog wel even duren! Nou dames het zit er bijna op, willen jullie natuurlijk helemaal niet horen maar ehhhh het fijne van Nederland is dat er overal!!..... wijn is!! en Hamam kennen we ook! We zijn gewoon heel erg multi-culti en hebben overal het beste eruit gekozen. Kom maar weer gezellig naar huis!
    Liefs Karin

• 22 Juni 2011 - 20:04

Gerry:

Hoi lieve dames, heb gesmuld van jullie mooie verhalen en avonturen. Maar aan alles komt een eind. Daarom wens ik jullie alvast een heel goede terugreis en een veilige aankomst in ons kleine landje, waar het veel regent. Maar jullie brengen vast wel wat zon mee terug. En NL heeft een groot voordeel: je kunt er overal wijn kopen! Liefs, Gerry

• 23 Juni 2011 - 11:34

Léonine:

Deze blog riep toch wel enige vraag-tekens op. Want: hoe aardig dat jullie kruiden meenemen en nog betalen ook! (Ik had overigens niet anders verwacht.) En: de kruier met die slipper én een lekke band. Hoe ziet die eruit? Al met al genoten van jullie verhalen. Enjoy the last days! Liefs Léonine

• 23 Juni 2011 - 12:58

MP: