Kaapstad>Johannesburg>Pretoria - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Eef & Ron - WaarBenJij.nu Kaapstad>Johannesburg>Pretoria - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

Kaapstad>Johannesburg>Pretoria

Door: Eef

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

18 April 2017 | Zuid-Afrika, Pretoria

(Wie verhaal echter de vlechtjes wil lezen, zie voorgaand verslagje)
Heel leuke dagen in Cape Town e.o. kijk ik op terug, en ook leuk te weten dat ik er over een week of twee nog weer terug kom. Dan doe ik de typisch toeristische attracties, als onderdeel van een groepsreis. Maar nu al kleurrijke ervaringen gehad.
Vliegen naar Johannesburg, om daar de volgende ochtend aan te haken bij KRAS singles reis.
Ik zat net aan m'n ontbijt of daar verscheen Adriaan. Een Afrikaander die voldoende nederlands spreekt om onze reisbegeleider te zijn. Even in de versnelling want informatie over de planning had mij niet bereikt en de openingsspeech van Adriaan zou over 10 min. starten evenals de kennismaking met mijn reisgenoten. Twaalf in getal. Nog niet veel wijzer over geworden want behalve naam en woonplaats ("Waar kom je vandaan?" betekent meestal waar woon je wat weinig interessant is m.i.) waren er alleen de uiterst professionele rules of engagement. Klonk prima, een reisleider waar ik me best op kan verlaten in tijden van nood!
We vertrokken naar Pretoria, de statige hoofdstad van het land. Bij aanrijden van Pretoria heb je een blik op een imposant complex: Univesiteit van Pretoria, met een rijk verleden. In Pretoria zzelf zien we de voornaamste bezienswaardigheden zoals Church Square, het Kruger House (Paul Kruger: groot voorvechter van het hedendaagse Zuid Afrika en voormalig president) en het Voortrekker Monument. Deze laatste is een enorm groot bouwsel, maar daarnaast ook imposant om andere reden, om het ondertekenen van de overeenkomsten ter beëindiging van de 2e Boerenoorlog (1908?). De stad heeft een paar leuke straten waar de invloeden van de Engelsen zichtbaar is.
Via een fantastische rit door de heuvels en bergen (tot 2200 m) het noordelijk deel van ZA doorgereden: mooie passen, uitgestrekte boerderijen, plantages met limoen en mandarijnen boompjes, vergezchten. Een heel relaxte middag die eindigde bij Long Tom Pass voor de overnachting in het Misty Mountain Resort. Een warm welkom door lokale staf in deze vooroorlogse lodge: twee openhaardvuren stonden al te branden. Een uurtje later, op mijn miniterrasje met krekels en inmiddels donkerte om mij heen, begrijp ik het. Het is hier 's avonds en 's nachts gewoon koud!

• 18 April 2017 - 11:35

Anneke:

Ben heel benieuwd hoe zo´n georganiseerde reis jou gat bevallen! De eerste indrukken lijken positief. En gezellig zo´n welkom met openhaard vuren! Kijk uit naar je volgende verslag!

• 18 April 2017 - 18:28

Georgette:

Terug naar het haardvuurtje dan maar? Overdag hopelijk wel beter weer en een zonnetje!

• 18 April 2017 - 21:13

Margreet:

Klinkt goed!
    ( waar ik gewoon. Nieuwsgierig naar ben: hoe gingen jullie naar Pretoria? Met een klein busje o.i.d.?)
    Fijne dag morgen!

• 19 April 2017 - 10:12

Hilma:

Klinkt goed Eef, zowel eerste reisdag als wel je begeleider! Benieuwd hoe het je verder vergaat in je "groepje". Lfs