Cappu's, fanta, mintthee........geen wijn! - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Eef & Ron - WaarBenJij.nu Cappu's, fanta, mintthee........geen wijn! - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

Cappu's, fanta, mintthee........geen wijn!

Door: E+G

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

04 Juni 2011 | Marokko, Meknès

wederom had Georgette een moeizame nacht. Het bed was hard, maar acceptabelo. Wat minder was was het snurken van Eef: een heel bos ging om. Maar genoeg hierover, want anders komt er niets anders meer aan bod, en dit fenomeen zal zich echt wel blijven herhalen....
Allebei lekker uitgeslapen, mede dank zij het feit dat we geen van beiden de oproep van de Omroeper tot ochtendgebed hebben gehoord!!! Dit is echt een wonder (..??!..) gezien het feit dat de geluidsinstallatie echt op 4 meter afstand en op maximaal volume aanwezig was de vorige dag. Wij hebben gepuzzeld over de oorzaak, en dachten dat men hier in Meknes liever de avond tevoor een extra rondje rond de moskee maakt, en daarmee het ochtendgebed kan skippen. De landlady hier ontkent dit met kracht: we zijn er echt doorheen geslapen!
Heerlijk ontbeten, beetje Franse inslag, en richting nieuw terras(althans voor ons hier in Meknes) getogen, waar we uitstekend zicht hadden op het fantastisch gezellige Place El-Hamin enerzijds. Anderzijds, voor je kunt niet weten, ook goed zicht op de dranghekken voor de belangrijkste poort in 25 km stadsmuur, Bab Al Mansour. Het zou zo maar kunnen zijn...... Nee hoor, alles heel rustig hier en geen samenscholingen. Of het zou moeten zijn dat het een openlucht TV voorstelling van een voetbalwedstrijd betreft: Morokko - Algerije spelen op dit moment tegen elkaar. We denken dat Marokko voor staat, maar blijven voorzichtig met juichen.
Even terug naar het terras: het maken van een cappucino was onbekend, terwijl we wel degelijk een fantastisch profi apparaat zagen staan!! Georgette accepteert dan ook geen nee, dus is een demonstratie van het gebruik ervan gaan geven, met als resultaat prima cappucino en.....een baan!!! ....hm... toch maar afgewezen.
Vervolgens door de Bab gelopen, via een mooie schilderijen tentoonstelling, op weg naar het paleis van de voormalige Sultan Moulnay. Het hele terrein, inclusief graanopslag, het watereservoir (beiden van begin 17e eeuw), het ommuurde paleis zelf, de landerijen en tenslotte de Riad waar we gingen lunchen: het was allemaal even mooi! Middel van vervoer was een koets, paard met koetsier; prima keuze. Heel relaxt zie je zo een heleboel, wat toch verspreid ligt over een groot gebied. De koetsier stopte overal waar we wilden; een soort hop-on-hop-off systeem, maar dan op een Marokaans tempo.
Natuurlijk bij ieder shopje ook even gekeken, maar onophoudelijk roept men ons toeM kijken, kijken, niet kopen, of: goedkoper bij blokker, waaruit wij opmaken dat we niet geacht worden te kopen; wat ons goed uitkomt :-) !
In de namiddag weer even in die fantastisch mooie riad van ons uitgerust, en daarna nog een klein museum in de buurt bezocht; Het staat hoog aaangeschreven om zijn textiel, borduurwerken, kaftans en zo meer, maar praktisch alles was XIXe en XXe eeuw! wel vonden we de haremkamers en het gebouw zelf de moeite waard. Een gids liet ons bij hoge uitzondering zelfs op het gemeenschappelijke harem-bed plaats nemen....

• 04 Juni 2011 - 21:48

Léonine:

Meiden, meiden welk een snelheid!! Het ene verslag is nog niet binnen en vraagt om een reactie en 't volgende dient zich al weer aan. Lees met een 'vette smile on my face' hoe ook Georgette 'geniet' van de nachtelijke aanwezigheid van Eef. Tja als je iets doet, moet je 't goed doen nietwaar? Zou de Omroeper wellicht te maken kunnen hebben met concurrentie? Begrijp dat jullie met volle teugen op een Marokkaanse wijze genieten. Het kan niet beter lijkt me. Dus vooral doorgaan! Liefs Léonine

• 04 Juni 2011 - 22:34

Sjonnie:

Hahaha dat van Blokker komt mij bekend voor, Zeeman kennen ze ook al. Met dat paard en koets (ook op Marrokaans tempo?) is inderdaad een goede manier om je in die warmte te laten vervoeren. Het kleurtje krijg je er dan vast gratis bij!
    Georgette, haal bij de plaatselijke drogist maar even oordopjes en geef Eef gewoon een flinke zet, ik heb ervaring.
    Liefs Sjonnie.

• 05 Juni 2011 - 08:58

MP:

LOD
    Wat dacht je wat: per paard en wagen door N.Afrika!
    Dat ging in onze tijd wel anders:
    per potomobiel!
    Tja, die jeugd(?) van tegenwoordig!
    Misschien is het vervolg wel per draagstoel. Pas maar op dat jullie niet worden gekidnapt!
    Hou goed moed......
    Lfs en gr G.,MP

• 05 Juni 2011 - 09:36

Marije:

Hi daar,
    Klinkt heerlijk allemaal, hoewel rennen voor een trein tijdens de vakantie??? Nouja beetje sport kan nooit kwaad. Klinkt als een hele gezonde vakantie, ook al geen wijn te vinden..! Gelukkig hebben jullie de supermarkt gevonden.
    Hier alles goed, na dagen volop zon nu regen. Ook hier lekker couscous gegeten.
    Heel veel plezier verder.
    x van mij en van de rest

• 05 Juni 2011 - 09:48

Ron Vermeulen:

Hoi Eef (Lievie),
    Dat ziet er prachtig uit. Natuurlijk isde opening va je reisverslag minder. Geen wijn....... Wat een detox? Maar er zijn ook heerlijke marokkaanse rose's te krijgen of gaande allemaal naar het buitenland. Als ik die betoverende foto's zie dan wil ik toch een keer naar Marrakesh misschien toch een keer een lang weekend. Jullie zien er ontspannen uit en datis de bedoeling. Ha ha een snurkende Eef dat heb ik laatst niet gehoord door de muren van ons hotel in Vaals!! Geniet er lekker van en tot een volgend reisverslag. Groeten, Ron

• 05 Juni 2011 - 12:39

Mieke En Khalid:

Wat een leuke verhalen! Geor gette, jij bent echt assertief: zelf je cappucino maken!! Fijn dat jullie Marokko zo mooi vinden, we wensen jullie nog heel veel plezier.

• 05 Juni 2011 - 14:05

Marina:

Dag reizigers,

Leuk die verslagen, ik geniet er van. Vooral omdat er dit keer ook wat foto's bijzitten.
    Wat een mooie henna-tatoe op dat been, leuk voor op het werk straks als vakantieherinnering. Geniet er vooral van, ik let wel op het fort.
    Groet allebei, liefs Marina.

• 05 Juni 2011 - 19:43

Pa En Ma C.:

Hoi Georgette en Eef, Wat een leuke verhalen.Wat hebben jullie al veel gedaan die eerste dagen.Hier is het ook heerlijk weer,(vandaag een buitje) Kijk al uit naar het volgende verslag. Geniet ervan! Gr. Pa en Ma