De Souk in! en ook weer eruit! - Reisverslag uit Fès al Bali, Marokko van Eef & Ron - WaarBenJij.nu De Souk in! en ook weer eruit! - Reisverslag uit Fès al Bali, Marokko van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

De Souk in! en ook weer eruit!

Door: E+G

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

07 Juni 2011 | Marokko, Fès al Bali

onze eerste volle dag in Fes zijn we gelijk maar begonnen met de grootste uitdaging: onze eigen weg vinden in de duizenden straatjes van de oude Medina! Men zegt daar heb je altijd een gids bij nodig. maar daar hadden wij zo onze eigen ideeeen over. Uitstappend uit de petit taxi aan de rand van de Medina. en dan aan de zijde waar we het snelst bij de leerlooierijen zouden zijn. We kwamen een jongen tegen, ja dat gebeurt al snel, die ons naar een dakterras leidde van waaruit we niet alleen een fantastisch uitzicht hadden over de verfbaden van de leerbewerkers, maar, hoe kan het anders, ook al meteen in een shop stonden......wie gelooft in toeval? Na flink wat uurtjes kijken, maar vooral ook onderhandelen, hebben we heel mooie aankopen gedaan. Oospronkelijk hadden we elk een tas willen hebben, maar uiteindelijk werden het kussenslopen...... o ja, en Eef wilde toch ook nog die tas (is ook beter om te onderhandelen wanneer het volume groter wordt!) en toen we halverwege de onderhandelingen waren wilde Georgette nog even (puur voor de show, niet om te kopen!) een jasje passen; nou je begrijpt dat dat toch het volume nog wat verder vergrootte want ze viel toch wel voor dit mooie rode kleinnood! En toen nog maatwerk beloofd werd ook gingen we overstag! Het kleine handtasje voor Eef kregen we mee, maar de rest op nalevering: we gaan het beleven! Natuurlijk ook vanaf deze hoogte goed kunnen zien hoe het proces van leerlooien en verven in zijn werk gaat: heel zwaar en vies werk. Na dit bezoek, troffen we ook nog een winkel waar ze onder andere kruiden, olien en natuurlijke pigmenten vonden. In totaal 6 mooie kleuren gevonden waar we ons keramiek mee willen verfraaien. Na dat alles is het ons gelukt met slechtsz 4 x de weg te vragen de route terug te vinden naar de Riad. Ons eerste festivalconcert viel letterlijk in het water, zelf verplaatqen naar de overdekte Prefectuur aan de overkant van de weg bood geen soelaas. Zonder muziek en met klamme kleren naar bed dit laatste niet letterlijk). Vanochtend gepobeerd een bezoekje af te leggen bij de familie van onze vriend Khalid, maar dat viel eveneens in het water: woensdag opnieuw proberen.
Mede vanwege het weer (doorlopend regen)hebben we onszelf getrakteer(d op een behandeling in de publiek Hammam, niks geen toeristische flauwekul, gewoon weg boenen, scubben en shampoo-en tot je een babyvelletje hebt. Echt heerlijk! Welliswaar alllen toegankelijk voor dames overdag, maar de uitleg moest gegeven worden door een man. Mocht de pret niet drukken. Vanavond op aanraden van onze landlord in een piepklein; maar ozo mooi retaurantje in de Medina gegeten. Malse lamsbout en een pastilla (ga maar googelen). Escortservice heen en terug , wel terusten.

• 07 Juni 2011 - 22:17

Sjonnie:

Kussenslopen van leer??? Ach dat is weer eens wat anders.
    En een escortservice? Ik denk dat jullie volgende keer maar een chapperone nodig hebben. Ik bied me bij deze aan!
    Liefs Sjon.

• 08 Juni 2011 - 07:35

MP:

LOD+G.
    lieve kinders,weer zo'n leuk verslag,we geniten mee.Dat uitzicht over de ververij komt ons zeer bekend voor.De eerste muziekavond viel dus in het water,maar jullie zijn een volle week in Fez en dat betekent meer kensen.Geniet van alle kleurenen vooral ook geuren. veel liefs pama

• 08 Juni 2011 - 09:05

Marina:

Ik ben erg benieuwd naar die slopen natuurlijk. Met de bewaking van het fort van Eef ging het gisteren helemaal fout, ik pakte toen ik wegging de sleutel van het tafeltje, trok de deur achter mij dicht en had dus de verkeerde sleutel bij me en kon er niet meer in. Gelukkig was Margreet thuis die ook nog een sleutel had, dus is het nog goedgekomen.

• 08 Juni 2011 - 10:58

An Cromberge:

wat is het toch moeilijk hè,Kijken,kijken en NIET kopen,dat kan toch niet!! Georgette en mooie jasjes en tasjes.Ik zie het helemaal voor me.
    Nog veel plezier.Wat zijn die verslagen leuk.Groetjes pa en ma

• 08 Juni 2011 - 12:38

Léonine:

Het klinkt én leest nog steeds als één groot feest. En jullie verhalen getuigen van een steile leercurve als het gaat om genieten van wat Fez heeft te bieden. Net ff 'weer Fez' gegoogeld, zie: vandaag ietsje minder warm/geen regen en daarna stijgen de temperaturen weer. Dat tweede concert komt helemaal goed! Liefs Léonine

• 08 Juni 2011 - 16:21

Karin:

Ohhhh wat leuk!!! Is t alweer een beetje droog geworden? Anders gewoon weer die hammam in! Kun je geen genoeg van krijgen, en maar plonsen!
    Ja hoe zit dat nou met die escortservice heen en terug?? klinkt wel een beetje vreemd....
    Groetjesssss XXX

• 08 Juni 2011 - 16:21

Karin:

Groetjesssss XXX

• 08 Juni 2011 - 20:59

Marije:

Klinkt weer heel goed.
    Vooral die hamam.
    En een beetje vertrouwen in de mens, komt van goed met die nalevering.
    x van mij