wie weet de weg in Fez en wie niet....... - Reisverslag uit Fès al Bali, Marokko van Eef & Ron - WaarBenJij.nu wie weet de weg in Fez en wie niet....... - Reisverslag uit Fès al Bali, Marokko van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

wie weet de weg in Fez en wie niet.......

Door: E+G

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

08 Juni 2011 | Marokko, Fès al Bali

Vanmorgen eerst maar eens geconstateerd dat Georgette's matras aanzienlijk harder is dan die van eef dus vanavond 'Changee'! Moet kunnen, maar niet gezegd dat de wisseling werkelijk soelaas biedt. Voor ons doen eigenlijk wel uitgeslapen: richting kwart voor 8 opgestaan, kwartiertje later dan eerdere dagen! Jaahaaa....dit heet uitslapen! Beneden in onze Riad staat gebruikelijk een buffetje met heerlijkheden klaar, maar om onduidelijke redenen serveerden ze vandaag aan tafel (op tafelkleedje zelfs). Alle zelfde heerlijkheden, plus....een uiterst Europees aandoend spiegeleitje; typisch woensdags?!? In elk geval was Georgette zo onder de indruk dat ze het geval op z'n kop tussen haar bordje en het serveerschaaltje op het kleedje uitspreidde: lukte goed: weer een extra kleurtje bij alle borduursels!
Rond tienen met de petit taxi richting Ouad getogen: de nieuwe wijk (misschien wel voorstad; hier wonen miljoenen mensen!) Waar de familie van onze Biltse vriend Khalid woont. Daar zijn we vorstelijk ontvangen en hebben we (moeizaam!) In het Frans geprobeert het wel en wee van Nederland en Marokko te bespreken. Vooral moeder Saida was erg geinteresseerd, maar als alles via een der 2 dochters in het Frans vertAald moet worden, en wij samen ook nog even checkten of we hetzelfde begrepen, dan begrijp je dat je al gauw een stief kwartiertje aan het babbelen bent!! Halverwege verdween Saida, de moeder van Khalid, maar iedereen deed alsof dat heel normaal was. En uiteindelijk bleek er een volledige, 3-gangen lunch met gestoofde kip en olijven klaar te staan! En of we maar even aan wilden schuiven... De goede adviezen van Mieke ter harte genomen ("laat het gewoon maar gebeuren...!") En bij de eerste herhaling van de uitnodiging gewoon gaan zitten. Het eten was subliem maar kort er na moesten we toch echt afscheid nemen. Ook weer op aanraden van Khalid/Mieke naar een prachtige uitkijkpost gereden waar een schitterende blik op de medina (oude stad) van Fes wordt geboden! En laat dat nou net op een heerlijk terras van een zoveel-sterren hotel zijn? Lekker genoten daar dus, ook van de omgeving, maar ook van rust en mooie muziek. Daarna afgezakt naar de Medina en gewandeld in een mooi stadspark met zowel bamboebosjes als palmen en waterloop/-rad. We hadden we'll wat moeite de taxichauffeur ervan te overtuigen dat wij beter wisten hoe hij de route moest kiezen dan hij!!! Hij vroeg zelfs een collega-chauffeur zijn mening (die het vanzelfsprekend met hem eens was) maar we hebben doorgeduwd en.....kwamen op de goede plek! Ja zeg, leer ONS Fes kennen. We hebben het nr van de taxi (253) dus iedereen kan dit verhaal gaan checken!!
Nu vermoeid van de hele dag opnieuw in Mezzanine (zie maandag)neergezakt en zitten aan de wijn: proost, alweer een heerlijke en weer zonnige dag in Marokko!

• 08 Juni 2011 - 18:41

Léonine:

Klinkt als een dag met opnieuw 'never a dull moment'. En: uitdaging toch om je 'Frans' weer eens te oefenen en bijzonder om als gast opgenomen te worden in een Marokkaanse familie - want zo klinkt het! En volgens mij staat jullie een tweede carrière als Tom-tom te wachten. Kom zo 1-2-3 niet om een naam die 'bekt' .... Liefs Léonine

• 08 Juni 2011 - 19:06

Marina:

Geweldig, ik weet nu wie ik in het vervolg (ook in het Frans) de weg kan vragen. Gewoon even bij de buuv langs en niet meer investeren in tomtom.
    Geniet ervan meiden, lekker aanschuiven en het gewoon laten gebeuren.
    Georgette sterkte met de bedden en snurkende reisgenoot. Liefs Marina

• 08 Juni 2011 - 19:18

Gerry:

Zo, zo meisjes, dat gaat goed daar. Wie veel beleeft, kan veel vertellen en dat doen jullie. Kan het bijna niet bijhouden. Fijn, dat jullie zo genieten. Ga daar vooral mee door!
    Lieve groet, Gerry

• 08 Juni 2011 - 19:41

Sjonnie:

Zo langamerhand begin ik wel wat jaloers te worden vanwege al dat moois wat jullie daar zien en beleven.
    Nee hoor, geniet ervan en leuk om alles zo mee te lezen!
    Liefs Sjon.

• 08 Juni 2011 - 20:58

He Geo,je Broertje:

ben bij pa en ma langs geweest,ales gaat goed.Lees dat alles goed gaat.
    Maak maar veel foto`s ben benieuwt hoe het er uitziet daar.
    Heb je nog een mooie leren jasje gekocht?

gr ed

• 08 Juni 2011 - 21:05

Marije:

Jullie zijn niet bij te houden!

G, weet je zeker dat je wisselt van bed. Als E. minder goed slaapt op dat zechte bed snurkt ze misschien ook minder en slaap jij deste meer/beter?!?!?! Ja ja ik slaap ook al jaren naast een snurker dus ik begrijp t helemaal!
    Ja E. IK OOKVAN JOU!!!!!!!!!!
    x van mij

• 13 Juni 2011 - 14:33

Nel Oosterom:

Even bijgelezen. Het klinkt nog steeds heel spannend allemaal. Kijk je uit met die spannende mannetjes?
    Blijf jullie graag volgen. Bon voyage!
    Liefs.