Cultuur - Reisverslag uit Lipari, Italië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu Cultuur - Reisverslag uit Lipari, Italië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

Cultuur

Door: Georgette en Eef

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

16 September 2013 | Italië, Lipari

Gisteravond rond een uur of 10 gingen wa naar het tentje waar die italiaanse Boudewijn zou optreden, maar het 'concert' werd afgelast omdat het weer te slecht zou zijn, niet wegens gebrek van publiek, want wij waren er (niet veel andere mensen). Maar door verwacht slecht weer, en dat klopte... We zaten amper en het noodweer brak los. It gebeurt hier el vaker; we zaten op dat moment net foto's te bekijken van een hier veel wonende fransoos waar op zien was hoe het zeewater over de kerktoren sloeg hier in de haven. We zaten er meters vandaan; zoerg werd het niet maar de hele nacht bleef het stormen en hozen en onweren. Georgette wasregelmatig wakker en consteerde midden in de nacht dat de regen via het raampje de badkamer dreigde te overspoelen. Even het raam dicht en verder zien we het de volgende ochtend wel. 9:30- de dameswaren laat voor het ontbijt- zaten we weer op het zelfde terras in de zon, toen we nog een paar druppels kregen, maar dat zette verder niet door. Nadatwealllegroepen die op excursie gingen hebben uitgewuift gingen we op padvoor onzeeigen ezcursie naar de culturele hoogtepunten van Lipari. Nou ja, ook weer niet meteen, want we hadden nog maar 1 cappu'tje gehad, dus eerst op naar de andere haven, om een 2e te pakken. Ondertussen langs de vvv voor informatie over het openbaar vervoer en een plattegrond. De heer die ons te woord stond, in het Engels nog wel liefst, al een bijzonderheid, schepte er Zichtbaar genoegen in om zoveel mogelijk van de vragen negatief te kunne beantwoorden: nee, je kunt niet met een bus het hele eiland rond rijden, nee, ook niet als je zou willen overstappen ergens, nee, eigenlijk moest je helemaal het openbaar vervoer maar naast je neer leggen. OK, ook een standpunt, en duidelijk ook. Het kaartje dat we wel kregen gaf gelukkig 2 acheologische parken aan, 7 kerken, waaronder een kathedraal, 3 musea, 1 begraafplaats, die kennelijk ook van belang was, want met een nummertje voorzien op de kaart! Opvallend vonden wij zelf het Municipio, gemeentehuis, maar daar hadden we de kaart helemaal niet voor nodig. Vanuit ons sterk uitgekozen lokatie, nl het terras waar we toen nog waren, hadden we een prachtig uitzicht op een trots gebouw van enkele eeuwen geleden waar de burgervader van Lipari en Regio huist. Deze persoon hadden we dit keer trouwens niet nodig. OK, Georgette had een mooie route uitgestippeld en was ervan overtuigd dat we gemakkelijk al deze culturele hoogtepunten langs konden gaan. Eef was wat afwachtend, want een enkele keer overschat Georgette haar eigen of Eef haar energie. Doet er niet toe, we gingen op pad en hebben meer dan voldoende kerken (incl de kathedraal, met Normandische cloister) gezien. Trapje op, trapje af, je kent dat wel in zo'n middeleeuws stadje. Want het grootste deel van Lipari is eeuwenoud.
Gelukkig kruisten we meerdere keren gezellige winkelstraatjes, dus ook een beetje shoppen kreeg vandaag aandacht: de hedendaagse cultuur dus! Georgette kocht een beeldschoon jasje, en Eef zocht het nieuwe terras. Ieder zijn taak tenslotte. Eind van de middag, toen het overduidelijk was het mooie weer terug was enkele uurtjes op ons eigen dakterras met vrij hitzicht, ja, echt!, op de Aeolische Zee!

• 16 September 2013 - 19:06

Margreet:

Helaas geen tijd gehad, door de Kunstroute, om te reageren op vorige 2 verslagen. Uiteraard wel gelezen! Mens, mens, jullie maken er wat van! Geen saaie, rustige vakantie! Ben benieuwd naar het volgende verslag! Erg leuk steeds om te lezen! Veel plezier........

• 17 September 2013 - 05:11

An:

Hallo dames,
    Jullie maken zo te horen een heleboel metertjes op de voetjes! En een heleboel cultuur. Hier gaat alles goed. De lintjes moeten alleen aan de linkerkant, want het verkeer rijdt hier links. Vandaag gaan wij hier de lokale cultuur snuiven. Verslag volgt!
    Jullie nog veel plezier.

• 17 September 2013 - 10:34

MP:

Hallo dames! Aangenomen dat jullie je ook als zodanig gedragen t.o.v. die vrolijke knakker van de VVV!
    Ja ja, de laatste loodjes wegen het zwaarst! Nog even doorbijten met de broodjes van de Kootjes!.
    Zorg er wel voor dat jullie straks uitgerust van vakantie terugkomen, na die culturele brainwashing!
    Trappetje op en trappetje af,; we zijn benieuwd naar jullie -slanke?- lijn!.
    Hou moedig vol en vergeet ons niet. Lfs,MP

• 18 September 2013 - 00:17

Sjonnie:

Wat een avonturen weer! Heerlijk om te lezen.
    Wanneer komt jullie boek uit?
    Liefs Sjon