Niet voor ‘dummies’, en niet voor ‘watjes’! - Reisverslag uit Saint Vincent, St. Vincent van Eef & Ron - WaarBenJij.nu Niet voor ‘dummies’, en niet voor ‘watjes’! - Reisverslag uit Saint Vincent, St. Vincent van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

Niet voor ‘dummies’, en niet voor ‘watjes’!

Door: Eef

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

28 Maart 2018 | St. Vincent, Saint Vincent

Dit prachtige zeilschip leer ik natuurlijk beetje bij beetje verder kennen, dat geldt ook voor de anderen. De zeildagen hebben minimaal 3 en maximaal 8 zeiluren. En vanwege de altijd stormachtige wind (zowel aan de Bovenwindse, Altantische kant, als de Benedenwindse, Caribische kant) is dat serious business! De mannelijke gasten, Rob en Michiel, staan vaak vooraan om het roer van Harry over te kunnen nemen. Monique en ik of Petra en ik kijken vanaf het achtdek graag toe; supervisors moeten er ook zijn. Alleen zelfs dat ‘gewoon zitten’ vereist wel aandacht, focus en zelfs enige achtergrondkennis is wel gewenst! Al gauw wanneer we een baai uit zijn zijn ook de golven meteen daar en lage golven kunnen best 2 à 3 meter hoog zijn en alles daarboven.... je begrijpt ‘t.
Vooruitkijken, de komende bewegingen van de wind, de golven en de boot, dit alles vraagt ook van de meisjes op het achterdek enig inzicht. Niet dat wij nu zozeer de koers bepalen o.i.d. maar wil je niet met een rotkracht dwars over het dek van bakboord naar stuurboord gegooid worden, dan zul je op z’n minst moeten weten wat stuur- of bakboord is! Hahaha! En jezelf een beetje vast zetten ook dus.
Gelukkig is mijn waterscouting-achtergrond een gouden basis, dus mij foppen ze niet!
Maar of ìk dan juist de ‘beste stuurman aan de wal’ moet zijn..... dus vaak houd ik die zgn wijsheden binnen, want soms zijn het wijsheden die in deze tijd niet meer gelden, of zit niemand erop te wachten.
Maar hier kan ik er wel eentje noemen. Een zeilschip heeft dus zeilen en theoretisch stuur je daarmee. Natuurlijk is er een roer, maar die ondersteunt de zeilen. Dus wat heb ik ooit geleerd bij de RMWG: zo min mogelijk bewegingen met het roer, want dat kan gauw remmend zijn. Nou, daarover zou ik Michiel, RABO man, wel advies over kunnen geven....
Ander voorbeeld: scherp aan de wind zeilen gebeurt vanwege de windrichting vaak. Pas als stuurman alleen op met tè scherp aan de wind koersen want je komt dan tégen de wind in te liggen met als gevolg dat de snelheid uit het schip is. En dat is zeker niet de bedoeling van onze schipper, Harry, want die houdt snelheid scherp in de gaten. Ook als hij niet in de kuip (bij het roer) aanwezig is roept hij vanaf de plek waar hij dan wel is ‘Snelheid?’, ‘Koers?’ of ‘hoeveel mijl te gaan?’. Ook denk je soms dat hij ligt te pitten en z’n stuurman volledig vertrouwt komt daar plots een instructie waaruit blijkt dat hij alles op de voet volgt: ‘Kluiver-schoot iets aanhalen, Rob!’ (Qua zeilvoering kent de Vrijbuiter een Kluiver vóór de fok, een Fok, een Grootzeil en een Bazaan aan de 2e, bazaan-, mast)
Over snelheid gesproken, gisterochtend heb ik voor het eerst ruim 2 uur aan het roer gestaan! Natuurlijk in wezen niet een totaal nieuwe ervaring, maar een jacht van ruim 16m en dan in zo’n grote dynamische wastobbe........., toch een beetje spannend! ‘s Avonds hoorde ik van Rob dat de schipper al snel had gemompeld ‘je kunt zien dat die niet voor het eerst een roer bedient!’, hahaha, de wijze RMWG-ervaringen betalen zich uit! By the way, ik vestigde het snelheidsrecord door op gegeven moment 8,3 knopen snelheid te varen. Of dat nu mijn verdienste was, of de windomstandigheden of de zeil-trimming van de schipper..... Maar, het ging echt heel hard: Flying Dutchman in de Caribische Zee!

• 29 Maart 2018 - 17:17

Georgette:

Wauw! Klinkt echt spannend en ook geweldig om te doen. Met name dat laatste maakt het natuurlijk echt leuk. In het klein heb ik meegemaakt dat je bij slecht weer allen als een soort ballast op de boot (echt geen schip) zit. Dat is niet fijn kan ik je zeggen, maar daar is geen sprake van in jouw geval hoor ik al ⛵️ Geniet er van!

• 30 Maart 2018 - 11:40

Ron:

Dat is serious business. 8 mijl is best een spannende snelheid. Wauw. Lievie blijf genieten van dit prachtige deel van de wereldbol. En vergeet niet regelmatig even een glaasje te drinken. Proost!!

• 31 Maart 2018 - 21:19

Hilma:

Dit is spekkie naar je bekkie, maar ook wel pittig Mooi dat ieder zijn waarde
    heeft en toch een team!! Resultaten uit het verleden blijken redelijke garanties voor de toekomst. Vaar wel!!!

• 01 April 2018 - 03:22

Eef & Ron :

Dank jullie voor je reacties, lieve lezers!

• 01 April 2018 - 11:30

Léonine:

Nou het plaatje staat helemaal op m'n netvlies, stoer hoor! Heerlijk dat alles samenkomt in the Carribean!!