Terug op Lombok - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu Terug op Lombok - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

Terug op Lombok

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

26 Mei 2008 | Indonesië, Batavia

Nog even wat meer wetenswaardigs over dat fantastische zeilschip waar ik vanaf 14 mei 10 dagen over de oceaan ben gegaan, want dat is toch zeker het vermelden waard!
De boot is een naar origineel boekaniersontwerp gebouwde schoener. Volledig Indonesisch (hard!)-hout: onderwaterschip Jackfruithout, dek, kajuiten, opbouw etc. teak. Ik ben tijdens de reis ook op de plek geweest (Sumbawa) waar deze schepen nu gebouwd worden. Ze worden gekocht om als toeristen-zeilschip ingezet te worden (een stuk of 20 nu totaal), maar ook, met een enigzinsaangepaste opbouw (hogere opbouw zodat over de vracht heen gekeken kan worden als vrachtschip, want er gaat heel veel vracht heen en weer tussen de eilanden, en dat is toch bijna allemaal per boot. Dat kost een tikje meer, voornamelijk tijd, maar dat heeft men hier wel.
De schepen worden volledig gebouwd aan de rand van het water (lastig met getij) en kan alleen maar te water gelaten worden wanneer alle dorpsgenoten meehelpen, en het is eigenlijk een feestelijke gebeurtenis. Het dorp was tot voor een jaar of 15 helemaal afhankelijk van visserij, maar is 'rijker' geworden door deze nieuwe activiteit.
Het zeilschip is een type schoener, 2 -master en gaffel-getuigd. De 2 grootzeilen, samen met de 3 voor-zeilen (fok, kluiver, en nog een, dat weet broer Bert wel) en de 2 gaffeltopzeilen telt het geheel bijna 700 m2 zeil! Nu hebben we hele dagen niet gezeiild, om verschillende redenen, maar wanneer dat wel het geval was ging het er ook heel serieus en fors aan toe. Om te beginnen het aantal mannen dat zich met de zeilen (hijsen, zakken, bijstellem etc.)was doorgaans 8. Bij het dubbele roer (ja, inderdaad: 2 roerbladen achter de boot aan weerszijden 1)denk ik oog nog eens 2 man.
Hierbij helpen was ondenkbaar: erg zwaar, en de crew was duidelijk goed op elkaar en op het schip ingesteld, en dan moet je daar niet als amateurtje tussen gaan huppelen.Maar goed, dat zegt dat "the head", want "the heart" had best graag mee willen werken.
Vooral het laatste stuk: vanaf Lombok weer terug naar Bali, op 23 mei was de wind en waren de golven erg heftig. Windkracht ruim 6, en aangezien het schip niet heel erg hoog op de golven ligt schoof er regelmatig een achteropkomende golf vanaf bakboord over het dek, om vervolgens aan stuurboordzij het schip te verlaten. Voor een paar mensen aan boord toch een geheel nieuwe ervaring, maar stoere zeebonken (ha, ha, ha!!) als ik weten hoe het werkt.......
Ook hadden we onze eerste zeezieke: een Canadese, die ik de 9 dagen ervoor al met een soort pleistertje achter het oor had gezien. Dat zijn al van die voortekeken. Maar de dagen ervoor was de golfslag nooit zo hevig geweest. Alhoewel ik het 's nachts ook wel flink tekeer heb horen en voelen gaan, maar normale mensen slapen dan natuurlijk.
Momenteel zit ik weer opnieuw op Lombok (ook voor de zeilcruise al)en bem ook in een iets toeristischer omgeving waardoor ik denk dat ik nu wel regelmatig via deze site jullie wat laat horen. Ik moet toch wat van mijn belofte waar maken, toch? Het verhaal zal alleen niet helemaal chronologisch van opbouw, zijn. Maar dat heeft soms ook voordelen omdat je meerdere ervaringen met elkaar in verband kunt brengen.
Tot spoedig dus! En dank aan mijn regelmatige lezers die ook berichten achterlaten: heel leuk!

• 26 Mei 2008 - 06:14

Sjonnie:

Wat een heerlijke leesstof in de vroege ochtend. Hier valt Brugge wel bij in 't niet, maar ook daar was het heerlijk!
    Liefs Sjon

• 26 Mei 2008 - 06:22

Sjonnie:

Liefs Sjon

• 26 Mei 2008 - 07:16

Marije:

Lieve Eef,
    Wat klinkt het allemaal erg goed en heerlijk. Maar dat had ik aan de telefoon al begrepen. Was erg leuk je even te spreken vanaf zee. Leuk hoor jij opzee niet misselijk ik op het vaste land wel misselijk. Verder voel ik me goed.
    Dikke x van ons

• 26 Mei 2008 - 11:23

Anneke En Bert:

Ahoi,
    Lekker gaaf zeilen ... en dat met windkracht 6. Morgennacht vliegen wij eindelijk naar de regen... inshallah!
    Veel plezier nog.

• 26 Mei 2008 - 12:39

Pa:

Hoi Zoutwaterkakkelabbes!!
    Dit keer dus niet echt zeeziek. Dat was 51 jaar geleden wel iets anders!
    En nu nog bijkomen. Denk om je huid en aan ons. We zijn erg benieuwd naar je haar!!
    Geniet er maar goed van, nu kan het nog.
    Maar blijf er toch maar niet definitief "hangen", hoe prettig het er ook is. Per slot schijnt hier ook wel af en toe de zon.
    Nou meisje, pas goed op jezelf. Tot de volgende keer. Pakkerds, Pa/Ma.

• 26 Mei 2008 - 15:47

Gerry:

Hoi Eefje, met die avonturen zit het dus wel goed en met het genieten ook. Ga je nog duiken? Vertel s.v.p. eens iets meer over de mensen en het voedsel daar als je wilt?!
    Big Hug!

• 26 Mei 2008 - 18:39

Rody En Marian:

Jaja, breng Pappa maar op ideeën!
    Volgens mij ziet die niet groen van zeeziekte, maar van jaloezie! :-)
    En anders wij wel, klinkt allemaal super gaaf! Geniet er nog lekker van en we zien de foto's in de Chinees wel.
    Dikke kus!!!