Een start gemaakt - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu Een start gemaakt - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

Een start gemaakt

Door: Eef

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

08 Augustus 2010 | Indonesië, Batavia

Hallo iedereen,
bendankt voor reacties! En dan denken er nog mensen zijn die denken dat ik alleen reis!!? Er zit er altijd wel eentje over m'n schouder mee te gluren; prima!
Na het ge-ren op de luchthaven Singapore, om in 25 minuten van de ene gate naar de andere te komen (tja, en dan ook nog even dat berichtje: ik zag "FREE INTERNET", en je bent Hollander.....) kwam ik een 'handjevol zielepoten' tegen(quote:Sinterklaas conference Toon H.voor wie dat iets zegt) die bij E10 zaten te wachten. Verder alles donker en niemand van de airline, terwijl binnen 5 minuten de gate zou sluiten en 10 minuten daarna de lucht in.... volgens schema! De zielepoten ontvingen mij met een warm gebaar van "welkom bij de zielepoten": wij gaan ook naar Balikpapan. Een man van Borneo, terugkomend van een belangrijke Safety-training van zijn werkgever in S'pore, en een Australische man die in Indonesie productie partners voor zijn bedrijf aan het zoeken was. Ik ben op hun bankje aangeschoven, want in elk geval kreeg ik de indruk dat dat mij het gemakkelijkst in Borneo zou brengen, en misschien ook wel het gezelligst. Maar in plaats van nog even een paar minuutjes en dan instappen.....' hebben we daar ruim een uur zitten babbelen (voornamelijk de Borneo-man en Australier) alvorens het vertrek daar was. Geen uitleg, verklaring; excuus had ik zeker niet verwacht. Maar ik had natuurlijk nog wel even van het aangebodene op Airport S'pore willen genieten (prachtig daar! De vaste vloerbedekking ligt er nog; maar dit keer geen eiging tot overgeven of zo iets!) als ik van de vertraging head geweten.
Op de luchthaven van B'papan nog 2 heel gezellige Zwitsers tegen gekomen (niet van die zure, zuinig OGENDE horlogemakers, maar meer van het kaas-fondue-type met veel wijn in een berghut). We stonden toch zeker een 5 kwartier in 2 rijen om door de douane te komen!! Eerst een rij om het visum te kopen (In Den Haag was een prijs genoemd van US$ 20, de website zei 15, en hier stond op een grauw papiertje 'US$ 25' aangeplakt) en vervolgens in een speciale rij voor de foreigners + visa, je denkt dat zal wel sneller lopen, maar nee dus.
Het hotel is OK, had ik me wel laten adviseren. Voor een middenklasser best netjes bij eerste aanblik. Heb alleen daar ook weer een uur of 1,5 moeten wachten (maar wel onder het genot van een gratis limonade/juice genoemd) omdat ze helemaal geen reservering van mij kenden. Ik had wel een officiele voucher, maar dan nog....
Uiteindelijk bleek dat de partij in NL die het geboekt had bij een lokale agent, een 'oude' naam van die agent op de voucher vermeld te hebben, en die kenden ze niet. Nu had ik zelf ook een tel nr van die lokale agent en toen zij die belden bleek het toch in orde. Nou, ik had ook al zoveel vocht verloren in die paar uurtjes dat ik op Borneo was, dat ik met geen stok uit die air-conditioned bar met heerlijke limonade te krijgen was, dat zul je begrijpen. 's Avonds bleken ze ook nog een Heineken-tap te hebben, maar helaas geen vat aangeslagen, en ook niet in voorraad, dus een lokaal biertje! Daar moet ik over een dag of 6 wel mee oppassen want dan begint de Ramadan.
's Middags rond gekeken in en om de shopping mall (giller!) recht tegenover het hoten, waar ik ook een kaart van Borneo kon kopen, en voor het overige geprobeerd aan het voortdurend klam gevoel, of straaltjes transpiratie, te gaan wennen.
Mijn kamer heeft ook air-co dus slapen was geen probleem. Trouwens er was ook nog zoiets als 6 uur tijdsverschil met NL, dus.....
's Morgens weer gezond opgestaan! Ik ben nu in de buurt, het centrum van Balikpapan aan het struinen, en straks even verderop naar een strandje, maar ik heb niet het gevoel dat deze stad veel mensen kent die ik daar zal aantreffen, em ook geen (weinig?) toeristen: we gaan het beleven!
Eef

  • 08 Augustus 2010 - 05:00

    Marije:

    Klinkt weer goed, zoals het op vakantie gaat. Het zit net mee en toch een beetje tegen om vervolgens helemaal goed te komen met een koel drankje in een mooie omgeving, laat de vakantie maar beginnen. heel veel plezier. Wij zijn net terug uit Frankrijk na twee weken in huis van franse familie gezeten te hebben. En ja weer de afsluiter in Paris, Hotel 3 Colleges. Koen en Noor hebben het allemaal erg fijn gevonden. Is weer heerlijk geweest!
    Dikke x van ons

  • 08 Augustus 2010 - 07:54

    Ansje:

    Hoi Eef,
    heerlijk dat je ons weer meet laat genieten vanje avonturen heb alweer genoten, je moet als je ooit (over 100 jaar ofzo) niet meer werkt een boek schrijven over al je avonturen en dan bedoel ik je VAKANTIE avonturen ;-)
    heel veel liefs en GENIET
    Ansje

  • 08 Augustus 2010 - 08:20

    An:

    en goed begin is het halve werk! Tsja visa ....maar goed, eind goed al goed. Geniet lekker en sterkte met het wennen aan het klimaat/airco! Veel drinken...
    gr.

  • 08 Augustus 2010 - 10:40

    MP:

    LOD
    ja,kijk eens,niet alles
    kan van een leien dakje
    gaan,maar het belangrijkst is het vervolg!!daar zijn we erg
    nieuwsgierig naar,fijn dat je nu al de tijd neemt voor berichten!veel liefs,pama.

  • 08 Augustus 2010 - 11:32

    Sjonni/Hans/meiden:

    Zo, de eerste avonturen liggen vast.
    Op naar het volgende (grotere avontuur).
    Wij wachten in spanning af wat je verder gaat beleven. En kijk uit voor al die sloten he?
    Liefs.

  • 08 Augustus 2010 - 15:34

    Marina:

    Hoi Eef,

    Ik ben sinds gisteravond weer in het land. Leuk om je verslagen te lezen en geniet vooral van de warmte, ik mis die 45 graden nu al, want het is hier miezerig en nog geen 20, dus hartstikke koud.

    Veel plezier verder, ik lees het allemaal wel.
    Groet, je buuv.

  • 08 Augustus 2010 - 16:30

    Léonine:

    Zag je, na je vorige bericht, al rennend op Changi airport terwijl je en passant nog ff een bericht op de blog gooit. Indrukwekkend! Ook van 'wachten' weet jij een feestje te maken dus volgens mij zit je er al helemaal in. Kijk uit naar je komende belevenissen. Enjoy! Liefs en zoen Léonine

  • 08 Augustus 2010 - 16:30

    Léonine:

    Zag je, na je vorige bericht, al rennend op Changi airport terwijl je en passant nog ff een bericht op de blog gooit. Indrukwekkend! Ook van 'wachten' weet jij een feestje te maken dus volgens mij zit je er al helemaal in. Kijk uit naar je komende belevenissen. Enjoy! Liefs en zoen Léonine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eef & Ron

Eef 2023

Actief sinds 01 April 2008
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 75622

Voorgaande reizen:

31 Januari 2023 - 15 Maart 2023

Argentinië: alles wat je van ver haalt .....!

19 Augustus 2019 - 18 September 2019

Suriname

01 Maart 2018 - 02 April 2018

Warm Waters in West Indies

10 April 2017 - 04 Mei 2017

Genieten in Zuid Afrika en Swaziland

21 September 2016 - 03 Oktober 2016

Alle fjorden, de Noordkaap en weer terug!

28 Maart 2016 - 27 April 2016

Indonesië: West Papua, De Molukken, Lombok

01 Mei 2015 - 30 Mei 2015

Eindeloze Zijderoute, Noord-West China

02 April 2014 - 05 Mei 2014

Awesome Australia

31 Augustus 2013 - 21 September 2013

Vesuvius, Etna, Stromboli & overige pizza's

17 Mei 2012 - 09 Juni 2012

Ameeezing Malaysia

28 Oktober 2011 - 01 November 2011

Wenen

01 Juni 2011 - 24 Juni 2011

Rondreis Kleuren, geuren en smaken

06 Augustus 2010 - 03 September 2010

Borneo, Sulawesie en Lombok

18 Juni 2009 - 12 Juli 2009

Alaska

01 Mei 2008 - 04 Juni 2008

Indonesie, Kleine Sunda Eilanden

Landen bezocht: