heerlijk 4 dgn duiken! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu heerlijk 4 dgn duiken! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

heerlijk 4 dgn duiken!

Door: Eef

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

27 Augustus 2010 | Indonesië, Batavia

het is alweer dgn terug dat mijn laatste verhaal verschheen. Reden natuurlijk: het is hier op Sulawesie, en zeker waar ik zit (buiten de stad) tamelijk dun gezaaid met internet-cafe's. Hier op het duik-resort aan de kust is dat so wie so niet, alhoewel nu, op de ochtend van mijn vertrek hier, blijkt dat je dn gewoon even moet vragen of je de laptop van het kantor kan gebruiken. Het kantoor ( hier 'kantor") wordt bezet door een wat oudere, alerte boekhouder en zijn assistentie. Je ziet ze niet, ziten verscholen alchter een scherm, maar gewoon binnen stappen en hello roepen is voldoende om actie te ontketenen. Toen ik hier op de 22e laat arriveerde (12 uur 's nachts,vliegtuig had 2,5 uur vertraging) kon je nauwelijk de route naar je cottage vinden; alle arrdedonker natuurlijk. Maar d volgende dag: een paradijsje op aarde gevonden. Een heel klein resortje, 12 cottages, gerund door een familie, en een heel lange reputatie met hun duikschool. Recht voor de kust hier is een Marine National Park, Bunaken, wat in de top 3 van menig duiker staat. Verschikkelijk veel koralen, hard en soft, veel kleuren: alles van blauw paars, oranje, groen geel: fantastisch dus.
Voor wat betreft de onderwaterfauna: je komt hier met name duiken om heel veel kleine, miniatuur 'creatures' te vinden. De allerbelangrijkste daarvan zijn de vele soort Zeepaardjes, waar ik er ook 3 van gezien heb. 2 heel kleine, zeg 2,5 cm, en 1 grotere van zo'n 12 cm. Fantastisch; en ook zeker niet te vinden als je niet met de juiste duik-guide bent. Nou, dat waren wij dus wel: Oce heet hij. En we dat zijn een nederlands stel uit Rosendaal en eenstel zeer ervaren duikers uit Munchen (wel typisch duits). Bes gezellig clubje, alhoewel buiten het duiken om ieder zijns weegs gaat. Dat betekende voor mij doorgaans, aan,in of om het zwembad in een heerlijke ligstoel waarbij je via de rand van het zwembad naar de oceaan keek, en dan lijkt het of dat 1 geheel is! Sommigen kennen dat van plaatjes... hier is het echt zo! Ik ben een bevoordeeld mens als ik hier zo om mij heen kijk.
Het duiken kan hier extreem diep (1.500 m), dat is ook soms een reden voor duikers om hierheen te komen, en omdat de temperatuur van het water hoog is, 27 a 28 graden, is er nog steeds op grote diepten veel mooie flora en fauna te vinden. Voor mij houdt het echt op bij een diepte van zeg, 25, 27 meter; maar dan zie je ook fantastische tafrelen. Gister, mijn laatste duik, had de guide zo uigekozen dat ik eindelijk mijn geliefde schildpadden zou kunnen zien: sleeping turtles zei hij. Mij leek dat niet super boeiend, slapend, maar dat bleek onjuist. Ik heb in totaal geloof ik 7 reuzeschildpadden gezien. De meesten op een klein plateau'tje tegen de enorme koraalwand waarop wij doken. Eigenlijk geen plek genoeg voor zo'n giant, maar dan kropen ze gewoon schuin tegen de wand op en deinden op de beweging van de stroom lekker in slaap. Maar het mooiste van al was, dat ze 1 voor 1 wakker werden, om zich heen keken (levert bij schildpadden weinig op; zien slecht) en als ze de kust veilig genoeg achtten waagden ze een zwempartijtje naar de oppervlakte (ca 15 m daarboven). Schildpadden moeten nl iedere paar uur gewoon adem halen! Sommige kwamen weer terug zwemmen, al met al eenprachtig gezicht! Deze gigantjes zijn een ruime meter, misschien wel bijna anderhalve meter van kop tot staart, en de helft zo breed, en ca 50 cm hoog, vrij plat eigenlijk. Prachtig allemaal. Verder natuurijk baracuda's, napoleon-vis, lion-fish, naaktslakken (in fluoriserende kleurn!! max 2 cm lang!!) schorpioen-vis en nog heel veel meer!
Jullie merken, ook hier vermaak ik mij weer uitstekend! Tussen de duiken (3 per dag) door en op heen- en terug weg naar het resort gewoon lekker aan dek loungen natuurlijk, en afwisselend verbranden of bijbruinen. Bij mij is het een mix. In Kalimantan had ik ook nog nauwelijk echt zon gepakt.
Maar vanmorgen staat alweer in het teken van vertrek. Niet erg (alhoewel.... het is hier wel errug lekker!), want ik ga naar 'mijn' onbewoonde eilandje vlak voor de kust van Lombok; waar ik 2 jaar terug bij toeval belandde. Ook daar zal het weer lekker zijn, denk ik; en anders maak ik dat zelf wel!
Tot later dus weer,
Eef

  • 27 Augustus 2010 - 05:24

    Sjonnie:

    Wat hebben we veel te lezen! Vandaag kwam er ook al zo'n lang epistel van Lonneke binnen. Heerlijk om zo met jullie beiden mee te kunnen leven! Geniet van al het moois onder water!O nee, dat heb je al gedaan. Veel plezier op je eilandje Queen Eva!
    liefs.

  • 27 Augustus 2010 - 05:43

    Hans :

    Leuk verhaal, en ga nu maar genieten van je "queens" status

  • 27 Augustus 2010 - 05:59

    Ansje:

    Hoi Eef,
    Jeetje wat zal dat idd een prachtig, mooi en indrukwekkend gezicht zijn geweest, zoals je het beschrijft zie ik het haast voor me (heb een erg rijke fantasie) maar echt het kan niet anders dan overweldigend zijn geweest.
    Ben blij dat je weer boven water bent ;-) geniet nog even van je onbewoonde eilandje
    lieve groet
    Ansje
    PS het is hier 'takkeweer' heeeeeeeeeel veeeeeeeel regen.

  • 27 Augustus 2010 - 06:53

    Christel:

    Ha die Eef,

    Ik ben inderdaad ook ooit op Bunaken geweest en was errug mooi. Zelfs met alleen snorkelen. Dat we daarmee wel onze billen verbrand hadden, iemand op schorpioenvis was gestapt en iemand door centipede (honderdpoot?) gebeten was het meer dan waard. Gelukkig is je dat allemaal bespaard gebleven. Enjoy Eve's Island!

  • 28 Augustus 2010 - 06:34

    Gerry:

    Wat een leuke verhalen! Je vertelt ze zo beeldend, dat het net is of ik een film zie. Veel plezier op jouw eiland! Goed om te lezen dat je nu ook wat rust neemt.
    Hug!

  • 29 Augustus 2010 - 09:39

    O&O:

    LOD!
    Je zult het niet willen geloven, maar inmiddels heeft Moeder per afzonderlijke e-mail mij het gras voor de voeten weggemaaid!
    Desalniettemin, voor jou nog 4 dagen genieten
    en het zit er weer op.
    Wij zijn blij als we je dan weer kunnen omarmen!
    Wellicht hebben we voordien nog "ketak", zo niet dan wensen we je alvast behouden thuiskomst!
    Lfs,MP

  • 30 Augustus 2010 - 11:21

    Silvana:

    3 duiken per dag??? Als niet-duik(st)er vraag ik mij af of je daar niet ontzettend moe van wordt??? In ieder geval zeer de moeite waard wat je allemaal hebt gezien! Geniet van je laatste weekje!!

  • 30 Augustus 2010 - 19:18

    Léonine:

    Hoi Eef, Moest ff je site in de gaten houden want de standaaard melding dat je weer een bericht hebt geplaatst komt niet (meer) binnen. Begon me al een beetje zorgen te maken of alles daar ok was. Overbodig natuurlijk want die 7 sloten hangen aan je koffer, nietwaar ;-)? Lees dat je je niet alleen ter land maar ook 'te water' weet te verzekeren van een goede gids. Ook daar genieten optima forma dus! En dat dat doe je volgens mij. Zet dat vooral de komende dagen voort, je hebt er nog maar een paar helaas ... Liefs en zoen Léonine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eef & Ron

Eef 2023

Actief sinds 01 April 2008
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 75622

Voorgaande reizen:

31 Januari 2023 - 15 Maart 2023

Argentinië: alles wat je van ver haalt .....!

19 Augustus 2019 - 18 September 2019

Suriname

01 Maart 2018 - 02 April 2018

Warm Waters in West Indies

10 April 2017 - 04 Mei 2017

Genieten in Zuid Afrika en Swaziland

21 September 2016 - 03 Oktober 2016

Alle fjorden, de Noordkaap en weer terug!

28 Maart 2016 - 27 April 2016

Indonesië: West Papua, De Molukken, Lombok

01 Mei 2015 - 30 Mei 2015

Eindeloze Zijderoute, Noord-West China

02 April 2014 - 05 Mei 2014

Awesome Australia

31 Augustus 2013 - 21 September 2013

Vesuvius, Etna, Stromboli & overige pizza's

17 Mei 2012 - 09 Juni 2012

Ameeezing Malaysia

28 Oktober 2011 - 01 November 2011

Wenen

01 Juni 2011 - 24 Juni 2011

Rondreis Kleuren, geuren en smaken

06 Augustus 2010 - 03 September 2010

Borneo, Sulawesie en Lombok

18 Juni 2009 - 12 Juli 2009

Alaska

01 Mei 2008 - 04 Juni 2008

Indonesie, Kleine Sunda Eilanden

Landen bezocht: