......en toen gingen ze toch!!! - Reisverslag uit Amalfi, Italië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu ......en toen gingen ze toch!!! - Reisverslag uit Amalfi, Italië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

......en toen gingen ze toch!!!

Door: Georgette en Eef

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

03 September 2013 | Italië, Amalfi

Vroege vogels als wij zijn zijn we op dinsdag om 7 uur snel opgestaan en na een enkel kopje koffie en een stukje toast de route teruggereden van (13 km ten Noorden van) Amalfi naar Pompei. Net een half uurtje met de Opel Meriva via 23 haarspelden doorde bergen. En onderaan wachtte, al jaren lang, Pompei. We wisten dat we qua schoonheid behoorlijk verwend waren in Herculeum en de hooggespannen verwachting sloeg dus voornamelijk op de omvang en het indrukwekkende van een complete stad uit 79 BC te kunnen zien. Helaas kwamen we een tikje laat erachter dat er meerdere ingangen tot het grote complex waren waardoor we de auto moesten parkeren bij een andere parkeerwachter dan onze paars aangelopen vrind van de dag ervoor. Wat hadden we met z'n drieen kunnen lachen wanneer wij opnieuw verschenen en nu dus wel in zijn mooie Pompei wilden. Of in elk geval hadden er twee van ons hartelijk om kunnen lachen.
Bij binnengaan waan je jezelf bijna op heilige grond: jaarlijks mogen 2.5 miljoen gasten hier rondkijken en vrij rondlopen en jezelf met enige uitleg in tijden van voor de jaartelling voelen. De grote keukens of cafetarias met grote potten, deels verzonken in marmeren werkbladen, de thermische baden, met voorportalen, verfraaid door muurtekeningen, en de bordelen met meer dan erotische grappenmakerijen aan de wand (waar ons voorstellingsvermogen meer moeite mee had): het zijn allemaal prachtige tafrelen! Natuurlijk kan je, wanneer je iets cynischer historisch perspectief hebt dan wij, het ook een grote stapel ouwe stenen vinden. Makkelijk zat. Toen we nog stonden te wachten bij de entree sloot er achter ons een Amerikaans stel aan waarvan de 'zij' niet alleen vandaag een tikje cynische bui had. Ze stond nadrukkelijk hoorbaar voor 'ons allen' (gelukkig geen hoogseizoen aantallen, maar we waren toch zeker met z'n 250 op deze ochtend) te fitten op haar reisgezel/man want ze had veel te ver moeten lopen vanaf de P-plaats, ze was al bij een verkoopstalletje langs die route opgelicht, en jawel, en "We geven nu echt aldat geld/$'s uit een een grote hoop oude stenen." Je begrijpt, Eef kan zich niet inhouden en voor het welzijn van alle omstanders trachtte de dame de heldere vraag voor te leggen: ga je hier en nu afscheid nemenvan je boze ervaringen van vanmorgen, want je wilt niet weten hoeveel mensen in je omgeving op dit moment de bij-effecten moeten ervaren van jouw eigen slechte bui, of jegaat gewoon niet, en probeert het gewoon in-a-next-life!! De reisgezel/man grinnikte wat, maar hield zich verder gedeisd, liet ons het werk doen. Natuurlijk sputterde de dame tegen, want ze was er nu eenmaal, had alle ontberingen de laatste paar uur al door staan, dus wou blijven.......!! Maar het was nog geen minuut later toen zij zich beiden toch omkeerden en samen iets anders 'gezelligs' voor die dag gingen bedenken. Met z'n 250-en slaakten we een zucht van verlichting....
Na binnenkomst eerst het enorme Amphitheater bekeken, vervolgens de vele straatjes door gewandeld en een beetje het stadse leven van 79 BC op ons laten inwerken. Hier en daar naar een verhaaltje van een guide geluisterd, ons eigen plattegrondje bestudeerd en natuurlijk alle informtie in het gehele complex (min of meer) bekeken. Zuilen, opslag van amphoren, en enkele middels gipsmallen gegoten "lijken" van lichamen die zo onder de modder of lava vandaan gekomen waren. De echte liggen geconserveerd in het museum in Napels. Het was een enorme ervaring, die we niet hadden willen missen, al voelden we ons ook bevoorrecht dat we Herculeum eerst gezien hadden. Herculeum was voor ons van een overweldigende schoonheid (voornamelijk) en Pompei is de ervaring van de bijna volledig tevoorschijn gekomen stad, de grootste beleving.
Daarna, retour naar ons eigen zwembadje, en 's avonds naar het stadje Amalfi gereden, op nieuw vele haarspeldbochten, zodat we daar aan de beroemde kust een mooie zonondergang konden aanschouwen.

• 04 September 2013 - 18:20

Léonine:

Tja, alles op z'n tijd ...En die ppp (paarse parkeer pief) vraagt zich nu nog af waarom jullie niet naar .... De beschrijvingen zijn als vanouds weer zo inspirerend dat je prompt gaat 'goochelen'. En bovendien is het crystal clear dat jullie met volle teugen (2x) genieten, heerlijk! Vooral doorgaan met al dit goeds met zo nodig een stichtelijke preek om de kwaliteit te bewaken ;-)! Prego!!! XL

• 04 September 2013 - 20:44

MP:

Waar gaat dat allemaal naar toe? Van de ene opvoedkundige "trip" naar de andere! Pas maar op dat jullie geen spagetti-virus oplopen. Ondertussen genieten ook wij van jullie uitgebreide verhalen.
    Uiteindelijk komen jullie wel daar waar je geweest wilt zijn.
    We wensen jullie uiteraard een vakantie zoals jullie die hebben voorgesteld met ook een -beetje- avontuur en vooral veel goede herinneringen!
    Lfs,MP

• 04 September 2013 - 22:17

Sjonnie:

Als dat moois zou ik ook wel willen zien na het lezen van jullie ervaringen, maar die vele haarspeldbochten mogen jullie houden!
    Liefs Sjon.

• 05 September 2013 - 10:28

Ansje:

Wow Eef wat geniet ik toch altijd van je verhalen, en het stukje met de USA dame had ik bijna het gevoel dat ik er bij stond hahaha maar ook je toch door de straatjes en het theater, geweldig, ik wilde er altijd al een keer naartoe maar het staat NU VAST dat dat ook gaat gebeuren al moet ik Anton aan zn haren mee sleuren, gaan doen we!!!
    wat is het trouwens heerlijk om dat 'savonds nog even aan je zwembad te kunnen liggen. het klinkt allemaal echt als VAKANTIE!!!!!! veel plezier enneh.... doe aub wel heel voorzichtig met al die bochten en kleine weggetjes.

• 05 September 2013 - 10:36

Karin:

Ja, ik zie het je doen Eef! Kun je toch niet negeren.... te erg!
    Maar eeeeh Lief zusje.... gooi er eens wat foto's op!!! Ik wil ook zo graag iets zien!
    Liefs Karin