gearriveerd in Banjarmasin - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu gearriveerd in Banjarmasin - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

gearriveerd in Banjarmasin

Door: Eef

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

12 Augustus 2010 | Indonesië, Batavia

hallo allen,
even een verslag van de afgelopen 2 dagen: veel meegemaakt, en in elk geval heb ik mijn Orang Oetangs gevonden!!
In mijn gesprekjes bij een lokale reisagent in Balikpapan kreeg ik een tip om te praten met een erg goed bekend staande guide die 'personalized trips' doet. Dat bleek een uitkomst want die heeft 2 dagen in elkaar georganiseerd die precies pasten. Ik ben dinsdag (wederom!) met een aantal bussen, maar nu wel hier en daar met air co, naar het noorden gereden naar een National Park: Kutai. Prachtige ritten weer, wel behoorlijk wat uren, maar nu ook kunnen praten over alles wat je ziet, en alles wat daar weer mee te maken heeft. Prachtige natuur natuurlijk, heuvel/bergachtig, veel slingerende smalle weggetjes, maar we kwamen waar we wezen wilden, en dat was in een lodge net binnen het Kutai park. Het laatste stukje van de rout daarnaar toe ging in een lange smalle boot, iets gelijkend op een Surinaamse korjaal, maar niet ut 1 stam gemaakt (ja, nu weet iedereen wat ik bedoel!). Ook dat weer prachtig, echt genoten, en de zon was eventjes lekker omdat er ook wind stond, en omdat we voeren natuurlijk. In de lodge een groepje Fransen ontmoet die al een paar dagen bezig waren; ze hadden mooie verhalen dus ik kreeg echt zin om de jungle in te gaan, want daar was deze tour voor bedoeld! Begin van de avond nog wat rondgewandeld om de lodge heen (je zit te midden van de wilde dieren, dus erg ver kon dat niet zijn, en de sfeer geproefd. De Fransen hadden ook een paar biertjes (ook voor mij) wat een uitkomst was natuurlijk, want ik zit in een Moslim land en de Ramadan was de avond tevoor begonnen! Dus geen alcohol, wat voor de Moslims zelf trouwens het hele jaar door geen optie is als ze strikt zijn, wat niet iedereen hier is.
De nacht doorgebracht op de varanda van de lodge: binnen (er waren 2 slaapruimtes, commune-wijs)was het veel te benauwd en erger nog het stonk er extreem muf. Minder goed geslapen, dat wel, maar dat kwam niet door het matje en zelf meegebrachte binnen-saapzak (die ik al vele reizen meesleep, maar nooit gebruikt had)maar je hoort nu eenmaal vreselijk veel in de jungle: allerlei geluiden die je doorgaans niet thuis kan brengen, maar wel een prachtige ervaring natuurlijk, en daar was het om te doen.
De volgende ochtend om half 6 opgestaan en om 6 uur met mijn guid, Cesco, en de lokale ranger, op pad gegan naar de plek waar de ranger wist dat een nest was van een moeder en kind Orang Oetang. Toen we aankwamen lagen ze beiden nog "in bed", maar wanneer ze wakker zoudn worden moest ik er op letten dat ik niet precies onder de boom stond, want de eerste activitiet van de beide dames is het ochtendritueel: urineren. En ja hoor, de jongste begon. Dat jong was al 2,5 jr oud en mocht kennelijk zo 's morgens ook alleen al een beetje rondscharrelen in die boomtoppen (wel in de buurt bljven natuurijk!) en dat heb ik allemaal goed vanaf onder die bomen kunnen bekijken en ook filmen. Het duurde een vol uur voor de moeder in bewegng kwam, maar toen dat geburde gingen ze gezellig samen zitten, aan elkaar zitten, en vervolgens samen naar een nabijgelegen "lekkerder" boom voor een jong blaadje: ze eten vreselijk veel bladeren in deze tijd. Nou, je kan dit eigenlijk allemaal niet goed vertellen, ga maar kijken zou ik zeggen, maar het was vreselijk leuk en interessant en ook spannend. Want je bent maar zo'n meter of 7 van de dieren verwijderd en ze zijn echt wild. Niks geen bijvoeren of wat voor contacten dan ook met mensen, en ik andere plekken is dat wel het geval want dan gaat het om terugbrengen van diere naar het wild. Deze waar daar nooit weggeweest. Aleen omdat het moeder+kind is blj\ijven ze voor langere tijd in een klein gebied en kan zo'n ranger ze vinden en aan idioten zoals ik laen zien. Nou het was het helemaal waard!!
Dezelfde avond met alle bussen weer terug naar B'papan en laat in mijn bedje. Met de guide is het allemaal heel gezellig geweest, heel soepeltjes, ook al omdat hij prima vele talen spreekt, waaroder wat NL. Mede daarom ben ik ingegaan op zijn tip om in Benjarmasin, zuiden, contact te leggen met een vriend van hem die guide is, eigeljk door hem in het vak opgeleid Yusuf, die op dezelfde anier werkt. Nou, ticket voor B'masin lag al klaar en momenteel zit ik op de airport van B'masin en Yusuf zit rustig even af te wachten tot ik hiermee klaar ben. We gaan eerst maar wat drinken en bespreken wat ik wil en hij kan.
Het is prima met mij, ik vermaak me prima!!
eef

  • 12 Augustus 2010 - 08:30

    An:

    Onwijs gave ervaring! Ben errug benieuwd naar je video. En fijn dat je nu wat contacten hebt waarmee je verderkunt. Geniet er maar lekker van. Gr. ook van je broertje

  • 12 Augustus 2010 - 08:34

    Christel:

    Wauw, kinkt heel bijzonder. We zijn nu al benieuwd naar de foto's en dat terwijl je nog zoveel andere mooie dingen gaat zien deze reis. Blijf genieten!

  • 12 Augustus 2010 - 08:41

    Silvana:

    Wat een belevenissen! Ontzettend spannend op zo'n kleine afstand van moeder en kind Oetang lijkt mij. Fijn dat je het zo naar je zin hebt! Greetz from your secretary

  • 12 Augustus 2010 - 08:44

    Léonine:

    Super zeg, puur natuur en dat je dat van dichtbij kon meemaken. En ook daar is het een kwestie van netwerken blijkt. Mooi dat het allemaal zo goed voor je uitpakt! Wens je toe dat dat zo blijft. Enjoy! X

  • 12 Augustus 2010 - 09:52

    Ron:

    Wat ben je toch een heerlijke globetrotter. Mooie verhalen en je maakt onwijs veel mee. Ha je weet ik ben meer van de 4**** accommodaties dus ik doe het je niet gauw na. Op deze manier kunnen we toch meegenieten van al jouw avonturen. Geniet ervan. Ik ga nu zelf even een weekend naar Praag. Ben benieuwd naar de verhalen als je terug bent. Groeten Ron x x

  • 12 Augustus 2010 - 10:36

    Connie:

    dank voor je verhaal;
    het is Echt boeiend om te lezen; ik kijk uit naar volgende;

  • 12 Augustus 2010 - 15:03

    Sjonnie:

    Net terug van Lonneke naar Schiphol brengen, dus nu pas je verhaal gelezen. Kun je niet zo'n apie voor me meenemen? De sfeer van de lodge kan ik me helemaal voorstellen (zie me zelf nog zitten in Kenia), helemaal genieten is dat!
    Veel plezier verder.
    Liefs.

  • 12 Augustus 2010 - 17:25

    MP:

    LOD!
    Daar ging je nou voor!!
    Ervaringen voorje leven!
    Puur natuur!!
    Dat verhaal over die "korjaal" zul je als je thuis bent nog weleens moeten toelichten.
    Ga vooral door met apies kijken en vergeet de rest niet!
    Slamat djalan!
    LfsMP.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eef & Ron

Eef 2023

Actief sinds 01 April 2008
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 75622

Voorgaande reizen:

31 Januari 2023 - 15 Maart 2023

Argentinië: alles wat je van ver haalt .....!

19 Augustus 2019 - 18 September 2019

Suriname

01 Maart 2018 - 02 April 2018

Warm Waters in West Indies

10 April 2017 - 04 Mei 2017

Genieten in Zuid Afrika en Swaziland

21 September 2016 - 03 Oktober 2016

Alle fjorden, de Noordkaap en weer terug!

28 Maart 2016 - 27 April 2016

Indonesië: West Papua, De Molukken, Lombok

01 Mei 2015 - 30 Mei 2015

Eindeloze Zijderoute, Noord-West China

02 April 2014 - 05 Mei 2014

Awesome Australia

31 Augustus 2013 - 21 September 2013

Vesuvius, Etna, Stromboli & overige pizza's

17 Mei 2012 - 09 Juni 2012

Ameeezing Malaysia

28 Oktober 2011 - 01 November 2011

Wenen

01 Juni 2011 - 24 Juni 2011

Rondreis Kleuren, geuren en smaken

06 Augustus 2010 - 03 September 2010

Borneo, Sulawesie en Lombok

18 Juni 2009 - 12 Juli 2009

Alaska

01 Mei 2008 - 04 Juni 2008

Indonesie, Kleine Sunda Eilanden

Landen bezocht: