5AM opstaan voor Floating Market - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu 5AM opstaan voor Floating Market - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

5AM opstaan voor Floating Market

Door: Eef

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

14 Augustus 2010 | Indonesië, Batavia

Inderdaad...... gisteravond vroeg te kooi gegaan, want ik moest er vanmorgen wel erg vroeg uit. Maar, met reden: Yusup had bedacht dat het mooiste begin van kennismaking met Benjarmasin zou moeten beginnen met een bezoek aan de drijvende markt, Floatig Market dus. Die ligt net aan de rand van de stad, want die moet voornamelijk toegankelijk zijn voor de 'sellers' die vanuit de ruime omgeving van deze grote stad (700.000 inwoners; ter vergelijk Balikpapan en Samarinda beiden boven 2 miljoen) hier met vaste regelmaat naar toe komen. Het is een druk en kleurrijk tafreel, waar nauwelijks een verschil te ontdekken is tussen de 'sellers' en 'buyers'! De 'sellers' zijn barsensvol als ze komen, en (hopelijk) leeg wanneer ze vertrekken, voor de 'buyers' is dat precies andersam, maar halverwege de markt, die duurt van 6.30 tot max. 9.00 uur, is daartussen geen onderscheid meer. Ik verdenk er zelfs een paar gladjanussen (= handelaren van het zuiverste water) van de rollen wel eens te wisselen: eerst handig kopen en snel daarna nog handiger weer verkopen! Geen bewijs voor te vinden in dit rat-je-toe van bootjes en mensen en etenwaren, maar je ZIET het gewoon gebeuren. Overigens, wat wordt er aangeboden: grote kammen groene bananen, sinasappels, grote groene madarijnen (prima: ik heb er een paar gekocht, met bemiddeling van Yusup), allerlei soorten bladgroenten, soorten wortelen, suikerbietachtig, lange boontjes, bos-ui etc. etc. en o, ja: rijst natuurlijk. Zowel de klonterige versie als de droge. Je kunt door het kleurverschil zien welke welke is; ja, als ze naast elkaar in 1 bootje staan, anders zou ik het verschil ook niet weten.
De heen en terugreis van ruim 5 kwartier was, net als de markt trouwens, prachtig! Langs die rivier bevindt zich natuurlijk het leven van de meest eenvoudigen hier. En het leuke van dit tijdstip was natuurlijk dat je alles tot leven ziet komen. En heel veel activiteit in de morgen heeft met het water te maken waar ze langs, of zelfs boven wonen. Er wordt zelf gepoedeld, kinderen gewassen, afwas gedaan, kleding gewassen, en helemaal als alles klaar is (op mijn terugweg dus) stonden wat huisvrouwen het haar te wassen, een extra verwenning denk ik. Omdat het Ramadan is is 'schoon' trouwens toch een rode draad door het leven van de moslims, dus prima.
Ik had voor deze trip tesamen met mijn terouwe guide een lang, tamelijk plat vaartuig tot mijn beschikking, met roerganger. Ondanks dat het plat was had het toch een dak waar je ofwel bovenop (in de ochtendkoelte) ofwel onder (toen het om 8 uur al snoeiend heet werd) kon zitten. Al met al een fantstisch begin voor Benjarmasin, en voor Yusup, want er zijn nu een paar plannen die tot en met de 17e reiken!
Tot later,
eef

• 13 Augustus 2010 - 03:52

Ansje:

goedemorgen Eef, heerlijk te lezen wat je weer allemaal gezien hebt, jeetje ik dcht moeder en jong, maar 2,5 is toch bijna een 'grote'aap? of zie je echt nog dat ze 'kindje' is, fijn dat de gids je waarschuwde niet onder de boom te gaan staan/zitten.

Je slaapt wel erg weinig begrijp ik want je moet steeds heel vroeg op, let je wel een beetje op jezelf?
    Leuk ook de floating market, kijk dat is ook vakantie heerlijk naar een marktje en ja wij zijn zo van de hygiene en daar doen ze ALLES in 1 rivier, wat maakt het uit hihihi.
    nou heel veel plezier nog, ik ga zo naar Amersfoort laatste werkdag vd week.
    lieve groet
    Ansje

• 13 Augustus 2010 - 13:46

M&P:

LOD!
    Oude tijden herleven!
    Pas op je tellen en je hand op de knip!
    Uitgebreider(uiteraard) commentaar van moe-oeder
    via afzonderlijke mail.
    Hou je hoofd koel en je voeten warm!!
    M&P