Heerlijk relaxed stadsleven - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu Heerlijk relaxed stadsleven - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

Heerlijk relaxed stadsleven

Door: Eef

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

16 Augustus 2010 | Indonesië, Batavia

Lieve Lezers en lezeressen!
Inmiddels al weer een paar dagen in deze zuidelijk gelegen stad. Deels met de guide Yusup op pad geweest, deels ook zelf gaan rondslenteren. Eergistermiddag een 'canal-trip' gemaakt door het oudste deel van de stad. De aanduiding doet wellicht denken aan een mooie grachten rondvaart in Amsterdam (ook mooi, hoor: World Heritage Site sinds kort) maar behalve dat je hier ook vaart, houdt iedere vergelijking op. Het oudste deel, lees het armste deel in houten hutjes langs en boven (op palen) het water van een zijarm van rivier Sungai Martapura, soms weer breed (dan wordt er meteen ook gevist; door vissers en roofvogels) en dan weer heel smal. Opvallend, en nauwelijks detail te noemen, is dat onveranderd IEDEREEN blij op kijkt als je langs komt. Er wordt heel wat afgezwaait; vooral kinderen zijn extra uitgelaten en roepen me een vrolijk 'buli!' toe (buitenlander, misschien ook wel 'alien') en ook blij als ik een kiekje schiet. Heel leuke tour en veel vrolijkheid gezien. Vor het overige laat je fantasie de vrije loop: in het water wordt alles gedaan! En zwemmende kinderen worden er niet minder vrolijk van!
's Avonds (onder begeleiding van Yusup!) naar een speciale markt naast de grote moskee geweest. Ik ondervind wel wat nadelen van het feit dat het Ramadan is, maar dit is dan een meevaller. Deze markt wordt enkel gehouden tijdens de Ramadan, en alhoewel de avonden eigenlijk in rust en vrede thuis met het gezin doorgebracht worden, kan men zo rechtstreeks uit de moskee na het gebed van 6 uur PM op deze markt terecht voor het eerste eten en drinken om half 7, wanneer het vasten dus ophoudt. Het allerleukste vond ik de krammpjes met zelfgemaakte spekkoek. Iedereen kent ze wel denk ik, de hele dunne laagjes cake op elkaar geplakt, maar hier zag ik ze in alle kleuren van de regenboog, en van vele smaken. Ik heb een stukje in mij mini-bar liggen met kokossmaak, heleaal wit, met ook lichtgroen; bijna fluoriserend!
Gister met vele vervoermiddelen door de stad gegaan. Afstanden afleggen dan maar even niet met de benenwagen, dan blijft er energie over om op bepaalde plekjes rond te stappen. Ergens gaan zitten (behalve op muurtjes of dergelijken) is er niet bij: overdag is alles wat eruit ziet als eten/drinken nu dus gesloten, dus je blijft eigenlijk maar lopen. De ketac, en ook de vele minibusjes kosten dubbeltjes, daar hoef je het niet voor te laten. Temidden van een heel groezelig marktje met dito waar (levert wel leuke plaatjes op!!) trof ik een Chineze tempel: prachtig; er was natuurlijk geen hond..... Die markt trouwens, ligt ook aan de rivier en toen ik tussen de heel smalle gangetjes richting oever wandelde (simpelweg: de speet met licht tussen 2 rijen huisjes deed me veronderstellen dat daar de rivier was) hield een heerschap (140 cm hoog, laag dus eigenlijk, en niet veel meer dan 25 cm breed, smal dus) mij staande want hij adviseerde mij niet verder te lopen want dan werd het glibberig, en dat zou wel eens een uitglijpartij kunnen opleveren! In eerdere gevallen heb ik moeten leren niet alle adviezen van heerschappen die het pad kruisen te volgen, maar iets in mij zei me dat dit wel eens een uitzondering kon zijn. Dus netjes op enige afstand heb ik tussen die huisjes door naar de rivier gekeken. De man begreep natuurlijk al helemaal niet wat ik daar deed. Uiteidelijk leverde het ook weer mooie plaatjes op. Ik hoop nog ergens op een beetje ontwikkeld internetcafe zodat ik ook wat foto's of film op deze weblog kan plaatsen (hiermee ben ik wat vragen voor?).
Dit was voor nu eventjes, ga mijn spulletjes pakken want ik vertrek naar een ander hotel.
lieve groet voor allen,
eef

  • 15 Augustus 2010 - 05:05

    Sjonnie:

    Je bent pas ruim een week weg, maar het lijkt wel veel langer door al die prachtige verhalen. De stad lijkt me heel indrukwekkend. We wachten in spanning op alle mooie plaatjes.
    En op je maar even op de hoogte te houden: Lonneke heeft vannacht gebeld, ze is goed aangekomen en de "klik" met het gastgezin lijkt er te zijn. Ze heeft het prima naar haar zin en gaat dinsdagnacht krabben vangen!! (een east coast tradition).
    Geniet verder van je avonturen, maar rust ook lekker uit!
    Liefs.

  • 15 Augustus 2010 - 08:08

    Ansje:

    Net toen ik dacht ik hoop weer wat van Eef te horen, kwam je mailtje binnen. Zo heerlijk deze vakantie met je 'mee' te mogen maken.
    Heb weer genoten van je verslag, idd jammer dat het Ramadan is en alle eet/drinkhuisje gesloten zijn, maar ik lees dat je nog genoeg te doen hebt daar, ik verheug me op de foto's/filmpjes die je misschien nog gaat plaatsen, maar niet te veel tijd aan besteden hoor vind het al geweldig dat je iedere keer hele epistels stuurt terwijl je toch eigenlijk vakantie hebt.

    geniet! doe voorzichtig, was je toch niet bijna in 1 van die 7 'sloten'gestapt, als die kleine meneer je niet had gewaarschuwd???
    gentje! nog heel veel plezier en ik verheug me weer op een volgend reisverhaal.
    bijvoorbaat dankjewel
    lieve groet
    Ansje

  • 15 Augustus 2010 - 10:02

    MP:

    LODtje!
    Hartelijk dank voor je mail en uitgebreid reisverslag.
    We hebben wel begrepen dat je tot momenteel hoofdzakelijk binnen de stad bent. Hopenlijk kun je ook nog naar "buiten" Maar met het dagelijks leven in de stad is ook niets mis, of het zou de ramadan moeten zijn.
    Ga zo voort!! Lfs,MP

  • 15 Augustus 2010 - 21:13

    Mieke:

    Wat een prachtige verhalen Eef, ik geniet met je mee!

  • 17 Augustus 2010 - 15:50

    Khalid:

    super cool Eef ;-)...ik geniet met je mee!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eef & Ron

Eef 2023

Actief sinds 01 April 2008
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 75622

Voorgaande reizen:

31 Januari 2023 - 15 Maart 2023

Argentinië: alles wat je van ver haalt .....!

19 Augustus 2019 - 18 September 2019

Suriname

01 Maart 2018 - 02 April 2018

Warm Waters in West Indies

10 April 2017 - 04 Mei 2017

Genieten in Zuid Afrika en Swaziland

21 September 2016 - 03 Oktober 2016

Alle fjorden, de Noordkaap en weer terug!

28 Maart 2016 - 27 April 2016

Indonesië: West Papua, De Molukken, Lombok

01 Mei 2015 - 30 Mei 2015

Eindeloze Zijderoute, Noord-West China

02 April 2014 - 05 Mei 2014

Awesome Australia

31 Augustus 2013 - 21 September 2013

Vesuvius, Etna, Stromboli & overige pizza's

17 Mei 2012 - 09 Juni 2012

Ameeezing Malaysia

28 Oktober 2011 - 01 November 2011

Wenen

01 Juni 2011 - 24 Juni 2011

Rondreis Kleuren, geuren en smaken

06 Augustus 2010 - 03 September 2010

Borneo, Sulawesie en Lombok

18 Juni 2009 - 12 Juli 2009

Alaska

01 Mei 2008 - 04 Juni 2008

Indonesie, Kleine Sunda Eilanden

Landen bezocht: