Arriveren op Sicilie - Reisverslag uit Cefalù, Italië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu Arriveren op Sicilie - Reisverslag uit Cefalù, Italië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

Arriveren op Sicilie

Door: Georgette en Eef

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

08 September 2013 | Italië, Cefalù

Na Briatico zijn we afgezakt naar onderin de laars (de WREEF, niet de ENKEL, niet de HIEL, An) om ergens en ferry naar Sicilie te kunnen pakken. Maar voor die tijd langs een mooi bergdorpje Tropea, helemaal hoog tegen de berg opgeplakt!!! JA, dat hebben we meer gedaan, maar worden er ook steeds ervarener in...... Dus weer al kronkelend omhoog door straatjes die nauwelijks op ons Opeltje berekend zijn, maar het lukt toch, en de beide buitenspiegels zijn er nog op! Maar eenmaal boven gekomen, dat kostte best wat transpiratiedruppeltjes, bleek dat het meer van hetzelfde was ten opzichte van alle eerdere die ook al zo mooi waren. Wel nog even vermeld dat vanuit het punt dat je vanaf de provinciale weg naar Tropea omhoog kijkt (voor de atlas lezers: N 113, vlak langs de kust in zuidelijke richting) zie je wel heel mooi hoe dit gehucht geplakt zit, en het lijkt eigenlijk net alsof het achterover in zee plonst, maar die ligt dan wel 800 meter lager....
Vanuit dit dorp dan 'eventjes terug' naar de hoofdroute, nu dan de autostrada A3, want we zitten slechts een vijf kwartier ten noorden van Reggio. Alleen, als de dames er dan ook vijf kwartier over doen om die toerit naar de Autostrada te vinden, dan duurt het in eens 10 kwartier!! hahaha! Dat hebben we al wel vaker gehad, en het zal ook in de komende weken gaan gebeuren! We weten overigens HEEL ZEKER dat de bewegwijzering de boosdoener is, niet ons richtingsgevoel! Stel je voor.....
Iets ten noorden van Reggio is een kleiner dorp waar een heel korte overtocht naar Sicilie mogelijk is, hadden we in de voorbereidingen al gezien, en alhoewel we helemaal geen schema van afvaarttijden of -frequentie konden vinden wilden we opnieuw weer eens ons geluk beproeven. Al toen we het dorp inreden kwamen we meteen in een 'dwangbuis' terecht, dus heel erg verkeerd rijden was er niet bij. Ook niet logisch aangezien je toch gewoon naar de waterkant moet.... Ineens dook er een zeer behulpvaardige man voor de wielen die het belangrijk vond ons te vertellen dat we haast moesten maken wanneer we de eerstvolgende afvaart wilden pakken. En dat wilden we natuurlijk! Nog steeds behulpvaardig gaf hij aan te willen helpen met zo snel mogelijk een ticket voor de juiste boot te kopen: " Kom maar, kom maar hierheen.... " Nou ja, dat soort uitnodigingen van knappe Italianen was nu juist een van de redenen geweest hierheen te komen, dus Eef springt uit de Opel en rent, nee vliegt achter hem aan. Meteen naar het ticket office en de portemonee erbij......... En ja hoor (sorry, dit verhaal loopt toch anders af dan je verwachtte!!! hahahaha) vliegensvlug hebben we het ticket gescoord, konden we weer terugrijden (op basis nog steeds van aanwijzingen van deze heer) in de 'dwangbuis' en stonden we met de voetjes van de Opel bijna in het water dat het vasteland van Italie scheidt van Sicilie! We zagen het al liggen, want het is heel dicht bij, 15 minuutjes met de ferry. Je ziet, eind goed al goed, als je maar een beetje vertrouwen in je Italiaanse medemens hebt en houdt! Of we dit op Sicilie ook nog zo doen blijft de vraag. Enige voorzichtigheid schijnt hier wel op zijn plek te zijn. En we hebben alle waarschuwingen van jullie, onze lezers ook ter harte te nemen, ..... in principe dan!
Lekker eventjes aan dek gestaan, naar de passerende bootjes gekeken, en heel snel stonden we aan de overzijde. Gelukkig wil iedereen je hier naar het mafia-oord Palermo leiden, dus hier was de bewegwijzering uitstekend. We zaten zo op de autostrada richting Palermo, alwaar we zo'n 55 km daarvoor de afslag Cefalu moesten hebben. Een gehuchtje vlak daarbij, maar wel echt aan het strand ligt ons onderkomen: heerlijk ruim vakantiehuis in een park-achtige omgeving waar voornamelijk eigenaren van een 2e woning genieten. De eigenaren van dit huis zijn er momenteel ook, maar gebruiken boven, en wij hebben beneden, maar ook 2 terassen en een heuse buitenkeuken. Vanmorgen bleek al dat de keuken in huis nauwelijks ingericht was, en steeds meer attributen troffen we in de buitenkeuken aan! Prima, prima!! Na het ontbijt zijn we als echte toeristen op het strand op een legbedje gaan liggen met een bibliotheek aan boeken voor onze neus (ja, lekker makkelijk met de e-reader!!) en hebben we een paar uurtjes geluierd. Zojuist de zondagochtendkoffie op het dorpspleintje van het gehucht (waar komen ineens al die mensen toch vandaan?) genuttigd: helemaal lekker die cappucino en espresso met dolce!

• 08 September 2013 - 16:12

An:

Hai dames,
    Lekker relaxed bijgekomen aan het strand van al jullie auto-avonturen op het vasteland? Als jullie al niet bruin worden van de zon, dan worden jullie dat vast van alle koffie die jullie drinken, maar het lijkt me onwijs gaaf om in een klein dorpje op het dorpsplein een cappucino en een espresso met dolce te nuttigen! Enne .. ja die foto's die komen nog wel en anders als jullie en wij weer thuis zijn.
    Geniet er lekker van!
    Groetjes.

• 09 September 2013 - 08:28

Ansje:

wow wat een avonturen beleven jullie toch, echt geweldig en ja die italiaanse mannen, hahahaha nog heel veel plezier het weer is hier intussen omgeslagen, ik hoop dat het bij jullie beter is, genieten hoor!!

• 09 September 2013 - 09:58

Karin:

Heerlijk! Wat klinkt het goed! Hebben jullie al gekookt? Gister een heerlijk receptje klaargemaakt ik mail m zo naar jullie. Echt prima te doen denk ik zijn jullie buitenkeuken.
    Have nog meer fun en sun!

• 09 September 2013 - 13:25

MP:

Asjemenou! Wat je ver haalt is lekker! Bij ons op Sicilië! Maar hier is het ook niet echt slecht.
    Zo juist moeders uitgebreide lunch verorberd! Maar spaghettie hoeft ook niet slecht te zijn,als er maar wat
    door is. Misschien wel ge-importeerde worst van de Hema. Je weet maar nooit.
    Overigens, m'n complimenten voor jullie trouwe en uitgebreide verslaglegging. Zo leven we met jullie mee.
    En jullie zijn nog niet op de helft! Nog even volhouden hoor! Wij behelpen ons intussen met een waterig zonnetje en wel 18 graden! Daar worden we niet bruin van, maar we zijn nieuwsgierig naar jullie huiskleur.
    En naar jullie dieet!
    Groetjes,MP