Mooier dan mooi: tempels Argigento en Salinunte - Reisverslag uit Cefalù, Italië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu Mooier dan mooi: tempels Argigento en Salinunte - Reisverslag uit Cefalù, Italië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

Mooier dan mooi: tempels Argigento en Salinunte

Door: Georgette en Eef

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

10 September 2013 | Italië, Cefalù

OK, dinsdag dus... (al is het dan vandaag woensdag, we lopen meestal 1 dagje achter), een verschrikkelijk mooi, en wij zeggen zelf ' Sicilie-dag' gehad! Lekker bijtijds opgestaan, kort ontbeten, helaas thee en geen koffie. Georgette aan het stuur vandaag, en zij sjeesde langs 's heeren wegen, dus de A19 vanaf noord naar zuid-west richting Agrigento. Prima route en ook heerlijk rustig. De Italianen houden kennelijk niet zo van hun 'eigen', met EU geld gebouwde snelwegennet, wij vaak ook niet, want kleinere wegen zijn leuker, maar vandaag is uitzondering. Het was toch bijna 2 uur rijden. Prachtige vergezichten o.a. over National Parc Modica, wat een ruwe en ruige bedoening is. Vlak voor Agrigento de weg af en naar de beroemde Valley dei Tempi. De naam zeg het al. Maar wat niet in woorden is te vervatten voor deze hobby-ist schrijfsters is wat voor indruk het maakt geconfronteerd te worden met 2 grotendeels gave tempels uit de eerder genoemde periode van ca 400 B.C. Het lijkt net of de tand des tijds, de erosie en vele veldslagen geen vat hebben gehad op de bouwsels. Wel verdenk ik het vervuilde klimaat ervan dat er b.v. in de laatste 50 jaar gaten in bepaalde stukken steen zijn gekomen. Weet ik niet, maar ik denk dat het er wel van te lijden heeft. Het allermooiste in elk geval naar Eef haar mening was het grootse overzicht dat je van bovenaf, in een bijbehorend dorp hebt over de valei die dus over een lengte van 5 km tempels, ruines en natuurlijk brokken steen van pilaren en dergelijken laat zien. Vervolgens in volgend dorp heerlijk geluncht met prima glaasje op trappen, die tevens voor vele bewoners van die wijk de route naar het eigen huis was. Gewoon 8 tafeltjes op de trap. En wij met heel leuk uitzicht.
Daarna toch met enige spoed, het was tenslotte alweer 3 uur, naar een volgend tempelcomplex namelijk Salinunte. Wat nooit verwacht werd, door geen van beiden, dit was nog indrukwekkender. Een tempel die Acropolis heet was het ultieme hoogte punt! We waren al redelijk moe geslenterd eerder op de dag, en zo op het eind van de middag was het aanbod om ' voor weinig' met een golfkarretje een route te rijden een uitkomst! Wel de gewenste stops en ook ruim de tijd om rond te kijken en fotos te maken. Maar ook hiervoor geldt, ik kan vertellen hoeveel zuilen er overeind stonden, hoe je kunt zien dan de delen waaruit de zuilen zijn opgebouwd in elkaar passen met een soort zwaluwstaartverbinding, en hoe nog teksten te lezen vallen (hoewel: ondertiteling ontbrak, dus het was lezen maar niet begrijpen) maar ga maar liever zelf kijken. Of ga googlen op de plaats namen, ook bij World Heritage te vinden. Wij kunnen alleen maar zeggen: indrukwekkend.
Natuurlijk helaas, om half 7 afscheid genomen van deze mooie plaats, bij een laag staande zon prima plaatjes gemaakt (volgen, echt!) maar toen weer in de Opel om weer in een kleine 2 uur terug naar Cefalù te kunnen. Ook nog even tanken (geen bemanning meer, dus zelf service), naar de supermarkt (geen bemanning meer, dus naar pizzeria) en lekker thuis gekomen met een goed gevoel. Niet aan de kleur gewerkt vandaag. Morgen misschien meer.

• 11 September 2013 - 13:43

Karin:

Klinkt weer TOP! Word nu toch wel heeeeeeeel nieuwsgierig naar plaatjes!
    Liefs Karin

• 11 September 2013 - 13:49

Ansje:

heerlijk wat een avonturen toch, ik geniet stilletjes mee. dank daarvoor

• 11 September 2013 - 14:47

An:

Jullie zijn wel goed bezig met cultuur snuiven. En dan tussendoor nog mooie natuur, wat wil een mens nog meer. En dan het Italiaanse eten incl. een versnapering, daarbij loopt het water uit je mond!
    Take care. Gr.

• 12 September 2013 - 09:36

Gerry:

Hoi lieve Lady's.Wat een avonturen! Na mijn vakantie, nu alle verslagen achter elkaar gelezen. Zie een aantal rode draden. Koffie, wijn, eten, mannen, zon, zee en cultuur. Maar vooral heel veel fun! Blijf genieten!!Take care! lieve groet, Gerry.