Fenomenale Villa Romana - Reisverslag uit Cefalù, Italië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu Fenomenale Villa Romana - Reisverslag uit Cefalù, Italië van Eef & Ron - WaarBenJij.nu

Fenomenale Villa Romana

Door: Georgette en Eef

Blijf op de hoogte en volg Eef & Ron

12 September 2013 | Italië, Cefalù

Vandaag bijtijds op pad want we wilden de in het binnenland gelegen opgraving van een Villa uit de Romiense tijd gaan bezichtigen.
De rit er naar toe is op zichzelf al de moeite meer dan waard; wat een uitzichten in de uitgestorven 'hoogvlaktes' met hier en daar een gehuchtje. Rond lunchtijd arriveerden we in de buurt van de villa in het plaatsje , waarover de lazen dat er het beste restaurant van Sicilie gevestigd was. Helaas hadden we de naam en het adres niet meegenomen (beetje dom), maar Georgette meende dat de naam iets was van 'Toto' en ook nog waar het ongeveer ten opzchte van de Duomo gelegen was... en ja hoor, laten de dames nu een restaurant Da Toto aanlopen. Naar binnen dan maar met de idee dat dit wel eens een lekkere lunch zou kunnen worden. De eigenaar/kok kwam op dat moment het restaurant binnen om de Poccini te showen. De zagen er inderdaad wel er lekke uit. We namne beiden een gerecht waarin de verwerkt waren en ook de antipasta van het huis was een feestje voor het oog en tong. Kortom een zeer goede en uitgebeide lunch genuttigd! Ook zonder gegevens gevonden! Dan hoogste tijd om naar de villa te gaan.
Deze villa Romana uit de de 6e eeuw BC is nog vrij recent gevonden onder een duikke laag modder die er voor gezorgd heeft dat de structuur en de vloeren die in alle 36 kamers bestaan uit prachtige mozaieken, vrij gaaf bewaard zijn gebleven. Je kunt er bijna niet bij als je ziet dat deze mozaieken getuigen van een rijk en zeer ontwikkeld leven, waar een van de ongeveer 25 meter lange ruimte van zo'n 4 meter breed getuigd van de reizen die gemaakt werden. De Romeinen namen uit allelei exotische oorden bv kamelen, tijgers, olifanten, struisvogels e.d mee op hun schepen in houten kisten. Precies zoals wij het hedentendage in feite ook doen. Deze waren allen vereeuwigd in de mozaieken! Ook de Gym met een aantal dames die sportoefeningen doen in een bikini-avant-la-lettre. Uiteraard waren er ook meerdere sauna's, badkamers en het centrale vloerverwarmingssysteem te zien. Alle zalen/kamers waren van een flinke opvang en je liep er op een verhoogde gang langs. zodat de de mozaieken goed kunt zien. De terugweg was zeker zo indrukkend als de heenreis met het striklicht dat alle hooggelegen dorpjes in een gouden gloed tooide. Een prachtige dag!

• 13 September 2013 - 12:11

Margreet:

Dit klinkt helemaal geweldig! Inderdaad onvoorstelbaar dat de mozaïeken zo goed bewaard zijn gebleven en dat in 36 kamers! Veel foto's genomen?

• 13 September 2013 - 12:15

Ansje:

hoe indrukwekkend, ik hoop echt dat we de foto's nog een keer te zien krijgen!
    groet en nog veel plezier
    Ansje

• 13 September 2013 - 12:28

MP:

Lieve kinders,Ja,we wisten het wel, Sicilie móet je gezien hebben!
    Al die hoogtes zijn natuurlijk vreselijk eng, maar je moet er wat voor
    over hebben.Fijn dat we zo goed op de hoogte blijven. Nog een weekje
    en het zit er weer op: tijd voor nieuwe plannen,want je weet:
    als het schip te water is gelaten moet je gelijk de kiel voor het
    volgende leggen; succes ermee,maar voorlopig nog een fijne week!
    groetjes en liefs, mapa.

• 13 September 2013 - 13:14

An:

Jullie verhalen doen een heleboel foto's beloven. Ben erg benieuwd al zullen we daar wel even op moeten wachten tot wij weer terug zijn. Rij voorzichtig en geniet nog maar met volle teugen!
    Veel liefs Bert en An

• 13 September 2013 - 17:15

Léonine:

Jullie smullen, getuige ook het vorige verslag, en ik/wij smul(len) mee. Volgens mij kan dit spreekwoord worden aangepast: "Vedi Napoli et poi muori". Ok, wij kennen het als 'Eerst Rome zien en dan ....' maar kennelijk heeft het origineel betrekking op Napels. Je ziet, jullie verslagen leiden naar diverse wegen op Google zoals die er ook (schijnen te) zijn naar Rome ... dat dan weer wél! Het genieten spát er af dus mijn advies: vooral dóórgaan! XL

• 13 September 2013 - 23:54

Sjonnie:

Moet zeker heel indrukwekkend zijn!
    Heerlijk om weer mee te lev/zen!
    Liefs Sjon.

• 15 September 2013 - 09:45

Gerry:

Wat een prachtige verhalen maken jullie ervan. Zie het allemaal voor mij alsof ik naar en film zit te kijken! En geniet dus op de eerste rang mee van al dat moois en lekkers. Ga zo door! Bij andere reizen werd er ook wel eens tijd aan shoppen besteed. Een leuk aandenken of een tas en/ of schoenen. Daar verneem ik (nog) niets over. Maar jullie hebben nog een week! Nog heel veel plezier! Lieve groet. Gerry